گزارش سی‌ان‌ان از «شکنجه و خشونت جنسی» معترضان بازداشت‌شده در ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

شبکه سی‌ان‌ان روز دوشنبه در گزارشی تحقیقی نیروهای جمهوری اسلامی را به خشونت و آزار جنسی معترضان ایرانی در بازداشتگاه‌ها متهم کرد. نویسندگان این گزارش می‌گویند گزارش‌های متعددی از خشونت جنسی علیه معترضان در ایران دریافت کرده و روایت‌های بسیاری از این قربانیان خشونت جنسی را شنیده‌اند که دست‌کم یک مورد آن شرح تجاوز به پسری نوجوان است و یک قربانی دیگر نیز به شدت مجروح شده.سی‌ان‌ان همچنین به نقل از منابع مطلع که با قربانیان گفت‌وگو کرده‌اند، نوشته که ماموران جمهوری اسلامی از برخی صحنه‌های خشونت جنسی فیلم تهیه کرده و آن را به ابزاری برای باج‌گیری و ساکت کردن معترضان تبدیل کرده‌اند. مقامات ایرانی به درخواست سی‌ان‌ان برای پاسخ‌گویی به این اتهامات جوابی نداده‌اند.

این گزارش از جمله به پرونده دختر جوان ۲۰ ساله‌ای به اسم آرمیتا عباسی، ساکن کرج، می‌پردازد که به‌خاطر نوشته‌های اعتراضی خود علیه جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی بازداشت شد و دولت ایران در اطلاعیه‌ای مدعی شده که او یکی از «رهبران اغتشاشات» (اعتراضات) است و پلیس «۱۰ کوکتل مولوتف» از آپارتمانش کشف کرده.

سی‌ان‌ان می‌نویسد که از این اطلاعیه چنین برمی‌آید که قوه قضاییه ایران مجازات سختی برای این دختر ۲۰ ساله در نظر گرفته اما این اطلاعیه در عین حال با هدف تکذیب مدارک افشاشده‌ای در اینستاگرام بوده که سر و صدا به پا کرده است. این مدارک شامل مکالمات میان پزشکان در سرویس پیام خصوصی اینستاگرام می‌شود که حاکی از آن است نیروهای امنیتی ایران خانم عباسی را تحت شکنجه و خشونت جنسی قرار داده‌اند.

طبق مدارکی که از بیمارستان امام علی در کرج درز کرده است، او روز ۲۵ مهر به همراه افسران لباس شخصی به این بیمارستان برده می‌شود در حالی که موهایش تراشیده شده بود و  به شدت نیز می‌لرزید. پزشکان در مکالمه افشا شده خود از وحشتی حرف زده‌اند که با دیدن نشانه‌های تجاوز احساس کرده‌اند. یک منبع مطلع در بیمارستان امام علی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان صحت این مدارک را تایید کرده است.

آرمیتا عباسی هم‌اکنون در زندان فردیس نگهداری می‌شود. سی‌ان‌ان می‌نویسد که نتوانسته با او یا اعضای خانواده وی صحبت کند.

این گزارش از جمله صحبت‌های دختر جوانی دیگری را بازتاب داده که به خاطر امنیت وی از او با اسم مستعار هانا یاد شده است. هانا از شهروندان کرد ایران است و در سنین ۲۰ سالگی خود به‌سرمی‌برد. او می‌گوید زمانی که در بازداشت پلیس بوده مورد خشونت جنسی قرار گرفته و چند روز پس از آن توانسته است که از طریق کوه‌های مرز عراق از کشور بگریزد.

بر اساس این گزارش، ماموران پلیس در بازداشت به او گفته‌اند، ویدیویی دیده‌اند که او را در حال آتش زدن روسری خود نشان می‌دهد. هانا بیست و چهار ساعت در بازداشتگاه ارومیه به‌سر برده و می‌گوید که حدود سی تا چهل زن دیگر نیز آنجا بودند به همراه چند پسر که همگی آنها در جریان اعتراضات بازداشت شده بودند، از جمله پسر بچه‌های سیزده چهارده ساله.

به گفته هانا، پسرها به شدت ضرب و شتم شدند، اما ضرب و شتم دختران از آنها نیز شدیدتر بود و سپس ماموران جمهوری اسلامی آنها را تحت آزار جنسی قرار دادند.

او می‌گوید، آنجا یک سالن اصلی بود به همراه اتاق خصوصی بازجویی؛ یکی از افسران دختر زیبایی را به تنهایی با خود به آن اتاق برد و به او تعرض جنسی کرد.

سی‌ان‌ان می‌گوید که با توجه به روایت هانا و اظهارات شاهدان توانسته موقعیت جغرافیایی آن بازداشتگاه را پیدا کند و این بازداشتگاه در محله اسلام‌آباد ارومیه واقع است.

این رسانه می‌افزاید بیشتر گزارش‌هایی که دریافت کرده مربوط به غرب ایران و نواحی کردنشین است. سی‌ان‌ان در طول تحقیقات خود با منابع متعددی صحبت کرده از جمله گروه‌های مدافع حقوق بشر مرتبط با کردها و فعالانی که با معترضان بازداشت‌شده در ارتباط بوده‌اند.

ایران از اواخر شهریور ماه به دنبال جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد صحنه اعتراضات سراسری بوده که با خشونت و سرکوب نیروهای حکومتی مواجه شده است.

بر اساس گزارش پایگاه حقوق بشری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ایران تا روز یک‌شنبه بیست و نهم آبان به دست‌کم ۴۱۹ تن رسیده است. سازمان حقوق بشر ایران نیز تعداد کشته‌شدگان اعتراضات سراسری تا روز شنبه بیست و هشتم آبان را دست‌کم ۳۷۸ تن عنوان کرده است.

با استفاده از گزارش سی‌ان‌ان؛ س.ن

https://www.cnn.com/interactive/2022/11/middleeast/iran-protests-sexual-assault/index.html