نسان نودینیان: سنندج شهر اعتراض و ابتکارهای جمعی

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

سخنی کوتاه با امضا کنندگان بیانیه عمومی در رابطه با قتل مونا (غزل) حیدری, درباره اهمیت تجمع بازنشستگان در سنندج: درسهای سه رویداد مهم یکشنبه ٢٤ بهمن سال جاری در سنندج را باید جمع بندی کرد. به این دلیل اعتراض، تجمع و همبستگی به امر مبارزه مشترک مردم و جامعه تبدیل شده. به این دلیل مبارزه برای رسیدن به دنیایی بهتر، برای معیشت، آزادی و رهایی از شرایط فلاکت بار تحمیل شده، رهایی از حاکمیت رژیم هار حکومت اسلامی، مسئله مشترک میلیون ها نفر از مردم شده است.

تجمع فعالین حقوق زنان در اعتراض به قتلهای ناموسی و قتل مونا حیدری در روز یکشنبه ٢٤ بهمن درسنندج همزمان با تجمع بازنشستگان و بیانیه عمومی در رابطه با قتل مونا (غزل) حیدری ٢٤ تشکل و گروه های کارگری به ابتکار انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه اقدامی انقلابی و درخور توجه جدی است. نقطه قدرت جنبش رهایی بخش و سوسیالیستی است.

تجمع های فعالین حقوق زنان در سنندج سابقه دیرینه ای دارد. فعالین حقوق زنان درسنندج با حضورشان در تجمع های علنی در محلات شهر سنندج عملا درعوض کردن فرهنگ زن ستیز مردسالاری و اسلامی موثر شده اند. اینها زنان رادیکالی هستند که با هر قتل ناموسی برای بسیج مردم مترقی و پیشرو فراخوان های خیابانی تاثیرگذار را فریاد میزنند. اعلام میکنند که با شرکت زنان و مردان آزدیخواه جلوی تحریک عناصر مذهبی و ضد زن را میگیرند، با آکسیون، میتینگ و بیانیه هایشان میگویند کسی که مرتکب قتل ناموسی میشود مزاحم امر رهایی زن و برابری زن و مرد است، خطا کار است. که جامعه این خطا کارها و رفتارهای ضد زن آنها را نمی بخشد. فعالیتهای فعالین حقوق زنان خیابانی ، تعرضی و موثر است. مورد توجه زنان مبارز قرار گرفته است. این عزیزان انسانهای بزرگی هستند که با فعالیتهایشان جنبش برابری زن و سوسیالیسم را به مساله جامعه تبدیل کرده اند.
فعالین جنبش برابری حقوق زنان را فرا میخوانیم برای سازماندهی و ایجاد ده ها و صدها نهاد متشکل از زنان و مردان برابری طلب فعالانه بکوشند.

سخنی کوتاه با امضا کنندگان بیانیه عمومی در رابطه با قتل مونا (غزل) حیدری
گسترش تجمعات فعالین حقوق زنان در شهرهای کردستان آماده است. بیانیه های فعالین کارگری اقدامی موثر است. ایجاد جبهه ای از زنان و مردان آزدیخواه است برای عوض کردن فرهنگ مرد سالاری و ضد زن. بجاست این توقع زمینی از امضا کنندگان این بیانیه را مطرح کنیم که خروجی اقدامات شما و جمع شدن حول امضا بیانیه هایتان به برپایی تجمع های با شکوه در روز جهانی زن در شهرها بیانجامد. در شرایطیکه به استقبال روز جهانی زن(٨ مارس) میرویم فعالین و امضا کنندگان این بیانیه ها همراه و همبسته با فعالین حقوق زنان، فعالین نهاد نه به تابو نه به خشونت علیه زنان و زنان آزادیخواه در شهرهای کردستان، کرمانشاه و ... برای برپایی مراسم های روز جهانی زن در مراکز شهرها اقدامات برنامه ریزی شده و عملی را تدارک ببینند.
برگزاری مراسم روز جهانی زن در محلات و مراکز شهرها، در مراکز کار و فابریک، در مدارس و دانشگاه ها و ادارات و خیابانها برگزار شود. شهر و محلات را با صدای دفاع از برابری حقوق زنان در گرامیداشت روز جهانی زن تصرف کنیم.

در باره اهمیت تجمع بازنشستگان در سنندج
روز یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی سنندج مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان دست به تجمع اعتراضی زدند. حضور بازنشستگان شعف انگیر بود. شعار و سخنرانی ها و حمایت مردم از آنها برجسته بود. تجمع بازنشستگان در شهرهای کردستان هر چند حرکتی نوین و در دو سال گذشته به عرصه ای از مبارزه متشکل و در هماهنگی با تجمعات بازنشستگان در سطح سراسری شروع شده، اما با استقبال گرم آنها تجمعات اعتراضی پیگیری میشود.
بخش اعظم بازنشستگان در کردستان همچون بازنشستگان در سطح سراسری فعالین سیاسی و اجتماعی در سالهای پُرخروش قیام بهمن ٥٧ هستند. فعالین زنده و پُرشور سرنگونی نظام دیکتاتوری پهلوی ها بوده اند. آنها تجارب ارزنده در سازماندهی شوراهای حاکمیت و سازماندی توده ای درنهادهای دفاع از آزادی را دارند. وجود و بودنشان در تجمعات اعتراضی، سخنرانی های پُرشور و اعتراضی آنها سرمایه های انسانی گرانبهایی برای جنبش سوسیالیستی است. در چند سال گذشته تجمعات بازنشستگان پیام آور و افق دهنده مبارزه برای تامین زندگی و معیشت و جبهه ای انسانی برای رهایی از ستم بوده است. بازنشستگان مطالبه گر و با حضورشان در میتینگ و تجمعات کارگران، معلمان و یکشنبه های اعتراضی درهم شکننده نظام ظالمانه و استثمار کننده هستند.

نسان نودینیان
٢٥ بهمن ١٤٠٠
١٤ فوریه ٢٠٢٢

ضمیمه ها، گزارش برگزاری مراسم و قرائت قطعنامه علیه قتل‌های ناموسی و قتل مونا حیدری در سنندج روز یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ و ـــ متن کامل بیانیه عمومی در رابطه با قتل مونا (غزل) حیدری
١)) برگزاری مراسم و قرائت قطعنامه علیه قتل‌های ناموسی و قتل مونا حیدری در سنندج روز یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ به فراخوان فعالین حقوق زنان، تجمعی در اعتراض به قتل‌های ناموسی و قتل فجیح مونا حیدری، دختر ۱۷ ساله اهوازی که وحشیانه توسط همسر و برادر همسرش بقتل رسید برگزار شد.
تجمع‌کنندگان معترض با در دست‌گرفتن پلاکاردهایی علیه قتل‌های ناموسی و سخنرانی دو نفر از فعالین حقوق زنان اعتراض و نارضایتی خود را اعلام کردند.
سخنران اول خطاب به همهٔ آزادیخواهان اعلام کرد؛ وظیفهٔ همه ماست تا با ایجاد صفی محکم و گسترده جهت مقابله با این پدیدە شنیع، یعنی قتل زنان تحت هر نام و عنوانی، از جملە قتلهای ناموسی در جامعە مبارزه کنیم. او تأکید کرد که تنها با اعتراض و مبارزه گسترده مردم و بویژه زنان و مردان آزادیخواه و مخالف ستم و خشونت، می‌توان به جنایت قتل زنان بیگناه پایان داد.
همچنین، سخنران دوم به قرائت قطعنامه در جمع معترضین پرداخت که به شرح زیر است. ما شرکت کنندگان در این گردهمایی خواهان:
‏۱-‎ متوقف شدن نقض حقوق و خشونت علیه زنان، و قتل زنان هستیم.
۲- نباید در مقابل ستم و بی‌عدالتی علیە زنان ساکت نشست.
۳- زن ناموس هیچکس نیست! اعمال خشونت بر زنان در اشکال گوناگون به بهانه‌های واهی محکوم است.
‏۴-‎ لازم است متحد شد و در همبستگی اجتماعی بطور هدفمند به مقابله با ارتجاع ضد زن در هر شکل و لباسی و تحت هر عنوان " قومی- مذهبی" ایستاد و آنها را وادار به عقب نشينی کرد.
۵- حقوق انسانی و اجتماعی زنان به عنوان انسان‌های برابر در جامعه باید به رسميت شناخته شود و‌ برای پیش برد این امر مهم باید صف متحد و متشكل جنبش آزادی زن را تقویت کرد.
فعالین حقوق زن -سنندج
۲۴ بهمن ۱۴۰۰

٢)) بیانیه عمومی در رابطه با قتل مونا (غزل) حیدری
در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ قتلی وحشیانه و البته سیستماتیک، جامعه بشری را به شوکی هولناک فرو برد
مونای ۱۷ ساله، دختری که در ۱۲ سالگی به ازدواج واداشته شده و در سن کودکی مادر شده بود، به جرم " نه گفتن " به قوانین و باورهای ضد زن توسط همسر و همدستی دیگر مردان خانواده با بی رحمی تمام به قتل رسیده و در اقدامی فجیع تر، سر بریده اش را به نمایش درآوردند. قاتلین که مجوز چنین قتل هایی را از قوانین ارتجاعی و مناسبات ضد زن حاکم دریافت می‌کنند.
حاکمانی که ۴۳ سال است برای بقای این خشونتها و آپارتاید جنسیتی پای می فشارند.
سرچشمه این خشونتها مناسباتی است که از تعصب و ناموس و غیرت خونین علیه زنان و انسان به حساب نیاوردن زنان ابزاری می سازد و
و با نام بردن زنان با عناوین ناموس و حیثیت مردان خانواده، مروج سنت‌های ضد بشری می شود که با این ابزار منافع طبقه حاکم را پیش می برند و برای سود اندوزی بیشتر آن طبقه ، چنین قوانینی را تولید و ترویج می کنند.
امروز اما برای لغو قوانین ضد انسانی نیاز به آن داریم که در کنار هم ایستاده و فریاد زنیم
"زن کالا نیست" و "زنان حق زندگی برابر و انسانی دارند" .
دیگر اجازه نمی‌دهیم با تفکیک جنسیتی و قوانین تفرقه برانگیز صفوف برابری خواهی ما را بر هم زنید.
ما امضا کنندگان این بیانیه خواهان:
۱.ازدواج کودکان جنایت است و باید ممنوع اعلام شود
۲.قتل و تعرض و خشونت به زنان از هر شکل و بهانه ای تحت عنوان ناموس و تملک بر زنان ممنوع و جرم تلقی شده و معترضین به زنان به مجازات برسند
۳.لغو فوری تمام قوانین حقوقی و جزایی، سنن و رسوماتی که از زنان بعنوان انسان سلب اختیار کرده و آنان را به اسارت می گیرد و موقعیت جنس دوم و شهروند درجه دو را بر زنان تحمیل می کند
۴. لغو کلیه قوانینی که اختیار ازدواج و طلاق ، حضانت فرزندان ، سفر و شغل و باقی حقوق را از زنان گرفته و تحت تملک افراد ذکور خانواده قرار داده است.
۵.تضمین برابری کامل زن و مرد و رفع تبعیض و ستم و خشونت سیستماتیک بر زنان در تمام عرصه های حقوقی، قضایی ، اجتماعی و سیاسی و شغلی و ...
#زن_ناموس_هیچکس_نیست.
زن انسان است و حق زندگی آزاد و برابر دارد.
بیانیه..
قاتلین ناموسی، جواز زن کشی را از قوانین رسمی می گیرند.
1-انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه 2-سندیکای نقاشان البرز 3-ندای زنان ایران 4-گروهی از ورزشکاران رزمی کار کرمانشاه 5-گروهی از فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه رازی کرمانشاه 6-گروهی از رانندگان تاکسی شهرک ظفر کرمانشاه 7-گروهی از جوشکاران شهرک امام کرمانشا 8-گروهی از مهندسان نرم‌افزار پاساژ میرداماد کرمانشاه9-گروهی از کارگران برقکار ساختمانی سقز10-گروهی از کارگران ساختمانی سقز11-گروهی از کارگران لوله کشی ساختمانی سقز12-گروهی از کارگران نقاشی ساختمانی سقز13-گروهی از جوانان بیکار محله شافعی سقز14-گروهی از جوانان بیکار محله تپه مالان سقز15-گروهی جوانان بیکار محله کریم آباد سقز16-گروهی از جوانان بیکار محله بردبران سقز17-گروهی از کارگران کارگاه‌های شهرک صنعتی سقز18-گروهی از کارگران فنی شرکت‌های پیمانکاری مخابرات سق19-گروهی از کادر درمانی سقز20-گروهی از معلمان سقز21-گروهی از بازنشستگان و کارمندان اداره تامین اجتماعی سقز 22-گروهی از کارگران کارخانه شاهو سنندج 23-گروهی از کارگران اخراجی نساجی کردستان 24-گروهی از کارگران پرریس سنندج انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰