مهرنوش موسوی: رضا پهلوی و شکست فراخوان برگزاری روز کوروش!

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

بعد از تظاهرات برلین، رضا پهلوی از جانب افراد جنبش خودش به شدت زیر سوال بود. میگفتند از تو عبور شد. نه فراخوان دادی، نه سخنران بودی. مگر میشود ۴۳ سال ما تبلیغات کنیم که تو شاهزاده ای، ال هستی و بل هستی، بعد اونوقت مردم برای کس دیگری در برلین سوت و کف بزنند؟ جوابش در کنفرانس مطبوعاتی این بود که بابا ولم کنید. من نمیخواهم رهبر جایی باشم. من طرحی دارم برای دولت موقت تکثر گرای انتقالی که آنهم با شرکت تعدادی از مقامات دولت فعلی و نیروهای انتظامی و ارتش همین حکومت است. خودم هم در آن دولت موقت کاره ایی نیستم.

همین طرح و همین تخم دوزرده، باز باعث فشار سیاسی بیشتری شد. هوادارانش عصبی شدند. گفتند بابا تو حتی عرضه زلنسکی را هم نداری؟ دولت آمریکا پیام داد که هواپیما بفرستیم از اوکرایین فرار کنی، گفت هواپیما نفرست، تفنگ بفرست، من اینجا میمانم و میجنگم!
در پاسخ به این فشار کفش و کلاه کرده و گفت اوکی، حالا که اینطور هست منم فراخوان میدهم. فراخوان برپایی روز کوروش بزرگ!
روز کوروش حتی در خارج کشور هم با اقبال عمومی همراه نبود. مردم آمده بودند علیه جمهوری اسلامی شعار بدهند. بجر چند شهر مجدود، جایی این فراخوان به یک نتیجه خیره کننده نینجامید. اما مخاطب رضا پهلوی بیشتر داخل کشور بود. سوال این است چرا در داخل کشور این فراخوان نگرفت؟
شاید بگویید اختناق جمهوری اسلامی نگذاشت. دور تا دور محاصره کرده و نیروی زیادی پیاده کرده بودند. اوکی هست. واقعن اختناق یک عاملش بود. نمیشود نادیده گرفت. خب اونوقت جواب ما این است که چرا رضا پهلوی برای فراخوان دادن حتی توانایی دیدن فکتور اختناق را نداشت؟ یارو خودش را هزینه کرد واسه چی؟ الان شما یک عدد فراخوان بدهی و نگیرد، مردم به ریشت میخندند. خود همین باعث میشود ارزیابی کنند که یک سیمت کم است و توی باغ نیستی. چرا در باغ نبود؟ چه محاسبه ای کرده بود یا برایش کرده بودند که غلط از آب در آمد؟
به اعتقاد من رضا پهلوی پیش خودش گفته بود چند سال پیش هزاران هزار نفر رفتند به مقبره کوروش. خب چرا نباید الان بیایند. قبلن هم حکومت دلش نمیخواست این جریان ناسیونالیستی کنار حکومت مغازه دو نبش باز کند. قبلن هم مراقب بودند. مخالف بودند، ولی مردم میرفتند. چرا الان که در جنگ هستند نباید بیایند؟ چون رضا پهلوی به یک علامتی برای رفتن پیش دولتهای غربی و الصاق این انقلاب به جنبش خودش برای آن پروژه ای که گفته نیاز دارد. پرچم شیر و خورشید که نبردند. دهها هزار نفر به سقز رفتند. با اینکه اطلاعیه داد که روز چهلم مهسا روز تولد پدر من هم هست، حتی یک نفر، یک نیم عدد شعار نداد که دل این پسر مامان خوش باشد. رضا شاه روحت شاد هم که در این انقلاب مثل الله و اکبر سال ۸۸ به کناری رفت. رضا پهلوی به مراسم کوروش بزرگ احتیاج داشت. چرا مردم احتیاج نداشتند؟ همان مردمی که سال قبل هم رفته بودند. چرا رضا پهلوی را تنها گذاشتند؟
ما نه به خاطر رضا پهلوی، به خاطر تحلیل انقلاب خودمان به این جواب احتیاج داریم. چرا؟
جوابش هر چی هست، فکتور اختناق به عنوان مستدلترین جواب، قانع کننده نیست. چون همان روز کوروش بزرگ همه جا جنگ بود. همه جا! چرا در همان جنگهای خیابانی دو تا شعاری، پلاکاردی، چیزی ما نشنیدیم و ندیدیم. این ملت که سبزی پلو ماهی را هم بدل به شعار کردند، زبانشان میسوخت اگر دو‌تا شعار کوروشی میدادند؟
به نظرم نه اتفاقی است نه اختناق جواب تعیین کننده این تحلیل است. من معتقدم نخواستند. انتخاب سیاسی کردند. انتخاب سیاسی را هم الان نکردند. این نیرویی که الان در خیابان جنگ تن به تن میکند، در دانشگاه محکم ایستاده، مدارس را به تعطیلی کشانده، اعتصابات خوب کارگری بپا کرده، این نیرو، آن جمعیتی نیست که در روز آفتابی بی دردسر پای مقبره کوروش پیک نیک میکرده و عکس اینستاگرامی می انداخته. آن نیرو الان خانه نشسته نظاره گر است ببیند به نفع کی تمام میشود. چون محال ممکن است شما عزم سیاسی داشته باشی، در همچون روزی نیاری وسط!
این انقلاب، این ماتریال انسانی، اونی نیست که نمایشهای ملی و قومی و تاریخی و غیره میداد. آن جنبش قومی که در شرایط غیر انقلابی ما همه جا میدیم، نه فقط پای مقبره کوروش الان همه جا ساکت است. جیک نمیزند در داخل کشور. ، همه جا در داخل، به جز بلوچستان، نیروی جنبش قومی و ناسیوتالیستی به حاشیه رانده شده، ساکت شده در حال تمکین به انقلاب به سر میبرد. در خارج کشور دست بالا پیدا کرده ولی در داخل نع! بلوچستان را هم با جاوید شاه نبرد، با شعار الله و اکبر و تکیه به شیخ پشم الدین مولوی برد. کردستان شما شعار قومی شنیدید؟ همین چهلم مهسا جمع شدند همه قوم پرستای نخ نمای لب مرز در عراق فراخوان دادن که لباس کردی بپوشید، این کار اون کار که کردستانی بشه، لابد چون عبدالله مهتدی هم قولهایی به آبدارچی کاخ سفید داده بود، ولی نگرفت! داد میزدند که ما با تهران و شیراز و تبریز همسرنوشتیم!
اون جمعیتی که رضا شاه روحت شاد میگفت، کارش انقلاب نبود. فوقش دلشون به تحریم یا موشک پرانی یا کودتایی چیزی خوش بود. همون فشار از پایین حجاریان. اون ماتریال و قشر اجتماعی، اهل این جنگی که الان هست نبودند و نیستند. تلویزیون ایران اینترنشنال خعیلی گاه اوقت جالبه. برنامه گذاشته بود که حقنه بکنه که اصن رهبری هیچ انقلابی خوب نیست. اصن کلهم رهبری خوب نیست. حالا این تلویزیونیه که شبانه روزی کارش رهبر سازی واسه همین انقلابه. به طرف در تلویزیون ایران اینترنشنال میخواستند حقنه کنند که عزیزم مگه نه که شما دهه هشتادیا اصن رهبری نمیخواید! دختره گفت چرا! ولی رهبری باسواد. ما جوانهای این عصریم. مبنای ما، یعنی مبنای فکر ما جهان هست. چون جهان یک دهکده کوچک شده، پس ما رهبری میخواهیم که جهانی فکر کند ولی محلی رهبری کند.
این اون نیرویی هست که الان رو آمده. بعد دقت کنید ببینید کی الان بدو بدو با عصا دنبالش راه افتاده میگوید پسوند ملی یادت نره! انقلاب ملی است! ملی گرایی مهم است! پرچم مهم است. میهن مهم است. بعد همین عصا بدست ناراحت است که چرا کارش نمیگیرد.
میدانید ۹۶ دختر خلخالی از حجاریان پرسید که چرا از قیام دیماه حمایت نمیکنید. مگر نمی گفتید فشار از پایبن چانه زنی در بالا. گفت نع! نمیشود. این نیرویی که این قیام را شکل داده کلهم فرق داره با اونی که ۸۸ به خیابون اومد. اینا حتی از لحاظ طبقاتی فرق دارند، عمدتن بچه های طلاق و پیک موتوری اند. با زبان بی زبانی گفت بابا نمیشه استراتژی اصلاحات را کول آدمهایی کرد که تیر کردند صدا و سیما را بگیرند! حسینیه آتیش زدند! شعار دادند اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا!
نمیشه شما به قول عزیزی بالای جیگرکی تابلوی مک دونالد آویزون کنی. نمیشه. جنبش تو کلهم جنبش انقلاب نیست. واسه همین ۴۳ سال به نفس انقلاب کردن فحش دادید. همین پریروز مهرانگیز کار به انقلاب میگفت خشونت! مسیح علینژاد و فرح پهلوی گفتند فتنه! خب معلوم است که وقتی انقلاب رخ داد شماها نمیتوانید آدم اون انقلاب در کف خیابان باشید. جنبشتون نیست. استراتژیتون نیست. شعارهاتون نیست، تقویمتون نیست. تاریختون نیست. شخصیتهاتپن نیستند.
اون غولی که در ایران بیدار شده با خشم مشت به سقف آسمان میکوبه کلهم جدید و رادیکال و چیز دیگری هست. تصمیم سیاسیش چیز دیگه ای هست. این نیرو میخواد حکومت را سرنگون کنه و خودش سرنوشت خودش را دست بگیره، واسه همین تره برای کوروش بزرگ خرد نکرد. آخه غولی که خودش داره هر روز تاریخ میسازه، میاد زیر بار تاریخ تو بره؟
همین که این را نفهمیدی، یعنی هنو متوجه نشدی ازت عبور شده، یعنی بابا دوزاری که هیچی کلهم همه چیزت کجه!
است.