قطع برق در ایران؛ 'نگرانی' از سلامت بیماران و سالم نگهداشتن واکسن‌های کرونا

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

چندین روز قطع مکرر برق در شهرهای مختلف ایران از جمله پایتخت، باعث "نگرانی" از وضعیت بیماران بستری بعلت کووید-۱۹ و سالم ماندن واکسن‌های کرونا شده است که باید در دمای پایین نگهداری شوند.

دکتر علیرضا زالی مسئول ستاد مقابله با کرونا در استان تهران امروز به خبرگزاری ایسنا گفت: "تعداد قابل توجهی از بیماران نیاز به دستگاه‌های اکسیژن‌ساز دارند که این موضوع فشار مضاعفی را به بیمارستان‌ها تحمیل می‌کند. علاوه بر این، اتاق‌های عمل و بخش‌های اورژانس نیز از بخش‌های پرخطر در مواجهه با نوسانات برق هستند."

به گفته دکتر زالی برای نگهداری از واکسن‌های کرونا، زنجیره سرد "اهمیت بسزایی" دارد از این رو قطع برق "موجب نگرانی‌هایی شده است".

پیش از این محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته بود قطع برق در روند واکسیناسیون و ارائه خدمات در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی مشکلاتی ایجاد کرده است.

در روزهای اخیر بار دیگر برق تهران و شهرهای دیگر پی‌در‌پی قطع می‌شود و شهروندان از بر هم خوردن روال زندگی و کسب‌وکار گلایه می‌کنند.

درباره دلایل افزایش فعلی مصرف اظهارات متفاوتی عنوان شده‌اند. مسئولان صنعت برق ایران مهم‌ترین دلایل کمبود برق امسال را استخراج رمزارزها، در مدار نبودن نیروگاه‌های برق ‌آبی و استفاده از وسایل خنک‌کننده به دلیل گرمی هوا دانسته‌اند.

اما شهروندان ایرانی می‌گویند که قطع برق پارسال زمستان هم وجود داشت و ارتباطی با گرمای هوا ندارد.

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس علت قطع برق را فرسودگی شبکه تولید و توزیع دانسته است اما وزارت نیرو در گزارشی که دیروز به هیات دولت ارائه کرد دلایل را چنین عنوان کرد: "افزایش زودهنگام و شدید دمای هوا، رشد فزاینده استفاده از ماینرها و تجهیزات استخراج رمز ارز، راه‌اندازی زودهنگام چاه‌های کشاورزی به دلیل کاهش بارش‌ها و رشد تولید و افزایش مصرف برق صنایع بزرگ."

وزارت نیروی ایران: مصرف برق ۲۰ درصد افزایش داشته، ۱۷۵ هزار ماینر رمزارز کشف و جمع‌آوری شده‌اند
قطع مکرر برق در ایران؛ اعلام جدول‌های زمان‌بندی و سردرگمی مردم، انتقاد مجلس از فرسودگی شبکه

پیامدهای منفی قطع مکرر برق
قطع برق دیروز در روز دوم مسابقات اینترنتی قهرمانی آسیا، باعث شکست شطرنج‌بازان ایران شد چون وقتی مشغول مسابقه بودند برق محل قطع شد.

مسابقات انفرادی شطرنج قهرمانی آسیا به دلیل کرونا هایبریدی برگزار می‌شود، یعنی دو حریف، آنلاین مسابقه می‌دهند اما باید شخصا در یک مکان عمومی مثل باشگاه، ورزشگاه، فدراسیون یا هتل حضور داشته باشند و زیر نظر داور و دوربین رقابت کنند.

قطع برق آموزش دانش‌آموزان را هم بشدت مختل کرده است که به دلیل شیوع کرونا، باید در خانه و از راه دور آموزش ببینند و امتحان ‌دهند.

آب‌رسانی بسیاری از ساختمان‌ها در شهرهای مختلف ایران نیز به پمپ برق نیاز دارد و با قطع برق، آب لوله‌کشی هم قطع می‌شود.

علاوه بر این، به گفته نیروی انتظامی ایران، آمار تصادف رانندگی هم به دلیل از کار افتادن چراغ‌های راهنمایی و تاریکی خیابان‌ها "افزایش" یافته است.

مقام‌های ارشد دولت از جمله حسن روحانی رئیس جمهور ایران توضیحی در این باره نداده‌اند.

شرکت‌های توزیع نیروی برق در تهران و چند استان ایران جدول‌های روزانه قطع برق منتشر کرده‌اند که می‌تواند به این معنی باشد که قطع برق فعلا در ایران ادامه دارد.‌