ادامه اعتراضات گسترده دانشجویی در دانشگاه‌ها

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از جمله در شهرهای تهران، قم، اصفهان، اهواز بابل و مشهد با شعارهایی علیه جمهوری اسلامی به اعتراضات خود ادامه دادند. سخنگوی رئيسی در دانشگاه قم هو شد. در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهای بسیاری از اعتراضات دانشجویی در روز سوم آبان در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است. اکانت ۱۵۰۰ تصویر از ادامه اعتراضاتدر دانشگاه‌های بهشتی، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، دانشگاه قم، دانشگاه حکیم سبزوار، قردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اجتماعی علامه و دانشگاه شریف خبر داده است.

خبری از بابل نیز حاکی از حمله به دانشجویان دانشگاه نوشیروانی و جو شدید امنیتی در آنجاست. همچنین گفته شده است که از اطراف دانشگاه صدای شلیک شنیده می‌شود. حرکت دانشجویان برای سلف سرویس مختلط بوده است. در هفته‌های اخیر یکی از اعتراضات دانشجویان به جدا کردن سلف سرویس‌برای دانشجویان دختر و پسر است.
ویدئویی نیز از اعتراض به حضور علی بهادری جهرمی، سخنگوی ابراهیم رئیسی، رئيس جمهور اسلامی ایران در دانشگاه قم منتشر شده است. ابتدا اخباری از لغو جلسه سخنرانی او منتشر شد اما بعدا گفته شد این جلسه برگزار شده است.
بهادری روز گذشته نیز در در دانشگاه خواجه نصیر تهران با اعتراض دانشجویان روبرو شد و سخنرانی‌اش ناتمام ماند.
دانشجویان معترض در قم همزمان با ورود یکی از خبرنگاران صدا و سیما به محل این دانشگاه نیز با شعار "ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما" به حضور او واکنش نشان دادند.
در دانشگاه بهشتی شعار "مرگ بر دیکتاتور" و "بسیجی با خاک ایران دیگه بای بای" داده شد.
اکانت ۱۵۰۰ تصویر همچنین نوشته است که بسیجی‌ها در دانشگاه تربیت مدرس دانشجویان را از بالای پله‌ها هل داده‌اند . دانشجویان دانشگاه دامغان، فردوسی مشهد، و قم هم موفق شده‌اند که سلف سرویس‌های خود را مختلط کنند.

اعتراضات ایران؛ شروع تجمعات اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌های کشور
در حالی که اعتراضات ضدحکومتی در ایران همچنان ادامه دارد، ابراهیم رئیسی از ارسال با واسطه چندین نوبت پیام به مقام‌های دولت آمریکا در ارتباط این اعتراضات با خبر داد.
رئیسی روز سه‌شنبه ۳ آبان در یک سخنرانی در «مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه» که در تهران برگزار شد، گفت از طریق «رؤسای بعضی از کشورها» پیام‌هایی را به آمریکایی‌ها درباره اعتراضات ایران فرستاده است.
او جزئیاتی از محتوای این پیام‌ها ارائه نکرد اما با «برنامه‌ریزی‌شده» خواندن اعتراضات ایران گفت در این پیام‌ها به آمریکایی‌ها گفته که «در محاسبات‌شان دچار خطا و اشتباه شدند».

بیانیه فعالان سیاسی داخل کشور درباره حامد اسماعیلیون
حدود ۳۰ فعال سیاسی داخل ایران روز دوشنبه دوم آبان با انتشار بیانیه‌ای خواستار نقش‌آفرینی حامد اسماعیلیون در تشکیل یک شورای هماهنگی در خارج از کشور برای «پیش بردن و بقای خیزش انقلابی» مردم ایران شدند.
این فعالان سیاسی که برخی از آنان زندانیان سابق سیاسی هستند و یا حکم حبس تعلیقی دارند و هویت آنان محفوظ است، در بیانیه خود با برشمردن ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی حامد اسماعیلیون اعلام کرده‌اند که او «به‌عنوان چهره‌ی موجه این روزها بالقوه توانایی این را دارد که نقش محوری در این شورا ایفا کند».
فعالان سیاسی امضاکنندۀ این بیانیه با بیان این‌که «بیش از پیش صدای پای انقلاب و سرنگونی» حکومت ایران به گوش می‌رسد، تأکید کرده‌اند که با این حال «اگر تصور کنیم تا سرنگونی چیزی نمانده، خطای بزرگی مرتکب شده‌ایم».
در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است که «شورای هماهنگی یا رهبری باید از تمام طیف‌های اپوزیسیون، که به همبستگی و هم‌سرنوشتی همه‌ی ایرانیان و برپایی ایران جدید به دست خود ایرانیان باور دارند، تشکیل شود».
به‌اعتقاد امضاکنندگان، اگر حامد اسماعیلیون با توجه شخصیت فرهنگی و نیز سابقه اجتماعی و شغلی و مدنی خود مسئولیت تشکیل این شورا را بر عهده گیرد، «طیف‌های اپوزیسیون در این بی‌سری و سردرگمی جزیره‌ای می‌توانند از پتانسیل وحدت‌ساز او استفاده کنند و به ائتلافی راهگشا برسند».
غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی، شبکه‌های اجتماعی خارجی را عامل اعتراضات سراسری و اعتصاب‌های چند هفته اخیر در ایران معرفی کرد.
آقای جلالی همچنین با ادعای این‌که «پلت‌فرم‌های خارجی تلاش کردند فضای افکار عمومی را به بیگانگان واگذار کنند»، افزود: «آن‌هایی که برای تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام فرش قرمز پهن کردند، مسئول ناامنی‌های اقتصادی و مسائل اجتماعی هستند.»
رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین با اذعان به حملات سایبری هکرهای حامی اعتراضات مردم به زیرساخت‌های اینترنتی و وب‌سایت‌های دولتی، شمار آن‌ها را «۱۲۰ حمله سنگین سایبری از نوع دیداس» اعلام کرد و افزود که «با ۹۰ درصد این حمله‌ها مقابله شده است».
این مقام مسئول درباره ۱۰ درصد باقی‌مانده حمله‌ها که جمهوری اسلامی توان مقابله با آن‌ها را نداشته است، توضیحی نداد.

شروع تجمعات اعتراضی در دانشگاه‌ها
تصاویر و ویدئوهای تازه از ایران نشان می‌دهد که یک روز مانده به چهلمین روز کشته‌شدن مهسا امینی، اعتراضات در دانشگاه‌های بهشتی تهران، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، دانشگاه قم، دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار، دانشکده علوم اجتماعی علامه، دانشگاه شریف، دانشگاه یزد، دانشگاه دخترانه فنی و حرفه‌ای کرج و دانشگاه سوره، دانشگاه آزاد کرمان، دانشگاه یادگار امام تهران،دانشگاه آزاد شهر قدس، دانشگاه چمران اهواز، دانشگاه الزهرا و... شکل گرفته است.
همچنین در تجمع دانشجویان علامه در پردیس مرکزی شعار دادند: «۱۵۰۰ نفر کشتۀ آبان ماست».
در دانشگاه قم، دانشجویان در پاسخ به حضور سخنگوی دولت در این دانشگاه شعار داده‌اند «استادامونو کشتن، آخوند بجاش گذاشتن».
یکی از ویدئوها از دانشگاه یزد با شرح «رفع تفکیک جنسیتی سلف توسط دانشجویان برای اولین بار» منتشر شده که در آن دانشجویان شعار «زن زندگی آزادی» سر می‌دهند.
از کرج هم خبر می‌رسد که تجمع دانشجویان دانشگاه دخترانه فنی و حرفه‌ای پس از ممانعت مسئولان دانشگاه از حرکت اعتراضی «آغوش رایگان» یکی از دانشجویان شروع شده و دانشجویان در پی مداخله مسئولان شروع به شعاردادن کرده‌اند.
از دانشگاه قم نیز ویدئوی دیگری منتشر شده با این توضیح: رفع تفکیک جنسیتی در سلف دانشگاه قم برای اولین بار، با وجود تفکیک در خود دانشگاه و چادر اجباری
در دانشگاه سوره نیز دانشجویان شعار «آزادی» و «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه» سر داده‌اند.
از کرمان هم خبر می‌رسد که پس از ضرب‌و شتم یک دانشجو توسط یک «زن بسیجی» اعتراضات در این دانشگاه نیز شکل گرفته است.

بیانیه جمعی از فعالان سیاسی داخل ایران در حمایت از «نقش‌آفرینی» حامد اسماعیلیون
حدود ۳۰ فعال سیاسی داخل ایران روز دوشنبه دوم آبان با انتشار بیانیه‌ای خواستار نقش‌آفرینی حامد اسماعیلیون در تشکیل یک شورای هماهنگی در خارج از کشور برای «پیش بردن و بقای خیزش انقلابی» مردم ایران شدند.
این فعالان سیاسی که برخی از آنان زندانیان سابق سیاسی هستند و یا حکم حبس تعلیقی دارند و هویت آنان محفوظ است، در بیانیه خود با برشمردن ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی حامد اسماعیلیون اعلام کرده‌اند که او «به‌عنوان چهره‌ی موجه این روزها بالقوه توانایی این را دارد که نقش محوری در این شورا ایفا کند».
حامد اسماعیلیون، که همسر و دخترش را در سرنگونی پرواز ۷۵۲ با موشک‌های سپاه از دست داد، سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز است و در جریان اعتراضات سراسری چندین هفته اخیر نیز در شکل‌دهی تظاهرات گسترده ایرانیان خارج کشور علیه جمهوری اسلامی نقش محوری ایفا کرده است.
این جمع از فعالان سیاسی داخل ایران در بیانیه خود با بیان این‌که «بیش از پیش صدای پای انقلاب و سرنگونی» حکومت ایران به گوش می‌رسد، تأکید کرده‌اند که با این حال «اگر تصور کنیم تا سرنگونی چیزی نمانده، خطای بزرگی مرتکب شده‌ایم».
در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است که «شورای هماهنگی یا رهبری باید از تمام طیف‌های اپوزیسیون، که به همبستگی و هم‌سرنوشتی همه‌ی ایرانیان و برپایی ایران جدید به دست خود ایرانیان باور دارند، تشکیل شود».
به‌اعتقاد امضاکنندگان، اگر حامد اسماعیلیون با توجه شخصیت فرهنگی و نیز سابقه اجتماعی و شغلی و مدنی خود مسئولیت تشکیل این شورا را بر عهده گیرد، «طیف‌های اپوزیسیون در این بی‌سری و سردرگمی جزیره‌ای می‌توانند از پتانسیل وحدت‌ساز او استفاده کنند و به ائتلافی راهگشا برسند».
در دومین تظاهرات گسترده ایرانیان خارج کشور که با فراخوان حامد اسماعیلیون و تیم همکار او روز شنبه ۳۰ مهر در برلین برگزار شد، بیش از هشتاد هزار نفر از طیف‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی شرکت کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

زندهزندهتظاهرات سراسری؛ دانشجویان در بیش از ۱۰ دانشگاه کشور علیه حکومت شعار دادند
سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ قرار دارد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که آمار تایید شده کشته‌شدگان بر اساس بررسی‌های این سازمان به ۲۳۴ نفر رسیده و ۲۹ تن از این قربانیان کودک هستند
باب بلکمن نماینده پارلمان بریتانیا از دولت این کشور خواست فراخواندن سفیر خود از تهران را در نظر بگیرد
تظاهرات سراسری، روز سه‌شنبه با برپایی تجمع و شعارهای ضدحکومت در بیش از ۱۰ دانشگاه کشور ادامه پیدا کرد
خبرگزاری حال‌وش، ویدئوهایی از یکی از روستاهای استان سیستان و بلوچستان منتشر کرده که در آنها، دانش‌آموزان دبیرستانی با شعار «زن، زندگی، آزادی» اعتراض خود را نشان می‌دهند
سخنگوی قوه قضاییه گفت افراد بیشتری در ارتباط با پرونده شهروندان فرانسوی دستگیر شده‌اند
خبرگزاری هرانا می‌گوید آمار در حال بررسی این رسانه درباره تعداد معترضان کشته شده به ۲۵۲ نفر رسیده است
بر اساس تازه‌ترین تخمین خبرگزاری هرانا، بیش از ۱۳ هزار نفر نیز در این مدت دستگیر شده‌اند

اعتراض به تفکیک جنسیتی در رستوران دانشگاه صنعتی بابل
دانشجویان در دانشگاه صنعتی بابل، تفکیک جنسیتی رستوران دانشگاه را زیر پا گذاشتند.
در ادامه هفته‌ها تظاهرات سراسری، دانشجویان در چند روز اخیر در برخی از دانشگاه‌های کشور حاضر نشده‌اند که به تفکیک جنسیتی در رستوران‌های دانشگاه تن بدهند.
این یکی از آخرین اشکال اعتراض دانشجویان به قوانینی است که از سوی منتقدان ضدزن توصیف شده است.
شعار «زن، زندگی، آزادی» از کلیدی‌ترین شعارهایی است که در جریان اعتراض‌های اخیر تکرار شده است.
نزدیک به شش هفته است که این اعتراض‌ها بی‌وقفه ادامه دارد.

آغاز اعتراض‌های پراکنده روز سه‌شنبه در سطح شهر تهران
در ساعت اخیر تصاویری از تهران منتشر شده که نشان می‌دهد در یکی از خیابان‌ها، معترضان در حال شعاردادن هستند و در ایستگاه تئاتر شهر متروی تهران نیز معترضان شعار می‌دهند: «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور».
از صبح سه‌شنبه دهها دانشگاه کشور نیز صحنه اعتراض‌های دانشجویان بود.
در یکی دیگر از ویدئوهایی که از تهران منتشر شده، فضای یکی از خیابان‌های جنوب شهر بسیار امنیتی است و تعداد قابل توجهی نیروی یگان ویژه در خیابان دیده می‌شوند.
بر اساس گزارش تازه سازمان حقوق بشر ایران، تاکنون در ۲۱ استان کشور دستکم یک نفر در جریان اعتراض‌های شش هفته اخیر کشته شده است.
بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، تهران، گیلان و کردستان هستند.

تعداد کشته‌شدگان به تفکیک استان بر اساس بررسی‌های این سازمان از این قرار است:

سیستان و بلوچستان ۹۳ نفر
مازندران ۲۸ نفر
تهران ۲۳ نفر
گیلان ۱۸ نفر
کردستان ۱۷ نفر
آذربایجان غربی ۱۳ نفر
کرمانشاه ۱۲ نفر
البرز ۶ نفر
خراسان رضوی ۴ نفر
اصفهان ۳ نفر
قزوین ۲ نفر
کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر
زنجان ۲ نفر
آذربایجان شرقی ۲ نفر
اردبیل ۲ نفر
ایلام ۲ نفر
بوشهر ۱ نفر
سمنان ۱ نفر
خوزستان ۱ نفر
مرکزی ۱ نفر
همدان ۱ نفر

تازه‌ترین آمار سازمان حقوق بشر ایران: ۲۳۴ نفر از جمله ۲۹ کودک کشته شدند
سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ قرار دارد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که آمار تایید شده کشته‌شدگان بر اساس بررسی‌های این سازمان به ۲۳۴ نفر رسیده و ۲۹ تن از این قربانیان کودک هستند.
این سازمان همچنین می‌گوید گزارش‌های بسیاری از «تلاش نهادهای امنیتی برای سرپوش گذاشتن بر روی قتل معترضان» به دستش رسیده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی درباره آمار کشته‌شدگان سکوت کرده‌اند.
در بیانیه سازمان حقوق بشر ایران آمده است که به گفته منابعش «مسئولان تا زمان اخذ تعهد از خانواده‌های کشته‌شدگان برای سکوت یا تایید گواهی‌های فوت دروغین منتسب به پزشکی قانونی، از تحویل اجساد کشته‌شدگان سر باز می‌زنند. در برخی موارد، جسد بدون اطلاع خانواده‌ها و در مکانی دورتر از محل زندگی آنان دفن شده است».
نماینده پارلمان بریتانیا از دولت این کشور خواست فراخواندن سفیر خود از تهران را در نظر بگیرد
باب بلکمن، نماینده محافظه‌کار در مجلس عوام بریتانیا، در طرح سئوالی از وزیر خارجه این کشور، پرسیده است که آیا مناسب نمی‌داند بریتانیا در اعتراض به سرکوب معترضان در ایران موضوع فراخواندن سفیر و بستن سفارت خود در ایران را درنظر بگیرد؟
آقای بلکمن که نماینده حوزه هرو-ایست در لندن است، در سئوال فوری خود از وزارت خارجه بریتانیا، با یادآوری نحوه برخورد حکومت ایران با معترضان، گفته است: «ما باید این کشتارها و دستگیری‌های دسته جمعی را به شدیدترین وجه محکوم کنیم».
وی از وزیر خارجه پرسیده است که «آیا در راستای محکومیت حکومت ایران، مناسب نیست که سفیر خود را از تهران فراخوانیم و حتی موضوع بستن سفارتخانه خود در ایران را در نظر بگیریم تا به حکومت ایران نشان دهیم که عملکرد آنان غیرقابل قبول است؟»
آقای بلکمن در سخنان خود در مجلس عوام گفت که حکومت ایران او را تحریم کرده و از وزیر خارجه به خاطر مطلع کردن او از این موضوع قدردانی کرد.
با ادامه تظاهرات اعتراضی در داخل و خارج ایران، شماری از ایرانیان خواستار آن شده‌اند که کشورهای دموکراتیک به نشانه اعتراض به نحوه برخورد جمهوری اسلامی با معترضان، روابط خود با تهران را قطع کنند یا سطح آن را کاهش دهند.
اخیرا کارزاری به منظور درخواست از رهبران کشورهای عضو گروه ۷ برای فراخواندن سفیران آنان از تهران به راه افتاد و گفته شده است که طومار اینترنتی شامل این درخواست در مدتی کوتاه به امضای بیش از چهارصدهزار نفر رسید.
دانشجویان معترض دانشگاه الزهرا، خطاب به حامیان حکومت: «بترسید، بترسید، ما همه با هم هستیم»
ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از ادامه اعتراضات در دانشگاه الزهرا امروز ۳ آبان خبر می‌دهد.
در این تصاویر تقابل دانشجویان معترض با مخالفان اعتراضات مشخص است.
معترضان شعار می‌دهند «ما تماشاگر نمی‌خواهیم به ما ملحق شوید» و «بترسید، بترسید، ما همه با هم هستیم».

اعتراض به تفکیک جنسیتی رستوران دانشگاه قم
دانشجویان دانشگاه قم در اعتراض به تفکیک جنسیتی در رستوارن دانشگاه، غذایشان را خارج از این رستوران خوردند.
دانشگاه قم روز سه‌شنبه صحنه تجمع و اعتراض به حضور سخنگوی دولت نیز بود.
ادامه تغییر نام‌ها توسط معترضان: «بلوار مهسا امینی» به جای «بلوار حجاب» در مشهد
در ادامه اعتراض‌های ایران، معترضان در نقاط مختلف به تغییر نام‌های تبلیغاتی حکومت ادامه می‌دهند و در یکی از آخرین موارد، یک معترض نام بلوار حجاب مشهد را به بلوار مهسا امینی تغییر داد.
اعتراض دانشجویان به حضور سخنگوی دولت در دانشگاه قم: مهمون قاتل نمی‌خوایم، سیستم فاسد نمی‌خوایم
حضور علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در دانشگاه قم با اعتراض دانشجویان این دانشگاه روبه‌رو شد.
در ویدئوهایی که از اعتراض‌های قم منتشر شده، دانشجویان شعار می‌دهند: «مهمون قاتل نمی‌خوایم، سیستم فاسد نمی‌خوایم» و «مرگ بر دیکتاتور».
همچنین در ویدئویی دیگر از محل سخنرانی، در حالی که بهادری جهرمی بر روی صحنه حضور دارد، دانشجویان در مقابلش شعار می‌دهند: «استادامون رو کشتند، آخوند به جاش گذاشتند.»
حضور علی بهادری جهرمی در روز دوشنبه در دانشگاه خواجه نصیر تهران نیز واکنش اعتراضی گسترده دانشجویان را در پی داشت.