رحمان حسین زاده: کیفرخواست جانباختگان دهه شصت! قاتلان در دادگاه محکومیت!

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

یاد جانباختگان دهه شصت و به ویژه هزاران اعدام شده سال ۶۷ امسال در فضای متفاوتی گرامی داشته میشود. خمینی فتوا دهنده این قتل عام جمعی و کل ارکان جمهوری اسلامی و هیئت مرگ و رئیسی قاتل در پرونده دادگاهی حمید نوری جنایتکار محکومیت جهانی گرفته اند. حکم حبس ابد حمید نوری در دادگاه سوئد تنها اولین گام نوید دهنده در مسیر محاکمه عملی و به کنج زندان سپردن خامنه ای و اعضای گروه مرگ و دیگر سران قبلی و کنونی جمهوری اسلامی است. مادران خاوران و بستگان رنج دیده قتل عام شدگان دهه شصت و مردم حق طلب ایران با محاکمه و به زندان ابد سپرده شدن حمید نوری اولین تجربه شیرین دادگاهی شدن قاتلان را دیدند.

سه دهه قبل به دستور خمینی و مشارکت همگانی حاکمان جمهوری اسلامی از هر دو جناح، هزاران کمونیست و آزادیخواه و مخالف جمهوری اسلامی ظرف یک ماه مخفیانه اعدام شدند، اجسادشان با بولدوزر در بیابانهای خاوران زیر خاک مخفی شد و جمهوری اسلامی زندانها را به این طریق از زندانی سیاسی خالی کرد! این قتل عام، مابازاء داخلی قبول آتش بس در جنگ ایران و عراق و برای “پاک سازی” زندانها و حل یک شبه مسئله هزاران هزار زندانی سیاسی و ترساندن جامعه بود! سه دهه قبل خاوران بیابان گمنام و متروکی بود که سران جمهوری اسلامی فکر میکردند، دور از چشم مردم میتوانند آثار جنایت و کشتارشان را در آنجا پنهان کنند. اما دیری نپایید و خیلی زود این محل توسط مردم و خانواده جانباختگان کشف و به گورستان کمونیست ها منصوب شد. بیابان متروکی که قرار بود مخفیگاه آثار شکل گیری حاکمیت اسلام باشد، توسط صدها و صدها خانواده ای که در زیر تله های خاک بدنبال باقیمانده اجساد عزیزانشان میگشتند، اکنون به محل همبستگی و اتحاد مبارزاتی تبدیل شده است. از آن سال تا به امروز مبارزه ای بیوقفه برای زنده نگاهداشتن خاوران، جانباختگانش و آرزوی به زیر کشاندن و به محاکمه کشاندن سازندگان این هالوکاست اسلامی در جریان است. هر سال مخفیانه و آشکارا علیرغم فشار قداره بندان اسلامی خانواده قربانیان و مردم در این محل اجتماع کرده و یاد عزیزانشان را گرامی داشته اند. خاوران اکنون آشویتس جمهوری اسلامی و نماد به محاکمه کشاندن سران جمهوری اسلامی و کیفر خواست مردم تشنه آزادی است. خاوران پاشنه آشیل جمهوری اسلامی است. تقلاهای مذبوحانه و پنهانکاریهای ناشیانه جمهوری اسلامی برای گم و گور کردن آثار یکی از بزرگترین مقاطع جنایتکاری جمهوری اسلامی فایده ای نداشته و ندارد. خاوران پابرجا و پایدار یکی از مهترین سندهای جنایات جمهوری اسلامی است که سران جمهوری اسلامی باید در مقابل آن پاسخگو باشند.

جوانان و زندانیانی که تابستان ٦۷ در جوخه های اعدامهای جمعی و شبانه در دسته های صدها و دهها نفره با پیکرهای شکنجه شده به قتل رسیدند، جرمی جز مخالفت با شکلگیری همین حکومت فقر و خفقان اسلامی را نداشتند. اینها کمونیست ها و آزادیخواهانی بودند که در راه مقاومت در مقابل شکل گیری یک حکومت ضد بشری اسلامی جانباختند. خاوران از مراکز و بناهای مهم، بازگو کننده مقطع مهمی از تاریخ شکل گیری جمهوری اسلامی ایران و ایستادگی در مقابل آن و گورستان هزاران هزار جانباخته عزیز و گرامی راه سوسیالیسم و آزادی است. مبارزه ای که این عزیزان مبشر آن بودند، در ابعادی گسترده تر ادامه دارد. یادشان گرامی باد!

چند سال قبل نوشتم، “دور نیست آن روزی که سران جمهوری اسلامی به جرم کارنامه سراسر جنایات و ننگین همه دوران حاکمیتشان به سزای اعمالشان میرسند”. به نظرم آن روز بسیار نزدیکتر شده است. جمهوری اسلامی زیر ضرب مبارزات گسترده و جنبش سرنگونی قدرتمند به پایان عمرش نزدیک شده است. سران این نظام مخوف اسلامی و همه جانیان و قاتلان او همانند حمید نوری به سزای اعماشان خواهند رسید.*

مرداد ۱۴۰۱

در یک نگاه!
فقر و حجاب: چشم اسفند یار جمهوری اسلامی
حجاب به شدت عرصه را بر سران جمهوری اسلامی تنگ کرده و فقر عرصه را بر مردم. اما هر دو میدان مبارزه تعیین کننده و گسترش یافته در ۴۳ سال گذشته علیه جمهوری اسلامی بوده اند. امروزه نبرد کارگران و مردم و زنان و نسل جوان در هر دو میدان به نقطه اوج رسیده ست. کاپیتالیسم حاکم و استبدادی خشن و جمهوری اسلامی متکی به کار ارزان، از یک طرف با تحمیل فقر، قصد به استیصال کشاندن جامعه و مزدبگیران و بی رمق کردن آنها را درسر میپروراند و از طرف دیگر با تحمیل حجاب اسلامی، تحمیل بیحقوقی مطلق و از جنب و جوش انداختن نیروی عظیم زنان و دختران را تعقیب میکرد. از همان روز اول و تاکنون در هر دو زمینه، محاسباتشان غلط از آب درآمد. علیرغم فراز و فرودها و دوره هایی تحمیل عقب نشینی بر روند مبارزات برحق علیه فقر و علیه حجاب، اما هیچگاه نتوانستند، کارگران و زنان و مردان معترض علیه فقر و تنگدستی و گرانی و بیحقوقی و حجاب و قوانین شرعی و اسلامی را به استیصال بکشند. صحنه مبارزات پرشور بزرگ و کوچک علیه فقر و تبعیض و علیه حجاب و آپارتاید جنسی بخش مهمی از تاریخ مبارزات آزادیخواهانه بیش از چهار دهه گذشته است.
تناسب قوا به نحو مثبتی به نفع جنبشهای اعتراضی علیه فقر و گرانی و تبعیض، برای تامین معیشت و سلامت و آزادی و برابری و رفاه و جارو کردن جمهوری اسلامی در حال گسترش است. مهمتر اینکه جنبش ضد حجاب اسلامی و “حجاب بی حجاب و پرت کردن حجاب” عملا در موقعیت تعرضی، قدم به قدم عقب نشینی های مهمی را به جمهوری اسلامی تحمیل کرده و میکند. چهارشنبه گذشته خامنه ای سردسته جنایتکاران و “فرمانده آتش به اختیاران و اسیدپاشان” از سر استیصال و ناتوانی اینبار برای حفظ ظاهر و پوشاندن عجز و ناتوانی از مقابله با زنان و مردان برابری طلب و ضد اسلام و حجاب “آتش به اختیاران امام جمعه و فتوا دهندگان اسیدپاشی” را به “برخورد متین و منطقی” دعوت کرد. جنبش ضد حجاب اسلامی و جنبش سرنگونی جمهوری اسلامی ضعف و زبونی خامنه ای و سران جمهوری اسلامی را حاصل قدرت مبارزاتی خود میداند و با اعتماد بنفس بیشتر و روشن بینی و سازمانیافتگی بالاتر برای پایان دادن به عمر ننگین جمهوری اسلامی میکوشند. در این شرایط جنبش اعتراضی برحق علیه فقر و علیه حجاب چشم اسفند یار جمهوری اسلامی اند. اینها بازوهای مهم جنبش سرنگونی اند.
***
رهبر طالبان و خمینی!
بعضی رسانه های فارسی زبان این خبر را اعلام کردند، که “رهبر طالبان” در افغانستان، ملا “هیبت الله آخوند زاده” به والیان تحت فرمانش دستور داده “قوانین شریعت را پیروی کنند و قوانین ساخت بشر را کنار بگذارند”. بعضی از این رسانه های معلوم الحال و “باوجدان” امثال بی بی سی انگشت به دهان و متعجب وانمود کردند، که گویا اولین بار است چنین حکم عصر حجری را از یک جانور تروریست اسلامی علیه شهروندان و بشریت میشنوند. ملا آخوند زاده همان حکم گندیده اسلامی را تکرار کرده، که خمینی مورد علاقه بی بی سی از همان مقطع اولیه به قدرت رسیدن اعلام کرد. اولین آخوندی که اعلام کرد “اقتصاد مال خر است و ما برای اقتصاد و معیشت” مبارزه نکردیم، خمینی بود و اولین کسی که “حکومت اسلامی بر پایه قوانین شریعت نه یک کلمه زیاد و کم” را پایه گذاشت، خمینی بود. بر این اساس ۴۳ سال قبل نظام مخوف اسلامی با حمایت رسانه های بورژوایی امثال بی بی سی به وجود آمد و متکی به احکام شریعت خون مردم ایران را در شیشه کردند. اما مسئله اینست حاکمیت اسلامی چه در تهران و چه در کابل دوام نخواهند آورد. تنها راه خلاصی از دست جانوران اسلامی حاکم در تهران و کابل سرنگون کردن آنها است.
مرداد ۱۴۰۱