نامش جمهوری و برای 4 سال است، ولی در اصل نوع جدید پادشاهی است. چون برخی از سران ممالک، قوانین کشور را با چنان طرفندی به نفع خود تغییر می دهند که مادام العمرماندگار می شوند. و حتا سعی در این است که این ریاست ها و رهبری ها، از پدرها به پسرها نیز منتقل شود! بر حرص و آز دسته ای از مردان نهایتی نیست.تاریخ انسان، با تصویر، تندیس و نوشته، تجاوز و خشونت برخی از مردان را به مردان دیگر، زنان، کودکان، حیوانات، طبیعت و اجتماعات ثبت کرده است. قلدری و سلطه گری برخی از مردان از فروپاشی نظام مادرسالاری، اولین نظام بی طبقه اشتراکی- کمون اول، تا به امروز، پا به پای پیشرفت سلاح ها، بیشتر و بیشترشده و مدنیت نتوانسته مانع رشدش شود.

«آیا مارکس درست می‌گفت ؟» این سوالی است که هفته نامه آلمانی اشپیگل با تعجب در آغاز سال مطرح می کند و تصویر مدرن شده منتقد سرمایه و بنیانگذار کمونیسم را در صفحه اول قرار می دهد. با استاد فلسفه فلوریان گولی و جامعه شناس اورور کوچلین در این باره به بحث می نشینیم. مارکس به ما امکان می دهد که برای درک مسائل طبقاتی و رهبری مبارزه ضد نژادپرستی، یک برداشت ماتریالیستی از نژادپرستی داشته باشیم. مارکس تحلیل ماتریالیستی از نژادپرستی را در سه مرحله ارائه می کند.

در کشوری که همه چیز جرم است. زن بودن جرم است و تاوان دارد. تاوان حجاب اجباری، تاوان اسارت مردسالاری، تاوان تبعیض جنسیتی، تاوان آپارتاید جنسی و تاوان شلاق و سنگسار و تجاوز و حذف فیزیکی.  زنان بیش از چها ردهه را با ترس و نفرت از تحقیر و بیحقوقی بسر بردند. دهه هایی که ترس و تسلیم بر امید غلبه داشت. اما زنان و دختران در اوج بیحقوقی و تحت فشارهای طافت فرسای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی ارتجاع اسلامی و در محاصره ی مذهب ضد زن و فرهنگ پلید مردسالاری با چنگ و دندان زندگی را ساختند. با چنگ و دندان آموزش را ساختند.

 سحرگاه امروز 29 اردیبهشت 1402عزیزانمان سعید یعقوبی، صالح میر هاشمی و مجیدکاظمی سه گروگان خیزش انقلابی موسوم به " متهمان خانه اصفهان!" از سوی جلادان رژیم ایران به دار آویخته شدند! مردم مبارز اصفهان و سایر نقاط ایران جهت نجات آنها تلاش زیادی کردند تا عزیزانشان را از مرگ نجات دهند، اما نهایت رژیم که بقای ننگینش به کشتار بند است، حق حیات را از آنان گرفت! این رژیم متوحش کماکان چرخه جنایت و کشتارش میچرخد، مگر با گشودن درب زندانها و برداشتن دیوار زندانها از سوی مردم متوقف گردد و این روز را جامعه ایران دیر یا زود باید تجربه کند.

 اخطار اخیر رئیس جمهور ایران به حکومت طالبان به همراه تهدیدات به ظاهر عوامفریبانه اما توخالی برای احقاق حقابه هامون از رود هیرمند باعث استهزاء وی توسط مقامات طالبان شد. شوربختانه این نوع قمپُزهای تبلیغاتی توسط روسای جمهوری ایران مسبوق به سابقه است. احمدی نژاد نیز در سفرهای خود به سیستان و بلوچستان اینگونه هشدارها را به دولت افغانستان می داد. حسن روحانی در روز دوشنبه ١٢ تیر ١۳٩٦ در کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار حکومت افغانستان را تهدید کرد تا هرچه سریعتر حقابه هامون را رعایت کند که با تظاهرات خشمگین افغانها روبرو شد.

نگاهی گذرا به سیاستهای راست و اپورتونیستی در پوشش منصور حکمت: در سالگرد منصور حکمت، یا تحت عنوان “هفته منصور حکمت”)٢١-١٤ خرداد)،هر ساله در معرفی و گرامی داشت نقش و دست آوردهای آن کمونیست و رهبر برجسته جنبش مان تعدادی مینویسند و حرف می زنند، که جای تقدیر فراوانی است. اما متاسفانه در کنار فعالیتهای بسیار اندک و مثبت در این زمینه شاهد کوهی فعالیت دیگری هستیم که به این مناسبت و یا بطور کلی در پوشش منصور حکمت بخورد جامعه داده میشود که هیچ ربطی به مبانی کمونیزمی که حکمت در دوره خودش نمایندگی کرده است ندارد.

 در ادامه حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در سراسر کشور، هر روز تعداد بیشتری از مدارس آماج حملات شیمیایی و جنون آمیز عاملین این اقدام جنایتکارانه قرار می گیرد.  حملات شیمیایی به مدارس دخترانه از ۹ آذر ۱۴۰۱ در شهر قم آغاز شد و بعد از آن به بروجرد و تهران و در دیگر شهرهای کشور گسترش یافت. حملات وحشیانه به مدارس که قصابان جمهوری اسلامی عامل آن می باشند و به دنبال آن مسمومیت های زنجیره ای تا کنون باعث شده است که هزاران دانش آموز دختر برای درمان راهی بیمارستان ها شوند.

 فلسفه متافیزیک بخشی از مکتب ایده آلیسم است. فلسفه ایده آلیسم و تداوم آن بقول رفقا، محصول جامعه طبقاتی و تضادهایش است. این اندیشه طبق ریشه و منابعش، اشتراکاتی با دین و خداباوری دارد. مورخین، تاریخ فلسفه را به دو شاخه: ایده آلیسم و ماتریالیسم تقسیم میکنند. فلسفه ایده آلیستی خود به دو رشته: ایده آلیسم ذهنی و ایده الیسم عینی تقسیم میگردد. مارکس و انگلس فرق بین ایده الیسم و ماتریالیسم را در ارتباط با تئوری شناخت و با سیستم های فلسفی آندو میدانند.

 صالحی نیا را به دلیل ِ ضد و نقیض گویی ها و مواضع ِدوگانه ی کاملن متفاوت اش در برابر ِ رژیم ِاسلامی ِحاکم برایران فقط می توان شخصییتی با دو چهره ی ناهمخوان نامید. برای اثبات ِ این برداشت و قضاوت،کافی است3 مقاله از ایشان را با دقت مطالعه کرد تا به راحتی این دو چهره ی متضاد و متفاوت راکه نشانگر ِماهییت ِسیاسی و ایدئولوژیک ِ اوست به خوبی مشاهده نمود. من در مقاله ی « چرا سعید صالحی نیا پرورژیم است » بخش هایی از هردو چهره ی او را رونمایی و افشا نمودم، و نشان دادم که او با دوپهلو گویی و یکی به نعل و یکی به میخ زدن برای رد گم کردن به مخالفان ِ رژیم، تمام ِ مواضع ِ سیاسی و حتا عقیدتی ِ رژیم ِ سرکوبگر را تایید و حتا تبلیغ می کند.

 جنبش طبقاتی و سوسیالیستی ما باید اکیدا به این مهم توجه داشته باشد که جمهورى اسلامى برعکس رژيم سلطنت، نظامی نیست که به آسانی ذوب بشود. "تسخیر" شهرها، از جمله شهرهای بزرگ، و شروع متحدانه و سراسری اعتصابات کارگری و توده ای و مستمر( و در قدمهای بعدی حتی مسلح شدن) است که جمهوری اسلامی را در یک پروسه نسبتا فرسایشی زمینگیر خواهد کرد وسرآنجام میتوانیم چشم انداز سرنگونی انقلابی و سوسیالیستی که از جنس و خواست جنبش طبقه کارگر و جامعه تشنه آزادی و سرکوب شده ایران باشد، ترسیم کنیم وسرنگونش کنیم.

۱. کسانی که پیروزی و شکست جدال بر سر قدرت سیاسی در ترکیه را بر مبنای « صندوق رای» توضیح میدهند، ادعا خواهند کرد که نخیر قلیچداراوغلو چند درصد عقب مانده است. هنوز شکست نخورده، دو هفته دیگر شاید ببرد. من اما نام اتفاقی که امروز افتاد را شکست سیاسی قلیچداراوغلو و ائتلاف شش حزب سیاسی حول او میدانم چرا؟ 
۲. اردوغان را نمیشود با اختلاف دو سه درصد رای شکست داد. اردوغان ادامه هیچ الگوی حکومتی در ترکیه نیست. برعکس! اردوغان الگوهای ماقبل خود را برچیده و روی آوار آنها عروج کرده است.

- با تمام دوز و کلک های اردوغان او 48.8 در صد آراء را به نام خود زده است و کلیچدار اوغلو با45.8% که با روند کردنشان به تقابلی 49 به 46 می رسیم که آنها را راهی مرحله ی دوم می کند!اما حتی اگر کمال کلیچدار اوغلو هم در دور دوم ببرد، با پارلمانی که اکثریت آن در دست "ائتلاف مردم" یعنی طرفداران اردوغان است مواجه می شوند. در انتخابات پارلمانی، به غیر از کوردستان، در بقیه ی جاها، تفوق هواداران اردوغان حاصل شد. طبق سیستم انتخاباتی ترکیه، تعداد کرسی های پارلمان با توجه به درصد آراء کسب شده، تخصیص می گردد. با این حساب، حزب عدالت و توسعه 267، و 80 کرسی حزب ام اچ پی به رهبری ابرفاشیست دولت باغچلی و 3 کرسی حزب الله(هودا پارتی)، بدون احتساب سایر احزاب این ائتلاف، 350 کرسی خواهد داشت که نزدیک به 60 درصد کرسی ها را شامل می شود.

 

رویای اردوغان برای پیروزی در دور اول انتخابات؛ به یاس تبدیل شد. انتخابات روز یک‌شنبه دومین انتخابات کشور پس از همه‌پرسی سال 2017 با حمایت اردوغان بود که در جریان آن ترکیه را از پارلمانی به ریاستی تغییر داد. اردوغان در دو رقابت اخیر ریاست جمهوری، در سال‌های 2014 و 2018، به‌طور کامل و با اختلاف قابل‌توجهی پیروز شد. این بار ناتوانی او در انجام این کار نشان می‌دهد که او برخی از حمایت‌ها را از دست داده است.

انسانیت به کمونیسم حکمت نیازمند است: روزمره و مستمر زشتیها و تباهی های نظم حاکم در ابعاد فاجعه باری انسانیت را زیر ضرب گرفته است. ایدئولوگها و مفسرین و حکومتگران نظم بورژوایی وعده میدهند، که با گسترش سرمایه و جهانی شدن آن، تامین زندگی و امنیت و آرامش و رفاه جوامع بشری تضمین خواهد شد. اما فجایع تکان دهنده نظم سرمایه در چهار گوشه جهان و در همه قاره ها افشاگر ادعاهای آنها و نظم جهنی سرمایه است.