غرق شدن قایق در کانال مانش

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

سه کودک و یک زن باردار' در میان ۲۷ جان‌باخته غرق شدن قایق در کانال مانش: در پی غرق شدن قایق پناهجویان در کانال مانش که منجر به مرگ ۲۷ نفر شد، بریتانیا و فرانسه "همه گزینه‌های روی میز" را در نظر خواهند داشت تا از عبور پناهجویان از کانال مانش جلوگیری کنند. گزارش شده که سه کودک و یک زن باردار در میان جان‌باختگان هستند. نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس جمهور فرانسه گفتند گروه‌های قاچاق، جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازند. فرانسه در همین رابطه قرار است جلسه اضطراری برگزار کند.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق حادثه غرق شدن قایق پناهجویان در کانال مانش را تراژدی خواند و در توییتی از این حادثه ابراز تاسف کرد.

او با اشاره به اخبار منتشر شده درباره اینکه تعدادی از کشته شدگان احتمالا کرد هستند، نوشت که مسئولان اقلیم کردستان "آماده همکاری با مسئولان فرانسه برای شناسایی" هویت اجساد گرفته شده از آب هستند.
قایق مهاجران

او با خانواده قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.

عصر چهارشنبه خدمه یک قایق‌ ماهیگیری در آب‌های نزدیک کاله در فرانسه، اجسادی را روی آب مشاهده کردند. پناهجویان تلاش کرده بودند خود را از طریق کانال مانش به جنوب انگلستان برسانند.

ژرارد درمنن، وزیر کشور فرانسه گفت پنج زن و یک دختر در میان جانباختگان هستند. او گفت دو نفر نجات داده شدند اما یک نفر همچنان مفقود است.

در این رابطه ۵ نفر بازداشت شدند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت این واقعه، از زمان گردآوری آمار در سال ۲۰۱۴، بزرگترین تلفات جانی در این کانال است.

تا چهل روز به پایان سال ۲۰۲۱، پناهجویانی که با قایق خود را از فرانسه به بریتانیا رساندند سه برابر کل سال گدشته میلادی بوده است.

امروز صبح (پنج‌شنبه) هم دو قایق حامل پناهجویان با حدود چهل سرنشین به وسیله گارد ساحلی بریتانیا از آب گرفته شدند و به بندر دوور در جنوب بریتانیا منتقل شدند.

امدادگران می‌گویند تا زمانی که پناهجویان، از گذرگاه‌هایی بین فرانسه و بریتانیا عبور کنند، خطر جانی همچنان آنها را تهدید خواهد کرد.
مناقشه فرانسه و بریتانیا بر سر پناهجویان

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت از این تراژدی "وحشت‌زده" شده است و افزود برای متوقف کردن گروه‌های قاچاقچی "از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد."
آقای جانسون روز چهارشنبه گفت در حالی که بریتانیا و فرانسه توافق کردند که اقدامات بیشتری ضرورت دارد، اما "دشواری‌هایی" برای ترغیب فرانسه هست که "کارهایی را به شیوه‌ای انجام دهد که ما فکر کنیم متناسب با وضعیت جاری است."

آقای جانسون در جلسه اضطراری دولت بریتانیا (کوبرا) گفت مشخص است که تلاش‌های فرانسه برای متوقف کردن قایق پناهجویان "کافی" نبوده است.

مقامات فرانسه گفتند امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور، به آقای جانسون گفته بود "او از بریتانیا انتظار داشت که همکاری کاملی داشته باشد و برای اهداف سیاسی از این موقعیت تراژیک پرهیز کند."

پیش از این، دو کشور توافق کرده بودند که برای جلوگیری از عبور پناهجویان از کانال مانش، فرانسه شمار ماموران پلیس گشت‌زنی در سواحل خود را به دو برابر افزایش خواهد داد. این برنامه همزمان با افزایش بی‌سابقه عبور غیرقانونی از کانال مانش اعلام شده است.

وزیران کشور فرانسه و بریتانیا با اعلام این توافق گفته‌اند که بریتانیا ۵۴ میلیون پوند به عنوان کمک به هزینه افزایش گشتی‌های پلیس به فرانسه پرداخت خواهد کرد.

در سال گذشته، تعداد افرادی که از این طریق خود را به بریتانیا رساندند در کل سال به ۸۴۶۱ نفر رسید که نسبت به آمار سال قبل از آن که ۱۸۵۰ بود افزایش قابل توجهی را نشان می‌داد. در سال جاری، تعداد این افراد در هفت ماه اول سال از این رقم بیشتر بوده است.
https://www.bbc.com/persian/world-59416402