اعلامیه های حزب حکمتیست

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اعلامیه حزب حکمتیست – شماره ٣ توافق در بالا، سرکوب در پائین, با گسترش اجتماعات سیاست سرکوب و توافق بالائی ها را درهم شکنیم! امروز پنجشنبه ٤ آذر ماه، نیروهای انتظامی و یگان ویژه با حضور در بستر زاینده رود اصفهان، با تهدید و زور مبادرت به جمع کردن چادرها و آتش زدن آنها کردند. چهارشنبه شب نیز به تخریب تعدادی چادر دست زدند که با مقاومت کشاورزان و مردم در محل روبرو شدند. حکومت از دو شب پیش پایان تجمعات را اعلام و امروز بدون وقفه مبادرت به آتش زدن چادرها کرد.

درعین حال با وقاحت تمام از صدا و سیما و اخبار محلی اصفهان اعلام کردند که "تعدادی سودجو و ضد انقلاب که قصد تحریک داشتند چادرها را آتش زدند و عده ای از آنها دستگیر شدند"!؟
امروز اما عوامل حکومتی همزمان با سرکوب از بلندگوها از توافقی برای انتقال آب و وعده آب به کشاورزان سخن می گفتند که با "دروغه دروغه" جمعیت پاسخ گرفت. توافق مورد اشاره چیزی جز قول وزیر نیرو و حاج رسولیها مدیر منابع آب ایران و رئیسی برای انتقال آب از سرچشمه های چهارمحال برای صنایع فولاد و مراکز صنعتی اصفهان و یزد که بانی وضع کنونی اند، نیست. بدنبال سرکوب و پراکندن جمعیت در اصفهان، بخشی از کشاورزان و جوانان با ماشین و لودر به سمت لوله های انتقال آب به سمت یزد رفتند و آنها را جدا و تخریب کردند. درگیری های پراکنده ای امروز در شهر اصفهان و اطراف بین مردم و نیروهای انتظامی رخ داد. در اجتماع شهر کرد مقابل استانداری مردم معترض بنرهای خمینی و خامنه ای را پائین کشیدند و از استاندار خواستند بیرون بیاید.
مردم اصفهان اما اعلام کردند که کوتاه نمی آیند و روز جمعه مجدداً اجتماع می کنند. در اهواز نیز فراخوان تجمع برای ممانعت از انتقال آب کارون داده شده است. فراخوان مشابهی در شهر مشهد برای حمایت از مردم اصفهان منتشر شده است. همینطور فراخوانی در شهرهای مختلف لرستان برای اجتماع در روز جمعه پنج آذر در خرم آباد منتشر شده است. هدف این اجتماع "اعتراض به انتقال غیر موجه آب به استان‌های دیگر، دست‌ درازی مافیای آب به منابع استان و سوءمدیریت وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در حوزه آب" اعلام شده است.
حزب کمونیست کارگری - حکمتیست مردم آزادیخواه در شهرهای مختلف ایران را به حمایت گسترده از اعتراضات و خواستهای کشاورزان محروم و علیه بانیان وضع موجود فرامیخواند. خامنه ای و رئیسی و سپاه و باندهای حکومتی استانهای مربوطه مسئولین این وضعیت اند. دروغ پراکنی صدا و سیمای و تحریک حکومتی ها را با شعارهای آزادیخواهانه و ضد حکومتی بدهیم. شعارهای همبستگی بین کارگران و مردم زحمتکش در اصفهان و خوزستان و چهارمحال و لرستان را به صدر برانید!

دست دزدان آب و سرمایه داران از زندگی مردم کوتاه!
مرگ بر جمهوری اسلامی!
زنده باد جمهوری سوسیالیستی!
حزب کمونیست کارگری - حکمتیست
٤ ‌آذر ۱۴۰۰- ٢٥ نوامبر ۲۰۲۱

اعلامیه حزب حکمتیست – شماره ٢
از تظاهرات دولتی تا اعتراض مستقل مردم
"اصفهان، چهارمحال، خوزستان، اتحاد اتحاد"ً
شب گذشته سوت پایان اجتماعات اصفهان زده شد و امروز چهارشنبه سوم آذرماه، از ساعت اولیه صبح نیروهای انتظامی و امنیتی چادرهای کشاورزانی که شبانه در محل می ماندند را جمع و پاره کردند. بنظر میرسد سرمایه داران و صاحبان صنایع و دزدان آب از وعده دولت رئیسی و سخنان نمایندگان مجلس رژیم مبنی بر "حل مسئله آب" خیالشان راحت شده و نیروهای حکومتی دیگر نیازی به وجود محلی برای تجمع کنترل شده نمی بینند. آنها میدانند که نظر به وضعیت سیاسی و پتانسیل اعتراضی قوی در جامعه میتواند کنترل اوضاع از دست شان خارج شود. کشاورزان عصبانی که همیشه سرشان بی کلاه می ماند، نیز دو روز فرصت دادند تا مسئله آب حل شود و در غیر اینصورت مجدداً دست به تجمع میزنند. امروز معترضین در اظهارتشان عمدتاً دولت و سیاست ایجاد تفرقه را مورد حمله قرار دادند و بر همدردی با مردم خوزستان و چهارمحال و اصفهان تاکید کردند.
همینطور امروز چهارشنبه اجتماع در شهر کرد ادامه داشت. اجتماع وسیع مردم از چهارگوشه شهر شروع شد و از مناطق دیگر مانند مردم فرخ شهر و هزاران نفر از مردم هفشجان به محل آمدند. زنان حضور وسیعی در اجتماع داشتند و در سخنرانی و سر دادن شعار جلو صحنه بودند. از ابتدا این اجتماعی رسما دولتی بود و عوامل حکومتی تلاش داشتند تماماً آنرا کنترل کنند و تا درجه زیادی موفق شدند. اینجا هم مثل اصفهان، خواست صلوات برای خامنه ای با هو کردن حضار مواجه شد. شعارها عمدتا "مرگ بر مافیا" و "اینجا چهارمحاله بردن آب محاله" بودند و در یکمورد اعلام شد "مردم چهار محال خواهان تخریب تونل های انتقال آب توسط سپاه پاسداران هستند". این تظاهرات در ابتدا توسط رسانه های حکومت پوشش داده شد و بعد از ساعتی تمام شد.
اما بیشتر مردم میدانند که موضوع اصلی برسر چیست و همینطور میدانند حکومت تحمل اعتراض و شعار دادن مردم را ندارد. با پایان یافتن تظاهرات حکومتی اعتراض مستقل مردم در خیابانها و میدانها شروع شد. اینجا از بلندگوهای قوی و باندرولهای رنگارنگ خبری نبود، مردم روی چهارپایه رفتند و حرف زدند و شعار دادند. اینجا کسی از ما "ایل" هستیم و با "برنو" می جنگیم صحبت نکرد، اینجا از نفرت پراکنی خبری نبود، برعکس از اتحاد مردم در استانهای اصفهان و خوزستان و چهارمحال سخن گفتند. اینجا در خیابانها و راهپیمائی شعار دادند اصفهان شهر کرد اتحاد اتحاد! گفتند دولت خودش مافیاست!

زنان و مردان آزادیخواه!
اعتراض مستقل امروز شما بسیار اهمیت دارد. اولا، سیاست تفرقه را کوبیدید که خط باندهای حکومتی و سپاهی و سرمایه داران برای منافع خودشان است. آگاهی براین امر و استقلال صف ما بسیار مهم است. ثانیا، با این شعارها بسرعت بی خاصیتی افق محافل و جریاناتی که روی هویت محلی و قومی و ایلیاتی دکان سیاسی باز کرده اند را نشان دادید. جریاناتی که کمترین مسئولیت اجتماعی ندارند و حاضرند سرباز روی زمین جنگ و کشمکش استانی با نغمه "دایه دایه وقت جنگه" شوند. ثالثا، بسیار بجا و روشن دولت و حکومت را عامل این مشقات دانستید. الان وقت آنست روی تداوم مبارزه مستقل و شعارهای آزادیخواهانه تاکید کنیم و سازمانهای شورائی اعتراض خود را ایجاد کنیم.
دسترسی به آب شرب و آب مورد نیاز کار و تولید حق همه مردم است. مردم کارگر و زحمتکش در اصفهان و چهارمحال و خوزستان بی تقصیرند، مسبب این اوضاع حکومت و باندهای متفرقه سپاهی و شورای آب و لابی های صنایع فولاد و بورژوا- ملاکان هستند. ما منفعتی در جنگ سرمایه داران و آخوندهای میلیاردر و صاحبان باغها و صنایع برای تصاحب آب نداریم، برعکس منفعت ما اقدام متحد علیه کل حکومت و جوارج و باندهای مزاحم آن همه جای ایران است.
حزب کمونیست کارگری – حکمتیست به جوانان آزادیخواه و پیشروان اعتراض مستقل مردم شهرکرد درود میفرستد. فراخوان ما اینست که آگاهانه و قاطعانه صف اعتراض را از صف مزدوران حکومتی جدا کنید! همبستگی با مردم زحمتکش در اصفهان و خوزستان و چهارمحال و لرستان را از هر سو تقویت کنید! سرمایه داران و دزدان آب و متحدین کوته نظر محلی آنها را از هر سمت بکوبید! در ارگانهای اعمای اراده توده ای متشکل شوید! دست سرمایه داران و دزدان آب از زندگی مردم کوتاه!

نه قومی، نه مذهبی، زنده باد هویت انسانی!
مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
حزب کمونیست کارگری - حکمتیست
٣ ‌آذر ۱۴۰۰- ٢٤ نوامبر ۲۰۲۱

اعلامیه حزب حکمتیست
در باره اجتماعات اصفهان و چهارمحال
دست سرمایه داران و مافیای آب از زندگی مردم کوتاه!
مسئله آب در ایران یک معضل جدی و از سوالات مهم امروز و آینده کشور است. همین چند ماه پیش بود که مردم تشنه در خوزستان با گلوله های حکومت پاسخ گرفتند. اعتراض کشاورزان اصفهان نیز مسبوق به سابقه است و با سرکوب روبرو شده است. مردم زحمتکش در اصفهان و هر گوشه ایران حق دارند به فقدان و کمبود آب و برق و گاز اعتراض کنند. مسئول مستقیم شرایط فلاکتبار و مملو از مشقت مردم ایران جمهوری اسلامی است. از کشاورز محرومی که چند نسل روی زمین کار کرده و امروز بدلیل فقدان آب نمیتواند زندگی کند تا کارگران مهاجر خوزستان و چهارمحال و لرستان، از کودک کار و کولبر و سوختبر تا میلیونها حاشیه نشین کلان شهرها، همه زندگی شان توسط جمهوری اسلامی نابود شده است. این مردم حق دارند اعتراض کنند و سهم شان را از زندگی بخواهند. ما همواره حامی و همراه بخشهای محروم و معترض جامعه هستیم.
اعتراض روزهای اخیر در اصفهان و شهرکرد اما به مردم تشنه و یا کشاورزان محروم و معترض به کمبود آب محدود نمیشود، عقبه دیگری هم دارد که خود معترضین هم به آن اشاره میکنند: مافیای آب! و البته حامیان مجلس نشین و دولتی و سپاهی آنها که منافع صاحبان صنایع فولاد و ذوب آهن و پروژه های صنعتی را دنبال می کنند. جنگ این باندها برسر تصاحب آب مورد نیاز مردم بنفع صاحبان صنایع و ملاکین سرمایه دار است. باز و بسته کردن سرچشمه های آب به هر سمتی، بدواً منافع سرمایه داران و مافیای آب را تامین میکند و در حاشیه و موقتاً حق آبه تعدادی کشاورز محروم هم فراهم میشود. غارتگران طی سالهای طولانی آب خوزستان و چهارمحال را با مجوزهای دولتی به صد جا منتقل و فروخته اند. این در حالی است که کارگران و مردم محروم در بیشتر شهرها و روستاهای این استانها هنوز با تانکر به آب شرب دسترسی دارند. کنترل و اجازه توزیع آب موجود دست حکومت و باندهای مافیائی است. آنها تلاش دارند منافع مشخص طبقه طفیلی خودشان را پوششی "شهری - استانی - فرهنگی" بدهند و با تکیه به عقب ماندگی و نوستالژی و ایجاد تقابلهای کاذب قومی مابین شهروندان در استانهای مختلف مانور بدهند. نمایندگان مجلس رژیم در اصفهان و چهارمحال عملاً سخنگوی به جان هم انداختن مردم محروم و تشنه برای منافع مافیائی خود و سرمایه داران بودند.

از نظر ما؛
١- بانی و مسبب وضعیت کنونی، یعنی فجایع محیط زیستی، کمبود آب آشامیدنی و نیازهای اولیه کار و زندگی مردم، نظم حاکم و باندهای متفرقه حکومتی هستند. آب و خاک و فضا و ثروت و همه چیز تحت کنترل اینهاست. هر دادی داریم باید سر حکومت و سیاستهایش بکشیم.
٢- مسئله‌ آب و کمبود آن مختص چند استان نیست، معضلی کشوری و حاصل سیاستهای ویرانگر و سودمحور است. کلیه ساکنین ایران در شهر و روستا، حق دارند به آب شرب سالم و آب لوله کشی دسترسی داشته باشند و دولت موظف به تامین آنست. راه حل به جان هم انداختن مردم برسر آب نیست، بلکه موظف کردن دولت به تامین نیازها با اولویت محیط زیستی و رفاه کلیه شهروندان از جمله در مناطق محروم نگهداشته شده است.
٣- کشمکش های استانی و تحریک علیه همدیگر، شعارهای خطرناک که تفرقه و شکاف بین همسایه با همسایه ایجاد می کند، ادامه سیاست مافیای آب و حکومتی ها و سرمایه داران صاحب صنایع است. غارتگران ابتدا آب را می دزدند و سپس با دادن آدرس غلط مردم محروم و تشنه را در مقابل هم قرار میدهند. مردم شریف در اصفهان و لرستان و خوزستان و هرجای ایران هیچ مشکلی با هم ندارند. نباید سر سوزنی به تبلیغات مسموم و ضد جامعه میدان داد. کشمکش کاذب "بختیاری با اصفهانی" تنها بنفع اهداف کثیف مسببین این اوضاع فلاکتبار است.
٤- اعتراض و اجتماع حق مردم است. به نیروهای حکومتی و کسانی که آتش بیار معرکه اند میدان ندهید. صف تان را از صف نیروهای حکومتی و سخنگویان باندهای سرمایه دار جدا کنید. بر همبستگی بخشهای مختلف مردم در سراسر کشور و حق همگان برای آب و معیشت تاکید کنید.
واضح است ایران فرصت ندارد چند دهه با این وضع سر کند. اگر میخواهیم سرزمین سوخته تحویل نگیریم باید حکومت اسلامی و نظم تخریب گر سرمایه داری را هرچه سریعتر از سر راه برداریم. جمهوری اسلامی یک جامعه را به مرز نابودی کشانده است، سیاستی هم برای متوقف کردن این روند ندارد، اقدامات موقت و غیر موثر تاکنونی جوابگو نیست و تنها صورت مسئله را پیچیده تر میکند. راه کوتاهتر تقویت اتحاد و همبستگی مردم و جارو کردن حکومت اسلامی است.
حزب کمونیست کارگری - حکمتیست کارگران و مردم آزاده در سراسر کشور و بویژه استانهای درگیر تنش آبی را به همبستگی و مبارزه متحد علیه بانیان وضع کنونی فرامیخواند.
نه قومی، نه مذهبی، زنده باد هویت انسانی!
مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
حزب کمونیست کارگری - حکمتیست
٢ ‌آذر ۱۴۰۰- ٢٣ نوامبر ۲۰۲۱