اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری: شماره ۱۷

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

کارگران اعتصابی نفت هوشیارانه در مقابل توطئه گری ها ایستاده اند, اعتصاب با قدرت ادامه دارد: اعتصاب گسترده کارگران نفت در روز سیزدهم همچنان ادامه دارد. همانطور که قبلا اشاره کردیم زمزمه های تدارک اعتصاب در میان بخش های دیگر نفت چون کارگران ارکان ثالت و قرارداد موقت و پیوستن به اعتصاب بالا گرفته است. در برابر این اعتصابات حکومتیان و پیمانکاران مفتخور نیز به اشکال مختلف تلاش دارند با ایجاد تفرقه و تهدید و اخراج این اعتراضات را عقب بزنند.

از جمله پیمانکاران در برخی مناطق طی پیامی کارگران اعتصابی را مورد تهدید قرار داده و اعلام کرده اند که اگر دستمزدهای عقب افتاده خود را میخواهند به سر کارشان بازگردند و کارگرانی که سر کار برنگردند در لیست سیاه قرار خواهند گرفت و حقوق آنها نیز پرداخت نخواهد شد. بعبارت دیگر پیمانکاران با قلدری میخواهند حقوق کارگران را گرو بگیرند تا مانع ادامه اعتصاب شوند. پیمانکاران همزمان با ارسال نامه‌هایی به وزارت کار درخواست نیروی جایگزین برای کارگران اخراجی را کرده‌اند. در پاسخ به این پیامها و این توطئه گری ها کارگران اعلام کرده اند که به اعتصاب خود ادامه میدهند و دستمزدهای معوقه آنها باید فورا پرداخت شود.

از سوی دیگر روز یازدهم اعتصاب یعنی دو روز قبل افرادی که خود را کمپین۲۰ – ۱۰ مینامند با تعدادی از مسئولان دولت بعدی یعنی رئیسی جلاد و سعید جلیلی دیداری داشتند که ظاهرا در آن رایزنی هایی انجام گرفته است. بنا بر گزارش منتشر شده از سوی این افراد در مدیای اجتماعی گویا مسئولان حکومتی از وضعیت این کارگران بی خبر بوده اند! و تا کنون تصورشان بر این بوده است که در عسلویه همه کارگران از حقوق یکسانی برخوردارند و تفاوت ها بدلیل مهارت های فردی است و ظاهرا اینان توانسته اند در مورد مسایل کارگران برای حکومتیان روشنگری کنند! جالب است که محصول نهایی این جلسه با این "نمایندگان" تدارک ایجاد شوراهای اسلامی ادر مراکز نفتی است. این آشکارا توطئه ای کثیف در مقابل اعتصاب قدرتمند کارگران نفت و سربلند کردن شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی در دل این اعتصابات و وحشت آنان از سازمانیابی هزاران کارگر نفت زیر پرچم شوراهاست. در گزارش از این دیدار یکی از شرکت کنندگان با گفتن اینکه گویا مقامات تصور میکرده اند که در عسلویه کارگران زیر نظر سندیکا و شورایعالی کار و یا خانه کارگر هستند در مورد نتیجه مباحثاتشان چنین مینویسند:"قرار است در ابتدای دولت (جدید) این گروه مطالبه‌‍گر برای تشکیل تشکلات کارگری در جلسه‌ای که با وزرا تشکیل خواهد شد حضور داشته باشند. احتمال دارد که اداره کار عسلویه تغییرات اساسی بکند و از زیر نظر پارس جنوبی خارج شود و به‌عنوان شورای اسلامی کار یا همان سندیکا به کار خود ادامه بدهد تا بتواند به صورت مستقل از کارگران در مقابل کارفرما و پیمانکار حمایت کنند و پس از آن پالایشگاها باید از قوانین این تشکل کارگری تبعیت کنند". این لب اصلی وعده دولت رئیسی به کارگران نفت و توطئه های پشت پرده علیه این کارگران است. بعبارت دیگر قرار است در پاسخ به اعتصابات کارگری، دولت جدید اسلامی نهادهای رسوا و شکست خورده یعنی شوراهای اسلامی و خانه کارگر را فعالتر به میان کارگران ببرد تا اعتصابات و اعتراضات را کنترل کنند. این چنین است که جدالی سخت در مراکز نفتی در میان کارگران و حکومتیان و دارودسته هایی از نوع سرمداران کمپین ۲۰- ۱۰ در جریان است و کارگران متحدانه ایستاده اند و پیگیر مطالباتشان هستند.

از سوی دیگر همبستگی ها با کارگران نفت ادامه دارد و از جمله جری دیاس رئیس اتحادیه یونیفور که بزرگترین اتحادیه بخش خصوصی در کانادا است و 315 هزار عضو را در بر میگیرد، حمایت خود را از مبارزات و خواستهای کارگران اعتصابی در نفت اعلام کرده است. این همبستگی ها هر روز گسترده تر میشود. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت همه جانبه از مبارزات و خواستهای کارگران نفت بر اعتصابات حمایتی بخش های مختلف کارگری از اعتراضات کارگران نفت و انعکاس صدای کارگران اعتصابی نفت در سطح جهانی و تلاش برای جلب همبستگی وسیع بین المللی تاکید دارد.

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۱ تیر۱۴۰۰، ۲ ژوئیه ٢٠٢١


لیست همبستگی ها با کارگران اعتصابی نفت:

-همبستگی کارگران حمل و نقل از با کارگران نفت و اعلام آمادگی به پیوستن به اعتصاب در صورت پاسخ نگرفتن خواستهای کارگران

- همبستگی رانندگان کامیون دهلران و رانندگان نفتکش در اصفهان و کامیونداران یزد

- بیانیه های حمایتی کارگران فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه

- بیانیه های حمایتی مستقل و یا جمعی تشکلهای مختلف کارگری از جمله اتحادیه آزاد کارگران ایران، انجمن برق و فلز کرمانشاه، سندیکای شرکت واحد، سندیکای نیشکر هفت تپه، اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلهای کارگری و کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری، سندیکای فلزکار مکانیک، سندیکای نقاشان البرز، کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سروآباد و...

- بیانیه های مستقل و یا جمعی و تشکلها و گروههای از معلمان، بازنشستگان، فعالین دفاع از حقوق زن، فعالین دفاع از حقوق کودک و دانشجویان از جمله شورای بازنشستگان ایران، کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، کانون صنفی معلمان تهران، کانون های صنفی معلمان الیگودرز، گیلان، سقز و زیویه)، مریوان، ندای زنان ایران، و دانشجویان پیشتاز اصفهان، انجمن صنفی با اعتراضات کارگران نفت اعلام همبستگی کرده اند.

- همبستگی مادران و خانواده های دادخواه از جمله گوهر عشقی مادر ستار بهشتی که بدست جانیان اسلامی به قتل رسید و مادران آبانماه از جمله مادر نوید بهبودی ، مهرزاد رضایی و مادر رضا معظمی گودرزی

همچنین طومارهای اعتراض از سوی فعالین کارگران در سنندج و نیز در آذربایجان غربی

- بیانیه ها و پیامهای حمایت فعالین کارگری ای چون اسماعیل بخشی، جعفر عظیم زاده، جوانمیر مرادی و فوزیه خالصی

- جمع ها و گروه هایی از مردم از میان کولبران، کارگران بیکار، فعالین دفاع از حقوق کودک، فعالین دفاع از حقوق زن و دانشجویان.

- اتحادیه عمومی کارگران بخش نفت و گاز عراق،

- نامه دبیر اتحادیه یونیفور کانادا به حسن روحانی

- شبکه سراسری نمایندگان محل کار انگلستان (NSSN)

- فدراسیون بین‌المللی پتروشیمی اینداستریال

- شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه مشتمل از دهها اتحادیه و تشکل و زیر مجموعه از کشورهای مختلف از آمریکا. اروپا، آفریقا و عراق. ترکیه و..

-شعار نویسی در شهرهای مختلف در حمایت از کارگران نفت و نصب پوسترهایی در خیابان‌های اردبیل در حمایت از کارگران و اعتصاب سراسری کارگران نفت
tel:00447435562462
tel:00447435562462