سپیده قلیان چهره شاخص جنبش علیه زندان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

سپیده قلیان چهره شاخص جنبش علیه زندان و شکنجه و مدافع حقوق کارگران است سپیده قلیان باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود: سپیده قلیان فعال دفاع از حقوق کارگران و زندانیان سیاسی است. او در ۲۷ آبان ۱۳۹۷ در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه به جرم انعکاس اخبار اعتراض این کارگران به همراه اسماعیل بخشی فعال شناخته شده کارگری و شماری از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه دستگیر و به زندان اهواز منتقل گردید. او بعد از یکماه بازداشت با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد گردید.

بعد از اعلام کیفرخواست اسماعیل بخشی در چهاردهم دی ماه ۹۷ علیه شکنجه و زندان و به مناظره طلبیدن علوی وزیر اطلاعات ایران، سپیده قلیان نیز در نوزدهم دی ماه به این اعتراض پیوست و ضمن تایید شکنجه شدن بخشی، شرحی از شکنجه‌های صورت گرفته توسط مأموران امنیتی حکومت در زندان ارائه داد. او گفت که حاضر است در دادگاه دربارهٔ شکنجه خودش و اسماعیل بخشی شهادت بدهد. سپیده قلیان نوشت که مأموران برای اخذ اعتراف از او از کابل و اتهام جنسی علیه او استفاده کردند.

جمهوری اسلامی با پخش برنامه “طراحی سوخته” در روز شنبه ٢٩ دی از صدا و سیما با حرکت اعتراضی ای که بعد از اعتصاب هفت تپه و افشاگری اسماعیل بخشی و ایستادن سپیده قلیان در کنار او از شکنجه در زندان براه افتاده بود، به مقابله پرداخت. در این برنامه با پخش قسمتهائی از “اعترافات” اجباری که در زیر شکنجه و آزار از بخشی و قلیان و دیگر دستگیرشدگان پرونده نیشکر هفت تپه گرفته شده بود حکومت مذبوحانه تلاش کرد جنبش عظیمی که با اعتراضات هفت تپه علیه حکومت و نظام سراپا فاسد حاکم پا گرفته بود را تخطئه کند و أنرا بحساب توطئه های آمریکا و تحریم اقتصادی بگذارد. اما پخش گزارش تلویزیونی «طراحی سوخته» با واکنش و اعتراض گستردهٔ ای در کشور روبرو شد و شعار مستند، شکنجه دیگر اثر ندارد به شعار کف خیابان در اعتراضات معلمان و بازنشستگان تبدیل شد.

سپیده قلیان در مورد برنامه"طراحی سوخته" نوشت “من و اسماعیل بخشی که سهل است، پنج هزار کارگر هفت تپه را هم جلوی دوربین بنشانید و از آنها به زور کابل و باتوم اعتراف اجباری بگیرید باز هم از اصل داستان این که شما ستمگر و فاسدهستید کم نخواهد کرد.” . سپیده قلیان همچنین اعلام کرد: “این تصاویری که از من پخش شد گواه دیگری در اثبات حرفهایم مبنی بر شکنجه شدن در طول مدت بازداشتم بود. جدیتر از قبل به پیگیری شکنجه شدنم خواهم پرداخت و حالا که اعترافاتم پخش شد خواهان علنی برگزار شدن دادگاهم هستم.”

سپیده قلیان روز ۳۰ دی ۹۷ یک روز پس از پخش فیلم "طراحی سوخته" از صدا و سیما، به همراه برادرش «مهدی قلیان» بازداشت شد. روز بعدش نیز اسماعیل بخشی بازداشت شد. اعتراضات بسیاری به این دستگیری انجام گرفت.

سپیده قلیان بعد از محاکمات با اتهاماتی امنیتی مجموعا به ۱۹ سال و شش ماه زندان محکوم شد. او سپس در چهارم آبانماه ۹۸ با قرار وثیقه یک و نیم میلیارد تومانی آزاد شد. بعد از آن در دادگاه تجدید نظر حکم سپیده قلیان به ۵ سال کاهش پیدا کرد و در یکم تیرماه ۹۹ جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. سپیده در تمام مدت بازداشتش صدای زندانیان در بند و صدای آزادیخواهی و انسانیت بوده است. بخاطر این اعتراضات او بصورت تنبیهی شب ۲۱ اسفند ۹۹ با دستبند و پابند از زندان اوین به زندان بوشهر تبعید شد. سپیده فیلم آنرا به عنوان مثالی دیگر از ابعاد آزار و شکنجه زندانی رسانه ای کرد. در شرایط نا امن زندان سپیده به بیماری مهلک کرونا مبتلا شد و زیر فشار او و خانواده اش دو هفته بعد از تایید خبر ابتلای وی به کرونا در ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ به او مرخصی داده شد. سپیده که هیچگاه از اعتراض به زندان و شکنجه دست برنداشته و یک فعال شجاع این عرصه از مبارزه است در نوزدهم مهرماه ۱۴۰۰ در حالی که دوران مرخصی خود را می‌گذراند، در خانه‌اش با هجوم ۳۰ مأمور امنیتی دستگیر و در ۲۲ مهر به زندان اوین بند ۲۰۹ منتقل شد. اکنون خانواده سپیده قلیان نگران حال او هستند.

سپیده قلیان یک سمبل مهم جنبش علیه زندان و شکنجه و مدافع حقوق انسانهاست. او محبوب مردم است و در قلب جامعه جا دارد. یکی از مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه در طول مبارزاتشان آزادی بدون قید و شرط سپیده از زندان بوده است. سپیده قلیان باید فورا و بدون قیدو شرط از زندان آزاد شود.

کمپپن برای آزادی کارگران زندانی

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

۲۹ مهرماه ۱۴۰۰