اعتصاب سراسری کارگران پروژه‌ای نفت با خواست افزایش دستمزد و کاهش ساعات کار

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنعت نفت جمعه اول اردیبهشت ۱۴۰۲ در پالایشگاه آبادان و چند مرکز نفتی دیگر آغاز شد و قرار است به اعتصاب سراسری در مراکز صنعت نفت گسترش یابد. کارگران خواستار ۷۹ درصد افزایش دستمزد، ۲۰ روز مرخصی ماهانه، کاهش ساعات کار روزانه از ۱۰ ساعت به ۸ ساعت، و حذف بندی از قرارداد کار هستند که آن‌ها را از اعتراض به شرایط کار منع می‌کند. کارگران پروژه‌ای پالایشگاه آبادان شاغل در شرکت اکسیر صنعت روز جمعه اول اردیبهشت‌ماه در اعتراض به افزایش نیافتن دستمزد اعتصاب کردند و به طور دسته جمعی کارگاه را تخلیه کردند.

تا کنون خبر پیوستن کارگران شرکت کیان عسلویه، شرکت هخامنش نوروزی، شرکت زردادخانه یزد، دفتر فنی و تست پکیج و کیوسی شرکت سازه پاد پتروشیمی بوشهر، پترو پالایش کنگان سایت۳، شرکت جی سی دشت دهلران، پتروشیمی سلمان فارسی در ماهشهر، پتروشیمی صدف درفاز ۲ عسلویه، و فاز ۳ پتروپالایش شرکت کاین سازه درکنگان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.
اعتصاب سراسری با فراخوان «کمپین مرکزی نیروهای پروژه‌ای نفت و گاز» آغاز شده است. این تشکل اول فروردین ۱۴۰۲ بیانیه‌ای شدیدالحن علیه حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار صادر کرد و نوشت شورای عالی کار را فاقد صلاحیت می‌داند و از این پس خود نرخ جدید افزایش دستمزد کارهگران پروژه‌ای نفت را تعیین خواهد کرد.
متعاقب این بیانیه، اعتصاب‌های منفردی در چند منطقه نفتی شکل گرفت اما نتیجه نداد.
کمپین مرکزی نیروهای پروژه‌ای نفت و گاز ۲۸ فروردین در بیانیه‌ای فراخوان اعتصاب سراسرس داد و از کارگران پروژه‌ای نفت و گاز خواست از دوم اردیبهشت کارگاه‌ها و خوابگاه‌های مراکز نفتی را تخلیه کنند و تا پذیرش مطالباتشان توسط شرکت‌های پیمانکار به خانه‌های خود بازگردند.
«کمپین مرکزی نیروهای پروژه‌ای نفت و گاز» نوشت بر اساس محاسبات کارشناسی شده و با در نظر گرفتن شرایط بی ثبات و بحرانی کنونی نرخ افزایش دستمزد درخواستی ۷۹ درصد است. این تشکل تاکید کرد پیمانکاران در تمام قراردادهای سال ۱۴۰۲ باید نرخ تعیین شده را رعایت کنند. تاکید دیگر بر کف دستمزد در مناطق نفتی است که نباید از۲۰ میلیون تومان کمتر باشد.

فهرست مطالبات اعلام شده کارگران پروژه‌ای صنعت نفت:

واریز به موقع حقوق
واریز حق بیمه متناسب با عنوان شغلی
کاهش ساعت روزانه از ۱۰ ساعت به ۸ ساعت
محاسبه کار کمتر از یک ماه برابر دستمزد اورهال
پرداخت مناسب عیدی، سنوات، حق ایاب و ذهاب و سایر ملحقات مزد
بهبود کیفیت سرویس‌های رفت و آمد، خوابگاه‌ها و غذاخوری‌ها. بهبود کیفیت غذا
تحویل یک نسخه از قرارداد بر روی سربرگ شرگت به کارگر
حذف دوره ۱۵ روزه کار بدون مزد پیش از استخدام
حذف بندی از قرارداد کار که کارگران را از اعتراض به شرایط کار منع می‌کند

«کمپین مرکزی نیروهای پروژه‌ای نفت و گاز» اعلام کرده است در صورت عدم پذیرش مطالبات از سوی پیمانکاران، اعتصاب ادامه می‌یابد و به سراسر مناطق نفتی سرایت خواهد کرد.
«شورای سازماندگی کارگران پیمانی نفت» روز جمعه اول اردیبهشت بیانیه‌ای در حمایت از اعتصاب منتشر کرد و کارگران را به شرکت گسترده در اعتصاب فراخواند.

https://www.radiozamaneh.com/761689/