اعلامیه های خبری اول مه حزب حکمتیست

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اعلامیه خبری شماره ۳: قطعنامه مشترک انجمنهای کارگران ساختمانی استان کردستان! یازده اردیبهشت، روز جهانی کارگر روز اتحاد و همبستگی بین المللی کارگران در سرتاسر دنیا را در شرایطی گرامی می داریم که فاصله طبقاتی و شکاف میان سرمایه داران و کارگران به بالاترین حد خود رسیده است. فاصله میان دستمزدها و هزینه های زندگی نَفَسِ کارگران را گرفته، سرمایه داران تنها به فکر افزایش سود خودشان هستند و توجه ای به وضعیت اسفناک کارگران ندارند.

کارگران ساختمان بنا به شرایط ویژه و دلایل متعدد، آسیب پذیرتر از بخش های دیگر طبقه کارگر هستند. پیمانکاران خصوصی و سرمایه دارانی که مشغول ساخت و ساز هستند، شرایط دشواری را برای کارگران ساختمانی فراهم کرده اند. نبود ایمنی و بهداشت در محیط های کار، نبود امنیت شغلی، پایین بودن سطح دستمزد، تورم و عدم وجود تشکلات مستقل کارگری و بسیاری دلایل دیگر ما کارگران ساختمانی را آسیب پذیر کرده است. در این راستا ما کارگران ساختمانی ضمن گرامی داشت روز جهانی کارگر مطالبات خود را به شرح زیر اعلام می کنیم:
۱- تعيين حداقل دستمزد ناچیز از سوی "شورای عالی كار" به منزله تحميل فقر و فلاكت بیشتر به كارگران و خانواده های آنان می باشد.
۲- سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی بر‌خلاف ماده ۵ تامین اجتماعی هنوز وجود دارد و ما کارگران ساختمانی خواهان لغو سهمیه بیمه هستیم و همه کارگران ساختمانی باید از بیمه تامین اجتماعی برخوردار باشند.
۳- کارفرمایان موظف هستند امنیت و بهداشت محیط های کاری را فراهم کنند.
۴- تامین امنیت شغلی برای کارگران شاغل در کارگاه‌های ساختمانی، از طریق قراردادهای قانونی و پرداخت بیمه بیکاری در ایام رکود شغلی و بیکاری.
۵- پرداخت هزینه‌های درمانی و دستمزد ایام بیماری به کارگران آسیب دیده از حوادث شغلی
۶- لحاظ کردن مشاغل مختلف در بخش ساختمان در زمره کارهای سخت و زیان‌آور و اعمال شرایط بازنشستگی کارگران ساختمانی براساس این طبقه‌بندی
۷- ما کارگران خواهان آموزش با کیفیت و یکسان رایگان برای کارگران و تمامی مردم هستیم.
۸- قراردادهای موقت و سفیدامضا و شرکت های پیمانکاری برای استثمار بیشتر کارگران هستند ما خواهان برچيده شدن قراردادهای موقت و سفید امضا و شرکت های پیمانکاری هستیم.
امضا کنندگان: ۱- کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان ۲- انجمن صنفی کارگران ساختمانی کامیاران ۳- انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد ۴- انجمن صنفی کارگران ساختمانی دیواندره ۵- انجمن صنفی کارگران ساختمانی قروه ۶- انجمن صنفی کارگران ساختمانی سقز ۷- انجمن صنفی کارگران ساختمانی سنندج ۸- انجمن صنفی کارگران ساختمانی بانه.

مرگ بر جمهوری اسلامی
آزادی، برابری، حکومت کارگری
حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ – ۱ مه ۲۰۲۳

اعلامیه خبری شماره ۲
بیانیه زنان آزادیخواه و برابری طلب – ژنو بمناسبت اول مه
«زنان آزادیخواه و برابری طلب – ژنو» در سنندج به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر بیانیه ای صادر کردند. متن بیانیه:

امسال در حالی به پیشواز روز جهانی کارگر می‌رویم که دیگر بار دست غارتگر نظام سرمایه از آستین شورای عالی کار بیرون آمده و با تحمیل دستمزد چهار برابر زیر خط فقر، فلاکت و رنجی طاقت فرسا را بر ما کارگران تحمیل نموده است. نظام بردگی مزدی که تنها به ‌فکر انباشت سود و سرمایه از قِبَل دسترنج طبقه کارگر است ما را از برخورداری از حداقلهای یک زندگی در خور شان انسان نیز محروم نموده است.

اول ماه مه امسال می‌تواند تفاوتهای اساسی نسبت به سالهای پیشین داشته باشد و این ‌را مدیون خیزش انقلابی شهریور ۱۴۰۱ است که با به‌ میدان آمدن وسیع توده‌های تحت ستم و مطرح شدن خواسته‌های برابری طلبانه اعم از؛ طبقاتی، جنسیتی و... در کف خیابانها، خونی تازه در رگ جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی جاری نمود و در این میان رهبری و نقش پررنگ زنان در این خیزش نشان داد که دیگر زنان به نقش ثانویه و فرعی تحمیل شده بر آنان رضایت نمی‌دهند و در هر تحول و انقلاب اجتماعی نقش پیشرو و پرچم‌دار برای خود قائل هستند.

هم‌داستانی و هم‌سرنوشتی جنبش زنان و جنبش کارگری امری واقعی و غیرقابل انکار است و با اتحاد و به میدان آمدن زنان طبقه کارگر است که می‌توان در راه آزادی و برابری گام برداشت.

ما زنان آزادیخواه و برابری طلب _ ژنو ضمن گرامی داشت اول ماه مه خواستها و مطالبات زیر را اعلام می‌داریم؛

✓ لغو کلیه قوانین زن ستیزانه و برابری کامل زنان و مردان در کلیه مناسبات اجتماعی اعم از؛ اجتماع و محل کار هستیم.
✓ جنسیت نباید مانعی در راه پیشرفت و ارتقای زنان در محل کار و اجتماع باشد.
✓ محیط کار امن برای زنان کارگر و برخورد جدی و جرم انگاری با هرگونه تعرض جنسی به زنان در محیط کار.
✓ به رسمیت شناختن کار خانگی و داشتن حق بیمه و بازنشستگی برای زنان خانه دار.
✓ برخورداری زنان کارگر از امنیت شغلی در زمان بارداری و داشتن حق مرخصی مناسب همراه با حقوق در دوران بارداری.
✓ موظف نمودن کارفرما به اعطای حق ویژه مانند مرخصی‌های ساعتی و روزانه به زنان کارگری که دارای کودک خردسال می‌باشند.
✓ برچیدن بساط استثمار مضاعف بر روی زنان کارگر شاغل در کارگاههای قالیبافی و تولیدی چندنفره که شامل قانون کار نمی گردند.

مرگ بر جمهوری اسلامی
آزادی، برابری، حکومت کارگری
حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ – ۱ مه ۲۰۲۳

اعلامیه خبری شماره ۱
درگیری در هفت تپه، اجتماعات بازنشستگان در اول مه
امروز ۱۱ اردیبهشت در هفت تپه نیروهای حراستی به نمایندگان متحصن در مقابل مدیریت حمله کردند و متعاقب آن درگیری شدیدی ایجاد شد. روزهای گذشته عبدالعلی ناصری مدیر صنایع جانبی طی گفتگویی با مثال «خر و سواری» در مورد مالکیت و واگذاری هفت تپه به کارگران هفت تپه توهین کرد. این اقدام با واکنش و اعتصاب غذای تعدادی از کارگران و فعالین در روز جمعه ۱۰ اردیبهشت روبرو شد. کارگران غذایشان را گرفتند و در مقابل درب مدیریت تجمع کردند و خواهان عذرخواهی ناصری شدند. دیروز و دیشب کارگران در محل بصورت متحصن با اعتصاب غذا ماندند و امروز دوشنبه حراستی ها و مدیریت بصورت برنامه ریزی شده مبادرت به تحریک و ایجاد تشنج و درگیری کردند. کارگران در اعتراض به بی حرمتی حراستی ها دست به تجمع و اعتراض زدند.

اجتماعات بازنشستگان در روز کارگر
امروز ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر بازنشستگان از جمله در شهرهای اهواز، شوش، کرمانشاه و کرمان دست به اجتماع و راهپیمایی زدند. در اهواز کارگران بازنشسته با پخش شیرینی در تجمع شان روز کارگر را گرامی داشتند. بازنشستگان برای اول مه در سراسر کشور در شهرستانها مقابل تامین اجتماعی و در تهران مقابل وزارت کار فراخوان تجمع داده بودند.

احضارها و بازداشت ها ادامه دارد
امروز ۱۱ اردیبهشت، عطا باباخانی از اعضای قدیمی و بازنشسته سندیکای کارگران شرکت واحد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بعد از تفتیش منزلش به اداره اطلاعات کرج منتقل شد.
امروز ۱۱ اردیبهشت، در آستانه روز معلم تعدادی از اعضای انجمن صنفی معلمان سنندج-کلاترزان آقایان ۱- رضا طهماسبی ۲- غیاث نعمتی ۳- مجید کریمی ۴- بها ملکی ۵- فیصل نوری ۶- جمیل امینی، توسط نیروهای امنیتی احضار شدند.

مرگ بر جمهوری اسلامی
آزادی، برابری، حکومت کارگری
حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ – ۱ مه ۲۰۲۳

اعلامیه حزب حکمتیست
وحشت جمهوری اسلامی از روز کارگر
احضارها و بازداشت ها توخالی اند، امواج اعتراض و اعتصاب گواهی اند!
جمهوری اسلامی به سیاق همیشه، اما وحشت زده تر از سابق، در شهرهای مختلف دست به احضار و بازداشت و تهدید فعالین و رهبران کارگری و فعالان جنبشهای آزادیخواه زده است.
امروز یکشنبه ١٠ اردیبهشت، ستاد خبری و اداره حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی سنندج؛ ۱- مظفر صالح نیا، ۲- رامین کریمی، ۳- شریف ساعد پناه، ۴- هاجر سعیدی، ۵- کامران ساختمانگر، ۶- سوسن رازانی، ۷- حبیب الله کریمی، ۸- رضا امجدی، ۹- ریبوار عبدالهی را احضار و مورد بازجوئی و تهدید قرار داد. همینطور در آستانه ١١ اردیبهشت روز جهانی کارگر و ١٢ اردیبهشت روز معلم در ایران، نیروهای امنیتی دست به احضار گسترده معلمان زدند و روز شنبه ٩ اردیبهشت، محسن عمرانی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان بوشهر را بازداشت کردند.
روز جمعه ۸ اردیبهشت، تعدادی از فعالان سیاسی برای ابراز همبستگی به دیدار خانواده معلم زندانی، محمد حبیبی رفته بودند. ماموران امنیتی با یورش به خانه محمد حبیبی و ضرب و شتم حاضرین مبادرت به بازداشت آنها کردند. در جریان این بازداشت یکی از خانم‌های معلم دچار حمله قلبی شد و در بیمارستان بستری گردیده است. طی این حمله وحشیانه، سارا سیاهپوش، اولدوز هاشمی، ناهید کبیری و پروین اسفندیاری پس از ضرب و شتم به بیمارستان منتقل شدند. همینطور کامیار فکور، سروناز احمدی، عسل محمدی، هیراد پیربداقی، آنیشا اسدالهی، ریحانه انصاری‌نژاد، ژاله روحزاد و حسن ابراهیمی توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شدند.
گزارشهای دیگر از تهدید فعالین کارگری در تهران و مناطق صنعتی جنوب، تهدید فعالین اجتماعی با ارسال پیامک به عدم شرکت در روز کارگر، تهدید پزشک معالج خانم نصرت بهشتی در مشهد و تهدید فعالین و مبارزان خبر میدهند.
امروز یکشنبه از جمله با اجتماعات سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی، ادامه اعتصابات گسترده کارگران پیمانی و پروژه ای، اعتصاب و تجمع پرستاران، اعتصاب کارگران پتروشیمی ماهشهر، اعتصاب کارگران لاستیک یزد، اعتصاب كارگران و كاركنان نیروگاه منتظری اصفهان روبرو بودیم. از هر گوشه شور و شوق اول مه موج میزند. زندانها و دیوارها و سرکوب خشن نتوانسته اند صدای کارگر و آزادیخواهی را سد کنند. پیامهای زندانیان سیاسی در مناسبت اول مه، نشان میدهد که حکومت خامنه ای و جمهوری فلک زده اسلامی آب در هاون می کوبد.
جمهوری اسلامی مورد انزجار دهها میلیون کارگر و زحمتکشی است که زندگی شان ساقط شده و به فقر و فلاکت محکوم شدند. تحرک گسترده کارگران برای اول مه، پتانسیل وسیع اعتراضی میان کارگران علیه وضع موجود، نفرت انباشته در جامعه و عزم عمومی برای پایان دادن به جمهوری اسلامی، مبنای واقعی وحشت حکومت از روز جهانی کارگر است. کارگران با اعتصاب و اعتراض می آیند تا بساط فقر و فلاکت، استثمار و استبداد را برچینند. اول مه همه جا محکمتر از هر زمان برای برافزاشتن پرچم کارگران، پرچم وحدت بین المللی طبقه کارگر علیه سرمایه داری، پرچم آزادی جامعه بمیدان بیائیم و حکومت خامنه ای و سرمایه داری ورشکسته ایران را بیش از پیش عقب رانیم.

زنده باد اول مه!
مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
١٠ اردیبهشت ١٤٠٢ – ٣٠ آوریل ٢٠٢٣