تظاهرات در اعتراض به اعدام محسن شکاری در ستارخان و چند منطقه تهران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

تصاویر ویدیویی حاکی است که جمعی از مردم تهران شامگاه پنج‌شنبه هفدهم آذر ماه در چندین منطقه از خیابان ستارخان با برپایی تجمع ضد حکومتی، و سر دادن شعار «می‌کشم، می‌کشم، آنکه برادرم کشت»، به اعدام محسن شکاری، از معترضان بازداشت شده در اعتراضات سراسری، اعتراض کردند. خیابان ستارخان تهران همان منطقه‌ای است که محسن شکاری پس از شرکت در تجمع اعتراضی شامگاه سوم مهر ماه در این منطقه، بازداشت شد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی این معترض ۲۳ ساله را به دلیل «بستن خیابان ستارخان» در جریان تجمع اعتراضی سوم مهر ماه به «محاربه» متهم کرد. حکم اعدام این جوان معترض از سوی ابوالقاسم صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شد و این حکم بامداد پنج‌شنبه با اعدام محسن شکاری اجرا شد.
در اعتراض به اعدام این جوان معترض، جمعی از مردم معترض از اوایل شامگاه پنج‌شنبه با تجمع در مناطق مختلفی از خیابان ستارخان و خیابان‌های اطراف آن شعار «محسن ما رو بردن، جنازه‌شو آوردن» سردادند.
معترضان همچنین در جریان تظاهرات شامگاه پنج‌شنبه در ستارخان اقدام به سردادن شعار «می‌کشم، می‌کشم، آنکه برادرم کشت» و «مرگ بر خامنه‌ای» کردند.
در تقاطع خیابان خسرو و ستارخان نیز جمعی از معترضان با برپایی تجمع و سردادن شعارهای ضد حکومتی به اعدام محسن شکاری اعتراض کردند.
اعتراضات در مناطق مختلف خیابان ستارخان تا ساعت‌های پایانی شامگاه پنج‌شنبه همچنان ادامه داشت و همزمان در چند منطقه دیگر از جمله شهرک چیتگر و اکباتان نیز مردم با برپایی تجمع، اقدام به سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و همچنین شعار «محسن ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن» کردند.
در شهرک اکباتان نیز جمعی از مردم با برپایی آتش و شکل دادن تجمع اعتراضی به سردادن شعارها علیه جمهوری اسلامی پرداختند و به کشتار و سرکوب مردم در سراسر ایران و همچنین اعدام محسن شکاری اعتراض کردند.
در تعداد دیگری از مناطق تهران و دیگر شهرهای ایران نیز شامگاه پنج‌شنبه مردم با برپایی تجمع و تظاهرات به اعدام محسن شکاری اعتراض کردند.


فنلاند رفتار جمهوری اسلامی در قبال معترضان را محکوم کرد
پکا هاویستو،‌ وزیر خارجه فنلاند، در تماس تلفنی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی رفتار حکومت با مردم معترض و اعدام محسن شکاری را محکوم کرد.
وزیر خارجه فنلاند در این گفت و گو خواستار آزادی تمام کسانی شد که در جریان اعتراضان جاری در ایران، ناعادلانه دستگیر و زندانی شده‌اند.
۱۲ کارشناس مستقل حقوق بشر سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای مشترک اعدام محسن شکاری را محکوم کرده و درباره اتهام‌هایی که برای معترضان حکم اعدام در پی دارد ابراز نگرانی کردند.
در این بیانیه نسبت به امنیت جانی توماج صالحی و سامان یاسین، دو هنرمند معترض بازداشت شده نیز ابراز نگرانی شده است.

واکنش جوزپ بورل به اعدام محسن شکاری: وحشت‌زده شدم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنج‌شنبه با انتشار توئیتی نوشت از اعدام محسن شکاری، اولین مورد اعدام در رابطه با اعتراضات ایران، «وحشت‌زده شده» و این مسئله در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اجلاس شورای امور خارجه به بحث گذاشته خواهد شد: «با تاکید نحوه مدیریت اعتراضات از سوی مقامات جمهوری اسلامی و لزوم احترام به حقوق اساسی مردم.»
جوزپ بورل تاکید کرد: «اتحادیه اروپا مخالف حکم اعدام در هر شرایطی است.»
جیک سالیوان: اعدام وحشیانه محسن شکاری برای ارعاب مردم شجاع ایران است
مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه اعدام محسن شکاری را «ناعادلانه و وحشیانه» خواند و گفت که این یک تلاش منفی برای ارعاب مردم شجاع ایران است.
جیک سالیوان در توئیتی ضمن ابراز همدردی با خانواده این معترض اعدام شده گفت: «ما رژیم ایران را برای خشونت وحشیانه‌ای که علیه مردم خود روا می‌دارد، پاسخگو می‌کنیم».

وزارت خارجه آمریکا: در مرگ محسن شکاری سوگواریم
وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه به خبر اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله، توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و آن را نشانه «تشدید سبعانه» تلاش حکومت ایران برای سرکوب مخالفت‌ها و اعتراضات دانست.
در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که ما در مرگ محسن شکاری «سوگواریم» و به عزیزان او تسلیت می‌گوییم.
این بیانیه می‌افزاید: رژیم جمهوری اسلامی «هزاران نفر از مردم را به‌دلیل شرکت در اعتراضات بازداشت کرده است. برای بسیاری از آن‌ها احکام سنگینی از جمله مجازات اعدام، در محاکمه‌های ساختگی که فاقد روند دادرسی بوده، صادر شده ‌است».
وزارت خارجه آمریکا این «احکام ظالمانه» و فقدان دادرسی شفاف برای متهمان را قویا محکوم کرده است.
در بیانیه یاد شده هدف از احکام صادره از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، «ارعاب» مردم و سرکوب مخالفت‌ها عنوان شده است و «این‌که به سادگی نشان می‌دهد رهبران ایران از مردم خود و حقیقت هراس دارند».
وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید همزمان که رهبری ایران به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان مسالمت‌جو ادامه می‌دهد آن‌ها باید بدانند که جهان نظاره‌گرشان است.
این بیانیه در پایان تاکید کرده که ایالات متحده به همکاری با متحدان و شرکای خود برای مقابله با نقض حقوق بشر در ایران هم به صورت علنی و هم در پشت صحنه ادامه می‌دهد.

میرحسین موسوی: چوبه‌های دار جنبش مردم را متوقف نخواهد کرد
میرحسین موسوی که از ۱۲ سال پیش همراه با همسرش زهرا رهنورد در حصر خانگی است می‌گوید که چوبه‌های دار جنبش مردم را متوقف نخواهد کرد.
آقای موسوی در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرد، بدون نام بردن از محسن شکاری که توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعدام شد، نوشته که «به این‌گونه اعدام‌های پشت پرده و سیاست‌زده خاتمه دهید. حقوق ملت را پاس بدارید و تلاش برای خوارکردن شهروندان و جوانان را متوقف کنید».
او خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفته که «وظیفه‌ی شما حفظ جان آحاد ملت بود نه گرفتن جان شهروندان. مطمئن باشید با این روش‌های ظالمانه و خون‌آلود، طول عمر حکومت شما تضمین نخواهد شد».
میرحسین موسوی می‌گوید که «نه تیربارها و مسلسل‌ها و نه چوبه‌های دار، جنبش مردم برای آزادی و حاکمیت بر سرنوشت خویش را متوقف نخواهد کرد» و افزوده است: «این‌گونه حکمرانی به کشتار و ویرانی و از دست دادن همه سرمایه ملی می‌انجامد و لاجرم مردم نیز در مقابل آن یکپارچه مقاومت خواهند کرد».
محسن شکاری بامداد روز پنجشنبه به اتهام «بستن خیابان ستارخان» و مجروح کردن یک مامور نیروی انتظامی، اعدام شد. اعدام او واکنش‌های گسترد‌ه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و محکومیت‌های بین‌المللی به همراه داشت.

نروژ: جمهوری اسلامی فورا اعدام‌ها را متوقف کند
وزارت خارجه نروژ روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله، را محکوم کرد و از جمهوری اسلامی ایران خواست که فورا اعدام‌ها را متوقف کند.
در این بیانیه همچنین درخواست شده که تهران به سرکوب آزادی‌های بنیادین پایان دهد.
وزارت خارجه نروژ می‌گوید که این کشور با استفاده از مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است.

اعلام آمادگی ۴۰۰ فعال هنری و فرهنگی برای تحصن مقابل وزارت ارشاد
نزدیک به ۴۰۰ نفر از فعالان فرهنگی و هنری در نامه سرگشاده‌ای به هیئت مدیره خانه سینما و کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران خواستار ارائه توضیحاتی درباره دلیل ادامه بازداشت هنرمندان شدند و اعلام کردند آماده عمل به وعده خانه سینما برای تحصن مقابل سازمان سینمایی وزارت ارشاد هستند.
در این نامه با اشاره به انتقال مژگان ایلانلو، فیلمساز، به زندان قرچک از خانه سینما سئوال شده است که «چرا اقدامات صورت گرفته منجر به آزادی او و دیگر دربندان اهالی فرهنگ و هنر نشده است؟»
امضاکنندگان این نامه آزادی بیان و حق اعتراض را از حقوق اولیه‌ی تمام افراد جامعه دانسته و نوشته‌اند: «هنرمند صدای رسای مردم و دلسوز جامعه است و نباید به‌خاطر انجام رسالت اجتماعی‌اش در زندان باشد».
امیر اثباتی، تورج اصلانی، مجید برزگر، لیلی رشیدی، محسن شاه‌ابراهیمی، هایده صفی‌یاری، کیوان علیمحمدی، بهمن کیارستمی و علی مصفا از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

رادیو فردا