حامد اسماعیلیون: مطلب جناب ف.م.سخن امروز

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

جناب ف.م.سخن امروز مطلبی درباره‌ی پرواز PS752 نوشته بودند که مایلم به آن پاسخ بدهم. تصور می‌کنم می‌شود با ایشان درباره‌ی مطلبی که نوشته‌اند در دایره‌ی استدلال صحبت کرد بی‌آن‌که به حاشیه کشیده شود.ابتدا ایشان از دوره‌ی محمدرضا شاه پهلوی مثال آورده‌اند و مرگ‌هایی که نامکشوف مانده‌اند. می‌توانم به لیست ایشان یعنی صمد بهرنگی و علی شریعتی، اسم مصطفا خمینی را هم اضافه کنم. اما آیا تمام این مرگ‌ها همچنان در اسرار باقی مانده‌اند؟ درباره‌ی صمد بهرنگی دوستان‌شان سخن گفته‌اند. می‌توان در این باره جستجو کرد و نتایج را دریافت.

در مورد علی شریعتی نظری ندارم اما چون شخصا درباره‌ی مرگ مصطفا خمینی هرچه بوده است خوانده‌ام ماجرای فشار خون بالای او و مرگش بر اثر بیماری قلبی قابل باور به نظر می‌رسد‌. آن‌چه دعایی درباره‌ی پیکان ساواک در عراق می‌گوید قصه‌ای‌ست که پیش‌زمینه را آماده می‌کند تا رجاله‌ای چون حسن روحانی برای اولین بار خمینی را امام خطاب کند و این کلمه در فضای سیاسی ایران راه بگیرد. اما فارغ از سوالات آقای ف.م.سخن و تردید‌های‌شان درباره‌ی عمدی زدن پرواز PS752 از ایشان می‌پرسم در کدامیک از این مرگ‌ها از سلاح استفاده شده است؟

پاسخ به استدلال ایشان درباره‌ی "به خطا افتادن" آدمکش‌های سپاه پاسداران در شلیک به هواپیما ساده است. ما در اینجا با دست‌کم دو موشک زمین به هوا روبرو هستیم. می‌توانم ایشان را به مقاله‌ی اخیر آقای آقابالی در بی‌بی‌سی فارسی ارجاع بدهم با نام "شلیک به خدا." گمان می‌کنم جناب ف.م.سخن سابقه‌ای در هوانوردی دارند اما از دانش حقوقی ایشان بی‌اطلاعم و گمان کنم خواندن این مقاله خالی از فایده نباشد. مهم‌ترین نکته‌ی جناب آقابالی در این مقاله این است که در همین قوانین ابتدایی جزا در ایران "شلیک سلاح گرم در هر فاجعه‌ای عمدی تلقی می‌شود، مگر خلافش ثابت شود."

جناب ف.م.سخن آیا بعد از ۲۶ ماه خلافش ثابت شده است؟ بله پیدا کردن "اسموکینگ گان" در سرزمینی که با بالا بردن ابرو آدم می‌کشند کار آسانی نیست اما آیا سرداران رذل سپاه پاسداران که شما هم می‌گویید به اندازه‌ی ما از آن‌ها متنفرید وکیل استخدام کردند و گفتند چگونه به خطا مرتکب این جنایت شده‌اند؟ آیا شما مصوبه‌ای از شورای عالی امنیت ملی را ملاحظه کرده‌اید که در آن تصمیم به بستن آسمان ایران می‌گیرند و سپاه آن را زیر پا می‌گذارد؟ آیا شما مکالمات آن دستگاه پدافند را با رادار بالادست و فرماندهانش شنیده‌اید؟ آیا شما به متن کامل جعبه‌ی سیاه دسترسی دارید؟ می‌دانید از دقیقه‌ی ۵:۵۶ تا ۶:۱۲ که سی وی آر روشن بوده است اما متنش در گزارش نهایی ج ا نیامده است چه گفته‌اند؟ آیا ویدئوهای فرودگاه در چند ساعت حضور خدمه‌ی هواپیمایی اوکراین در هتل را دیده‌اید؟ مطمئنید هیچکس با هواپیما کاری نکرده است؟ آیا محل دقیق دستگاه پدافند را می‌دانید؟ آیا مدل دستگاه پدافند را می‌دانید؟ آیا نام کارشناسان بررسی‌کننده‌ی این جنایت را می‌دانید؟ آیا درباره‌ی روشن کردن سیستم جمینگ و به خطر انداختن سلامت تمام پروازها اطلاعاتی دارید؟ آیا می‌دانید چرا چهار پرواز دیگر مورد اصابت قرار نگرفته‌اند؟ آیا می‌دانید چرا به پرواز اطلس گلوبال مسیر پروازی غیرمتعارفی داده‌اند؟ آیا دستگاه تور ام وان می‌تواند ۱۰۵ درجه اشتباه تنظیم شود؟ آیا نام متهمان را می‌دانید و مطمئنید همین‌ها بودند؟ آیا می‌دانید چرا از مسافران پرسیدند پاسپورت آمریکایی در اختیار دارند یا نه؟ آیا از تعداد موشک‌ها اطمینان دارید؟ آیا می‌دانید عزیزان ما در آن ۳ دقیقه و ۴۲ ثانیه زنده بوده‌اند نبوده‌اند ترکش خورده بودند نخورده بودند مادر جلوی فرزند جان باخته یا فرزند جلوی مادر؟ آیا می‌دانید چرا گوشی‌ها را دستکاری کرده‌اند؟ آیا می‌دانید چرا با بولدوزر به جان اجساد باقیمانده افتاده‌اند؟ آیا شناسایی اشتباه قطعات باقیمانده‌ی بدن‌ها خطای انسانی دیگری‌ست که بر اثر شتابزدگی در پاسخ به آمریکا صورت گرفته است؟ آیا...آیا...آیا...

نه آقای ف.م.سخن! شما جواب این سوالات را نمی‌دانید. چون هیچکس نمی‌داند. پس خواهش می‌کنم تا زمان روشن شدن پاسخ این سوالات به مسوولیت استفاده از کلمات احترام بگذاریم و با این همه سوالات تردیدآمیز بر همان رویه پیش برویم که شلیک سلاح گرم در قتل، عمدی‌ست مگر خلافش ثابت شود که نشده است.

#دادخواهی
#ps752justice