گزارشی از تجمعات معلمان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

گزارش تکمیلی از تجمعات معلمان در بیش از هفتاد شهر: روز گذشته بیستم آبانماه معلمان در بیش از هفتاد شهر جهت پیگیری خواستهایشان دست به تجمع زدند و رکورد دیگری از اعتراضات گسترده آنان در سطح سراسری و در ادامه آبان را ثبت کردند. اجتماعات در همه جا پر شور بود و جمعیتهای بزرگی از معلمان در شهرها و مناطق مختلف گرد آمده بودند و با خشم و اعتراض شعار میدادند و سخنرای میکردند. در این اعتراضات معلمان با شعارهایی چون وعده زیاد شنیدیم، عدالتی ندیدیم حکومت و دولت رئیسی را مستقیم به چالش کشیدند

و بر خواستهای فوری خود پای فشردند. یک ویژگی اعتراضات معلمان در این دوره ایستادن جانانه آنها در مقابل حکومت کرونا است. از جمله معلمان علاوه بر طرح مطالبات معیشتی خود از جمله اجرای رتبه بندی برای معلمان شاغل و همسان سازی برای معلمان بازنشسته و افزایش حقوقها به بالای خط فقر دوازده میلیونی، بر خواست تحصیل رایگان برای همه کودکان و اجرایی کردن فوری آن در همین ایام بحران کرونا با اختصاص اینترنت و تلفن هوشمند رایگان به همه کودکان و معلمان و فراهم کردن شرایط بازگشایی مدارس بر اساس پروتکلهای سازمان جهانی بهداشت، به صدای اعتراض کل جامعه تبدیل شدند.
تجمعات معلمان در چنین ابعاد گسترده و سراسری ای در کنار اعتراضات وسیع در مراکز مختلف کارگری همچون ایران خودرو و دیگر مراکز بزرگ کارگری، اعتراضات جمعیت بزرگ کشاورزان و همراهی مردم با آنها و حجاب بر گیران در دانشگاه تهران، همراه با بر پایی دادگاه بین المللی آبان که جمهوری اسلامی را به محاکمه میکشد و دادگاه حمید نوری در استکهلم یکی از شکنجه گران حکومت اسلامی، همه اینها فشار سنگینی را بر گرده حکومت اسلامی گذاشته و فضای سرنگونی و خلاصی از شر این حکومت را در همه جا دامن زده است.
در تجمع روز گذشته نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی تلاش کردند برخی از معلمان را دستگیر کنند. از جمله مسعود فرهیخته یکی از اعضای کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر پس از تجمع معلمان بازداشت شد اما فشار اعتراضات معلمان به حدی بود که ناچار شدند بلافاصله او را آزاد کنند.
معلمان یک بخش معترض و رزمنده جامعه هستند و سالهاست که علیه فقر، تبعیض و نابرابری، اختلاسها و دزدی ها و سرکوبگری های حکومت به پا خاسته اند و یک کارزار مهم آنها پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات است که تاکید مشخص آن بسته شدن پرونده های امنیتی علیه معلمان، کارگران و همه فعالین سیاسی و آزادی بدون قید و شرط همه آنهاست. حزب کمونیست کارگری با تمام قدرت از خواستها و مبارزات معلمان حمایت میکند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۱ آبان ۱۴۰۰ ، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱


اعلامیه حزب حکمتیست
اجتماعات امروز معلمان
"آموزش رایگان و با کیفیت حق همه کودکان"
امروز پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ با فراخوان "شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران"، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته اعتراض سراسری خود را با خواستهای مرکزی؛ "رتبه ‌بندی ‌شاغلان هشتاد درصد حقوق ‌هیات ‌علمی" و "همسان‌سازی‌ بازنشستگان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری" در ۲۲ استان‌ برگزار کردند.
بنا بر گزارش منتشر شده توسط شورای هماهنگی، "فرهنگیان در استان #لرستان در شهرهای بروجرد، دورود، الیگودرز، کوهدشت، پل‌دختر و خرم‌آباد در استان #کردستان در شهرهای سقز، مریوان و سنندج در استان #خوزستان در شهرهای دزفول، ایذه، اندیمشک، بندرماهشهر و اهواز در استان #گیلان در شهرهای رشت و بندرانزلی در استان #فارس در شهرهای شیراز، نورآباد و ممسنی، داراب در استان #اصفهان در شهرهای اصفهان و شهرضا، استان #مازندران در شهرهای آمل و نکا، ساری و بابل در استان #همدان در شهرهای همدان و ملایر، در استان #بوشهر در شهرهای بوشهر و گناوه در استان #کرمانشاه در شهرهای کرمانشاه و سنقر در استان #خراسان_شمالی در شهرهای بجنورد و شیروان برگزار گردید. همچنین تجمع در شهرهای زرین‌دشت (#چهارمحال‌و‌بختیاری)، #قم، #ایلام، #تبریز، #یاسوج، #اراک، #یزد، #زنجان و #بوکان (آذربایجان غربی)، #قزوین با استقبال معلمان روبرو شد. فرهنگیان استان #تهران و #البرز نیز امروز در میان تدابیر شدید نظامی و امنیتی در مقابل مجلس دست به تجمع زدند و در پایان مسیر مجلس تا میدان بهارستان را راه‌پیمایی نمودند".
این اجتماعات باشکوه علیرغم فشارهای امنیتی برای لغو آن طی هفته گذشته برگزار شده است. تجمع و تشکل حق بدیهی و پایه ای معلمان و همه بخشهای طبقه کارگر و شهروندان است. درود بر اتحاد و مبارزه معلمان! آموزش رایگان برای همگان! کالائی کردن آموزش موقوف!
آموزش یک حق است نه یک امتیاز!
مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست
۲۰ آبان ۱۴۰۰- ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱