بررسی آماری اعتراضات و مبارزات کارگران ایران در سال ۱۳۹۹

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

کارگروه مشترک کارگری: مریم امانی - یوسف آبخون - امیر جواهری لنگرودی
تير ۱۴۰۰ برابر ژوئن ۲۰۲۱
معرفی روند این بررسی:
برای دست‌یابی به آمار و ارقام، جدا سازی مضمونی و ساختار این وارسی از «روزشمار کارگری هفته» در طول سال ۱۳۹۹ که ما آن‌را به شکل هفتگی فراهم آورده و در سایت روزشمار کارگری جای دادیم (۱)، استفاده شده و ما آن‌را پایه‌ی توافق کار گروه قرار دادیم تا براساس یک تقسیم کار درونی آرایش لازم را برای این وارسی به شکل زیر پیش ببریم.

۱- عمده‌ی منابع خبری ما خبرگزاری‌های رسمی (خبرگزاری ایلنا، ایسنا، مهر، فارس و گاهی تسنیم و برخی روزنامه‌های چاپ داخل از جمله: شرق- کارو کارگر - آفتاب- دنیای اقتصاد و... )کانال‌های تلگرامی متمرکز حول مسائل کارگری، تشکل‌های سندیکایی مستقل، کانال تلگرامی کانون نویسندگان، کانال روزنامه نگاران مستقل ایران ، سایت‌ها و وبلاگ‌ها و شبکه‌های مجازی مستقل و خبرهای دریافتی به آدرس‌های روز شمار کارگری است.

۲ - لازم به یادآوری است که درفهرست برداری، آمار حوادث و رویکردهای کارگری حین کار را به دلیل حجم اخبار در جداول ترسیمی جای ندادیم. برآن شدیم که تمامی حوادث حین کارسال ۹۹را جداگانه فهرست و در فرصتی دیگر منتشر کنیم.
نتایج روزشمار کارگری سال ۱۳۹۹
نتایج داده‌های آماری از روزشمار کارگری در سال ۹۹ نشان می‌دهد که جنبش کارگری ما در سال گذشته، سازمان یافته‌تر، آگاه‌تر و رزمنده‌تر به پیش رفته است.
این آمار از مجموع نزدیک به چهار هزار (۴۰۰۰) صفحه از اخبار روزشمار کارگری با مجموع شش هزار و ششصد و چهارده (۶۶۱۴) خبر با میانگین ششصد (۶۰۰) خبر در هر ماه، جمع آوری شده است. که کمیت تحرکات کارگران در همین نگاه نخست، خیره کننده است.
در سال گذشته، حدود هزار و نهصد (۱۹۰۰) حرکت اعتراضی کارگری رخداده است که افزایشی نزدیک به پنجاه و پنج (۵۵) تا شصت (۶۰) درصد نسبت به سال قبل از آن را نشان می‌دهد.
داده‌های آماری ما از نتایج روزشمار کارگری در سال گذشته، همچنین نشان می‌دهد که فراوانی حرکات سازمان یافته سراسری کارگری در رشته‌های گوناگون، نسبت به حرکات جداگانه و در برابر کارفرمایان منفرد، افزایش چشمگیری پیدا کرده و حتی در برخی گروه‌ها، مثل معلمان، این نسبت برتری یافته است. هم چنین فراوانی حرکات کارگری در برابر نهادهای دولتی نسبت به حرکات جداگانه‌ی منفرد در محیط‌های کار نیز افزایش یافته است. این دو جنبه، حاکی از پیشروی سازمان‌یافته، آگاهانه و هوشیارانه‌ی کارگران کشور در سال گذشته است و نشان می‌دهد که آن‌ها به عنوان طبقه‌ای واحد و متحد و رزمنده وارد میدان مبارزه‌ی طبقاتی می‌شوند.
این پیشروی شگفت‌آور طبقاتی کارگران در سال گذشته، که علی‌رغم همه‌ی دشواری‌ها و سخت‌تر شدن شرایط، فلاکت اقتصادی و ویرانی تولید، فضای نومید کننده‌ی بعد از سرکوب خونین قیام سال ۱۳۹۸ زحمت کشان و حاشیه نشینان، که به بهای جان هزاران نفر و اسارت و شکنجه‌ی بسیارانی تمام شد، و هم چنین هراس از کشتار عمومی بیماری همه‌گیر کرونا، در تاریخ جنبش کارگری کشور ما بی سابقه است.
مبارزات علنی، گسترده و وسیع کارگران ایران در سال گذشته که با فداکاری‌های انقلابی و هوشیاری در مبارزه با پلیدترین پلیس سیاسی با از جان گذشتگی‌، شرایط مبارزات طولانی را که در یک نمونه تا حد آفرینش حماسه‌ی ملی مبارزات کارگران هفت تپه به پیش رفت، به امیدی برای زحمتکشان و محرومان کشور در رهایی از شّر رژیم اسلامی تحمل کردند، سران رژیم اسلامی را واداشت به هر خباثت و جنایتی دست زنند؛ اما نه تنها قادر نشدند تا مانعی در برابر پیشروی کارگران ایجاد کنند، بلکه حتی در مواردی مثل لغو خصوصی سازی برخی از مراکز تولیدی، ناگزیر به عقب نشینی شدند.
ارزیابی ما از جنبش کارگری کشور در سال گذشته بر پایه‌ی داده‌های آماری و جدول‌های نُه (۹) گانه‌ی زیر که در مجموع سی و شش (۳۶) جدول برای باز‌یه زمانی یک ساله، و از جنبه‌ی گوناگون این جنبش از نظر تعداد، فراوانی (جغرافیایی، سازمان یافتگی، سراسری یا محلی، در برابر نهادهای دولتی و یا کارفرمایان منفرد) تنظیم شده، استوار است. و امیدمان این است هر کسی بتواند فارغ از پیش‌داوری‌ها و با نگاهی به این جدول‌ها و نمودارها، ارزیابی مستقل خود را، از جنبش کارگری آن طور که هست و نه آن طور که ما می‌خواهیم، به دست بیاورد.

تأکید بر این نکته‌، مهم و ضروری است که آمار ما از مبارزات کارگری در سال گذشته تنها بخش محدودی از طبقه‌ی کارگرکشور، حدود سی تا چهل (۴۰-۳۰ ) درصد را شامل می‌شود. یعنی چند میلیون کارگری از طبقه‌ی کارگر ما که در هزاران کارگاه تولیدی و یا خدماتی در گیر کار و مبارزه‌اند و صدای‌شان، مگر در شورش‌ها و قیام‌های شهری، به جایی نمی‌رسد، در این بررسی آماری، نیامده‌اند. از این رو به حساب آمدن این نیروی عظیم طبقاتی، چالشِ بزرگ جنبش کارگری ما در سال‌های آتی است. چرا که مبارزات کارگران ما هر قدر سازمان یافته، هر اندازه گسترده و وسیع و با فداکاری‌های بسیار هم، قادر به برهم زدن توازن قوای موجود، حتی در تأمین حداقل خواست‌های ابتدایی خود برای امکان زندگی شرافتمندانه انسانی نخواهد بود. خواستی که در حال حاضر به تحولات اساسی در اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور ما مشروط شده است و برآمد عمومی جنبش توده‌ای می‌تواند آن‌را به جلو هدایت نماید. باید در این راه با همگامی و همگرایی‌های هر چه وسیع‌تری جنبش کارگری را به جلو برد!

تورم و گرانی و رشد بیکار سازی سال ۹۹:
نقطه‌ی اتکای تورم نقطه به نقطه در تمامی سال ۹۹ با گرانی اقلام خوراکی از ابتدای سال تا پایان آن و در ادامه ۳۰۰ درصد افزایش قیمت کالاها نمود یافته است. در این میان کارفرمایان سود خوبی چه در کارخانه‌های مواد غذایی، دارویی، و چه درعرصه فولادی صادراتی، داشته‌اند. دلارهم از کانال ۱۲ هزار تومان در اول امسال به بیش از ۲۴ هزار تومان و بالاتر رسید که نتیجه‌اش گران شدن همه‌ی اقلام بوده است. تولیدکنندگان با گران کردن اجناس خود و دولت با گران کردن دلار، سود برده‌اند در این میان تنها کارگران هستند که حقوق‌شان ثابت مانده است و صد البته مسئله‌ی گرانی همه‌ی ابعاد زندگی مردم جامعه‌ی ما را متأثر می‌کند.

برپایه‌ی گزارش مرکز آمار ایران که در نمودار بالا منعکس است – و به گمان ما خیلی هم دقیق نیست - و نوعی صحنه آرایی‌ست که برای سهولت محاسبه‌ی سبد معیشت کمیته‌ی دستمزد شورای عالی کار تنظیم شده است، تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه به ۲/۴۸ درصد رسید که نسبت به ابتدای سال جاری بیش از چند برابر است.
در یک ارزیابی مقدماتی از کسری در آمد در بین اصناف و بالطبع تسری آن در زندگی کارگران و زحمتکشان شهری و روستایی و مقتضای امنیت شغلی آنان و خود امر تولید، بیشترین تأثیر منفی را داشته است. در همین رابطه محمدباقر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف ایران، درباره‌ی کاهش درآمد اصناف در بازه‌ی اسفند ماه ۹۸ گفت: «بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان از میزان فروش اصناف و کسبه در شب عید کاسته شد و از اسفند ۹۸ تا آبان ۹۹ این میزان خسارت وارده به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به زنجیره‌ای بودن اقتصاد، این میزان خسارت به سایر بخش‌ها از جمله تولید نیز تسری داده شده است.» (۲)
نکته‌ی گفتنی با توجه به افت قیمت نفت و اختلاس‌های صورت گرفته در این صنعت، همین ورشکستگی و بحران همه جانبه‌ی اقتصادی حادث شده بر کشور است که بار دیگر جمهوری اسلامی را به سوی ستاندن وام از صندوق‌های جهانی می‌کشاند. در این باب وبسایت دویچه وله فارسی ذیل عنوان: «تأکید مجدد رئیس کل بانک مرکزی ایران: به ما وام بدهید»! آورده است: «عبدالناصر همتی از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی خواسته تا به تقاضای ایران درباره نیازهای مبرم مالی‌اش توجه کنند. رئیس بانک مرکزی اعلام کرده که صندوق بین‌المللی پول زیر فشار آمریکا از دادن وام به ایران اجتناب می‌ورزد. او در یک اجلاس مجازی به آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: «از زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ اقتصاد همه کشورها به‌ویژه کشورهای درحال توسعه به شدت آسیب دیده است و ایران یکی ازکشورهایی است که بیشترین آسیب را از این بیماری همه‌گیر در منطقه تجربه کرده است. وی از مسئولان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی درخواست کرد که "بدون تبعیض" قائل شدن به ایران وام بدهند.» این نخستین باری نیست که ایران طی یک سال گذشته از صندوق بین‌المللی پول تقاضای وام می‌کند. (۳)

مطالعه‌ی سه ماهه‌ی اول سال ۹۹:
- در سه ماهه‌ی اول سال، فروردین ۳۸۹ عنوان، اردیبهشت ۵۲۹ عنوان و خرداد ۵۱۱ عنوان خبر، مجموعاً ۱۴۲۹ عنوان خبر روبه‌رو بوده‌ایم.
در سه ماهه‌ی اول سال؛ در بخش خدمات به ترتیب اعتراضات کارگران شهرداری‌ها، راه آهن، آب و برق، معلمان و پرستاران را مورد وارسی قرار دادیم. در تفکیک هر محور اعتراضی تلاش شده کمیت حرکات و در ستون توضیحات موضوع هر سطح از اعتراضات را توضیح و در جدول یاد شده به ثبت برسانیم.
جدول شماره‌ی ۱ تعداد کل حرکات بخش خدمات در سه ماهه اول سال ۹۹
شماره نام تعداد حرکات توضيحات
۱ کارگران شهرداری ۵۶ اعتراضات محلی علیه پیمانکاران بخش خصوصی، حقوق و دستمزد و بی کاری
۲ کارگران راه‌آهن ۲۰ اعتراضات سراسری در شاخه‌ی شمار و غرب و جنوب حقوق و دستمزد و بیکاری
۳ آب و برق ۱۷ اعتراضات محلی و منطقه‌ای برای دستمزد و حقوق معوقه
۴ معلمان ۱۵ اعتراضات سراسری برای قراردادهای رسمی
۵ پرستاران ۱۳ اعتراضات سراسری برای قراردادهای رسمی و همچنین مشکلات کرونایی
جــــمــع کــــــــــــل ۱۶۰ بيشتر اعتراضات فروردین با محوریت معضلات گسترش کرونا بود

جدول شماره‌ی ۲ تعداد کل حرکات بخش صنایع و معادن در سه ماهه اول سال ۹۹
شماره نام تعداد حرکات توضیحات
۱ صنايع ۸۵ اعتراضات محلی حول حقوق و دستمزد معوقه و بی کاری
۲ معادن ۱۲ اعتراضات سراسری حول حقوق و دستمزد معوقه و علیه خصوصی سازی
جـــمـــع کـــــــــــــل ۹۲

در محور سوم یعنی وارسی حوزه‌ی کشاورزی، بی کاران، دستفروشان و کارگران ساختمان، علاوه بر کمیت حرکات، سطوح مطالبه‌ی آب و برشماری جغرافیایی حرکات اعتراضی را نیز منظور کردیم.
جدول شماره‌ی ۳ کشاورزی، بی‌کاران، دستفروشان و کارگران ساختمان در سه ماهه‌ی اول سال ۹۹
شماره نام تعداد حرکات توضیحات
۱ کشاورزان ۷ حول مطالبه‌ی آب در خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد و اصفهان
۲ دستفروشان ۱۵ کردستان و خوزستان و تهران
۳ کارگران‌ساختمان ۵ با مطالبه‌ی بیمه‌ی بیکاری در کردستان بیشتر بود
۴ بیکاران ۷ خوزستان و تهران
جـــمـــع کــــــــــــــــــــل ۲۹

در ادامه‌ی این وارسی مسئله‌ی کمیت تحرکات کارگری از نظر موقعیت جغرافیایی آن در دوران دشوار کرونایی را مد نظر قراردادیم و حاصل انجام کار به جدول شماره‌ی چهار انجامید.
جدول شماره‌ی ۴ فراوانی حرکات کارگری از نظر جرافیایی در سه ماهه اول سال ۹۹
شماره نام تعداد حرکات توضیحات
۱ خوزستان ۳۸ بیشتر مربوط به هفت تپه و فولاد اهواز
۲ تهران ۲۲
۳ کردستان و سنندج ۱۴
۴ کرمان ۱۳
۵ هرمزگان و بوشهر ۱۲ بیشتر مربوط به عسلویه و پتروشیمی
۶ خراسان و مشهد ۱۲



در ادامه برای روشنگری پیرامون فراوانی حرکات کارگری از منظر محلی یا سراسر در بخش‌های صنایع و معادن و کارگران شهرداری‌ها، راه آهن و حمل و نقل، آب و برق و مخابرات، معلمان و پرستاران که در جدول شماره‌ی یک و دونمای عمومی آمده بود در جدول شماره پنج نشان دادیم.
جدول شماره‌ی ۵ فراوانی حرکات کارگری از نظر محلی یا سراسری بودن در سه ماهه اول سال ۹۹
شماره نام سراسری محلی کل توضیحات
۱ صنايع و معادن ۴ ۱۰ ۱۴ حرکات سراسری هفت تپه و معدن کرمان
۲ شهرداری ها ۰ ۳۶ ۳۶ حرکات بيشتر محلي در برابر پیمانکاران بخش خصوصی
۳ راه آهن و حمل و نقل ۲ ۹ ۲۹ بيشتر مربوط به کارگران راه آهن
۴ آب و برق و مخابرات ۱ ۱۳ ۱۵ بيشتر کارکنان بخش آب و برق
۵ معلمان ۵ ۴ ۱۰ بيشتر معلمان قراردادی
۶ پرستاران ۵ ۹ ۱۴ بیشتر پرستاران قراردادی
جـــمـــع کــــــــــــــــــــــــــــــــــــــل ۳۷ ۸۱ ۱۱۸

به این حد بسنده نکردیم و همین تحرکات یاد شده را از جهت فراوانی حرکات بر پایه‌ی محیط کار و جایگاه تجمعات در جدول شماره شش جای دادیم.
جدول شماره‌ی ۶ فراوانی حرکات کارگری بر حسب (محیط کار- دربرابر نهادهای دولتی – سیاسی)، در سه ماهه اول سال ۹۹
شماره نام محیط کار نهاد دولتی سیاسی توضیحات
۱ صنايع و معادن ۱۵ ۵ ۲ آزادی نمايندگان کارگری
۲ شهرداری ها ۲۰ ۸ ۰ کارگران پیمانکاری در برابر شورای شهر
۳ راه آهن و حمل و نقل ۱۶ ۴ ۲ بیشتر اداره‌ی کار، استانداری و مجلس
۴ آب و برق و مخابرات ۱۳ ۳ ۰
۵ معلمان ۵ ۶ ۲ بيشتر معلمان قراردادی و در مقابل مجلس
۶ پرستاران ۷ ۷ ۱ بیشتر پرستاران قراردادی و در مقابل مجلس
جـــمـــع کــــــــــــــــــــــــــــــــــل


در نمای بعدی تلاش کردیم فراواین حرکات کارگری درسطوح یاد شده را در اشکال اعتصاب، تجمع اعتراضی، بیانیه و اعلان رسانه‌ای به تفکیک در جدول شماره‌ی هفت نشان دهیم.
جدول شماره‌ی ۷ فراوانی اشکال حرکات کارگری(اعتصاب، تجمع اعتراضی، بیانیه یا اعلام رسانه‌ای) در سه ماهه اول سال ۹۹
شماره نام اعتصاب تجمع رسانه توضیحات
۱ صنايع و معادن ۱۴ ۳۵ ۹ اعتصابات طولانی هفت تپه و مس کرمان با تجمع
۲ شهرداری ها ۱۲ ۱۶ ۳
۳ راه آهن و حمل و نقل ۸ ۱۸ ۶
۴ آب و برق و مخابرات ۱۲ ۲ ۰
۵ معلمان ۶ ۶ ۴ بیشتر تجمعات سراسری مقابل نهادهای دولتی و مجلس
۶ پرستاران ۹ ۱۱ ۴ تجمعات سراسری و مقابل مجلس
جـــمـــع کــــــــــــــــــــــــــــــــــــــل

مورد بعدی کار وارسی حرکات کارگری برپایه‌ی مطالبه‌ی دستمزد و افزایش دستمزد، عدم دریافت حقوق‌های معوقه و موضوع یکسان‌سازی حقوق در بین بازنشستگان است که در جدل شماره‌ی هشت به نمایش گذاشتیم.
جدول شماره‌ی ۸ فراوانی‌حرکات‌کارگری‌برحسب‌خواست‌دستمزد(افزایش‌دستمزد،حقوق‌معوقه،یکسان‌سازی)درسه‌ماهه‌ی‌اول‌سال۹۹
شماره نام افزایش دستمزد حقوق معوقه یک‌سان‌سازی و مزایا توضیحات
۱ صنايع و معادن ۲ ۱۸ ۲ افزایش مطالبه نفت و معدن
۲ شهرداری ها ۴ ۲۷ ۰ کاهش دستمزد توسط پیمانکاران
۳ راه آهن و حمل و نقل ۰ ۱۳ ۲ طبقه‌بندی مشاغل
۴ آب و برق و مخابرات ۱ ۷ ۱ بیشترآب‌و۱اعتراض‌به‌همسان‌سازی
۵ معلمان ۲ ۲ ۶ بيشتر معلمان‌قراردادی و یک‌سان‌سازی‌حقوق
۶ پرستاران ۸ ۲ ۸ بيشترپرستار‌قراردادی و یک‌سان‌سازی‌حقوق
جـــمـــع کـــــــــــــــــــــــــــــــــل

نمودار بعدی کار وارسی تحرکات لایه‌های گوناگون کارگری بر پایه‌ی اشتغال، یعنی نوع قرارداد رسمی، طبقه بندی مشاغل در برابر بیکار سازی و تعطیلی همان سطح یاد شده‌ی کارگری در جدول شماره‌ی نُه نشان دادیم.
جدول شماره‌ی ۹ فراوانی حرکات کارگری برحسب اشتغال (قرارداد رسمی، طبقه‌بندی مشاغل، دربرابر بیکار سازی)
در سه ماهه اول سال۹۹
شماره نام قرارداد رسمی طبقه‌بندی‌مشاغل‌ومزایا دربرابربیکارسازی‌وتعطیلی توضیحات
۱ صنايع و معادن ۲ ۵ ۲۹
۲ شهرداری ها ۲ ۰ ۱۲
۳ راه آهن و حمل و نقل ۰ ۴ ۴
۴ آب و برق و مخابرات ۰ ۳ ۳
۵ معلمان ۵ ۴ ۰
۶ پرستاران ۸ ۲ ۳
جـــمـــع کـــــــــــــــــــــــــــــــــل


مطالعه‌ی سه ماهه‌ی دوم سال ۹۹:
- در ادامه‌ی کار به بازنگری فصل تابستان در سه ماهه‌ی دوم (تیر۴۶۸ عنوان، مرداد ۵۴۹ عنوان و شهریور ۸۲۴ عنوان خبری، یعنی جمعاً با ۱۸۴۱ عنوان خبر روبه‌رو بودیم. جداول سه ماهه‌ و نمودارهای مستخرج ازخبرها به شرح زیر است:
جدول شماره‌ی ۱۰ تعداد کل حرکات بخش خدمات (سه ماهه‌ی دوم تیر، مرداد و شهریور۹۹)
شماره نام تعداد حرکات توضيحات
۱ شهرداری ۳۷ بیشتر خوزستان
۲ راه‌آهن و حمل و نقل ۲۸ بیشتر راه آهن لرستان و ...
۳ آب و برق ۱۳ اعتراضات محلی و منطقه‌ای برای دستمزد و حقوق معوقه
۴ معلمان ۲۷ اعتراضات سراسری و معلمان قراردادهای و غیر رسمی
۵ پرستاران ۱۷ اعتراضات سراسری و پرستاران شرکتی و پیمانکاری
۶ جمع کــــــــــــل ۱۲۲ بيشتر اعتراضات طی سه ماه با محوریت دشواری کرونایی و گرمای هوا در هفت تپه و جنوب


جدول شماره‌ی ۱۱ تعداد کل حرکات بخش صنایع و معادن (سه ماهه‌ی دوم تیر، مرداد و شهریور۹۹)
شماره نام تعداد حرکات توضیحات
۱ صنايع ۱۰۲ اعتصاب بزرگ هفت تپه۷۲ روز و پالایشگاه نفت و گاز۲۸روز
۲ معادن ۵ اعتراضات حول حقوق و دستمزد معوقه و علیه خصوصی سازی
۳ جمع کـــــــــــــل ۱۰۷


جدول شماره‌ی ۱۲ تعداد کل حرکات کشاورزان، بی‌کاران، دستفروشان و ساختمان
شماره نام تعداد حرکات توضیحات
۱ کشاورزان و آب ۲۰ بیشتر مسئله آب و کمبود آن در خوزستان و اصفهان
۲ دستفروشان ۲ در گیری های کارکنان شهرداری ها با دستفروشان و حمایت مردم محل از دستفروشان
۳ کارگران‌ساختمان ۲ کارگران ساختمانی در کردستان و حق بیمه بیکاری در دوره کرونا
۴ بیکاران ۲ بیشتر جوانان بیکار محلی در برابر شرکت های بزرگ (نفت و هفت تپه )
۵ جمع کــــــــــــــــل ۲۶


جدول شماره‌ی ۱۳ فراوانی حرکات کارگری از نظر جغرافیایی(سه ماهه‌ی دوم تیر، مرداد و شهریور۹۹)
شماره نام تعداد حرکات توضیحات
۱ تهران ۳۴ بیشتر مربوط به حرکات سراسری معلمان و پرستاران و ... در برابر مجلس و تمرکز صنایع و خدمات
۲ خوزستان ۲۶ بیشتر صنایع نفت و پتروشیمی و هفت تپه و مبارزات روستائیان برای آب
۳ هرمزگان و بوشهر ۲۱ حرکات کارگران صنایع نفت و پتروشیمی و منطقه صنعتی عسلویه
۴ کردستان ۱۴ کارگران ساختمانی و معلمان و فعالان کارگران ومسئله کولبران ودستفروشان
۵ کرمان ۱۰ بیشتر بدلیل حرکات کارگری معادن ذغال سنگ و مس در این منطقه
۶ اصفهان - قزوین -شیراز- کرج و اراک ۱۲ منطقی که در آن ها شهرک های صنعتی قرار دارند
۷ جمع کل ۱۱۷

جدول شماره‌ی ۱۴،فراوانی حرکات کارگری از نظر محلی یا سراسری بودن( درجه سازمانیافتگی)، (سه ماهه‌ی دوم تیر، مرداد و شهریور۹۹)
شماره نام سراسری محلی کل توضیحات
۱ صنايع و معادن ۱۴ ۸۸ ۱۰۲ حرکات سراسری از دو نظر1- بخش های مختلف یک رشته 2- حرکات چند رشته کارگری در یک زمان هفت تپه و معدن کرمان
۲ شهرداری ها ۳۷ ۱ ۳۸ حرکات کارگران شهرداری همه محلی و جدا از هم و عمدتا هم در رودررویی با پیمانکاران بخش خصوصی
۳ راه آهن و حمل و نقل ۱۴ ۱۴ ۲۸ بيشتر حرکات کارگران راه آهن سراسری و در یک منطقه بوده
۴ آب و برق و مخابرات ۵ ۸ ۱۳ بيشتر حرکات کارگران و کارکنان برق و مخابرات سراسری بوده است
۵ معلمان ۲۱ ۶ ۲۷ بيشتر حرکات معلمان سراسری بوده در برابر مجلس و بیشتر هم معلمان قرار دادی قراردادی
۶ پرستاران ۹ ۷ ۱۶ بیشترحرکات پرستاران سراسری بوده در برابر مجلس هم حول قراردادی و هم در برابر پیمانکاران
۷ کشاورزان - بیکاران و دستفروشان - ۲۶ ۲۶ بیشتر محلی کشاورزان برای آب و بیکاران و دستفروشان برای کار
۸ کل ۲۵۰

جدول شماره‌ی ۱۵ ، فراوانی حرکات بر حسب خواست دستمزد (افزایش- معوقه- یکسان سازی)، (سه ماهه‌ی دوم تیر، مرداد و شهریور۹۹)،
ردیف نام افزایش دستمزد حقوق معوقه یکسان سازی و مزایا توضیحات
۱ صنايع و معادن ۱۳ ۳۳ ۳ بیشتر کارگران پیمانی نفت در مورد افزایش دستمزد در باره دیگران حقوق حقه و امنیت شغلی
۲ شهرداری ها ۴ ۲۶ ۴ بیشتر محلی و در برابر پیمانکاران برای حقوق معوقه
۳ راه آهن و حمل و نقل ۴ ۱۳ ۲ -
۴ آب و برق و مخابرات - ۱۲ ۲ -
۵ معلمان ۲۴ ۲ ۲۴ افزایش دستمزد و یکسان سازی حقوق ها از طریق مبارزه برای استخدام
۶ پرستاران ۱۵ ۴ ۱۳ یکسان سازی دستمزدها با خواست استخدام رسمی ، لغو پیمانکاری و قرار داد موقت
۷ کشاورزی- دستفروشان- بیکاران - - -
۸ کل ۶۰ ۹۰ ۴۸

جدول شماره‌ی ۱۶ فراوانی حرکات کارگری برحسب اشتغال (قراردادکار – طبقه‌بندی مشاغل و بیکار سازی ،(سه ماهه‌ی دوم تیر، مرداد و شهریور۹۹)
شماره نام قرارداد رسمی طبقه‌بندی‌مشاغل‌ومزایا دربرابربیکارسازی‌وتعطیلی توضیحات
۱ صنايع و معادن ۵۴ ۴ ۶۷ بیشتر خطر تعطیلی و بیکار سازی و قراردادهای موقت.
۲ شهرداری ها ۲۶ ۳ ۴ بیشتر قرار دادهای موقت و بیکاری
۳ راه آهن و حمل و نقل ۱۲ ۲ ۲ بیشتر قرار دادهای موقت
۴ آب و برق و مخابرات ۱۱ ۲ ۶ اعتراض کارگران و کارکنان علیه شرکت های پیمانکاری
۵ معلمان ۲۴ ۲ ۲ بیشتر معلمان قراردادی- برای استخدام رسمی
۶ پرستاران ۱۴ ۲ ۴ استخدام رسمی و لغو قرار داد های موقت و امنیت شغلی
۷ کشاورزان- دستفروشان - - - این بخش شامل مطابلبات بالا نیستند
۸ کل ۱۴۱ ۱۵ ۸۵

جدول شماره‌ی ۱۷ فراوانی حرکات کارگری بر حسب (محیط کار- دربرابر نهادهای دولتی – سیاسی) ، (سه ماهه‌ی دوم تیر، مرداد و شهریور۹۹)
شماره نام محیط کار نهاد دولتی سیاسی توضیحات
۱ صنايع و معادن ۷۶ ۳۳ ۶ آزادی نمايندگان کارگری
۲ شهرداری ها ۳۴ ۱۶ - کارگران شهرداری در رودررویی با پیمانکاران در برابر شورای شهر و فرمانداری ها
۳ راه آهن و حمل و نقل ۱۹ ۵ ۳ صدور بیانیه سندیکای شرکت واحد در دفاع از معلمان زندانی و احکام ناعادلانه دستگاه قضایی
۴ آب و برق و مخابرات ۱۱ ۴ -
۵ معلمان ۶ ۱۶ ۶ حرکات معلمان بیشتر سراسری و در برابر نهاد های دولتی قراردادی و در مقابل مجلس
۶ پرستاران ۳ ۱۲ - بیشترحرکات پرستاران سراسری حول قراردادها و افزایش حقوق و در مقابل مجلس
۷ کشاورزان- بیکاران و دستفروشان - - -
۸ کل ۱۴۹ ۸۶ ۱۵

جدول شماره‌ی ۱۸ فراوانی حرکات کارگری برحسب (اعتصاب- تجمع اعتراضی و تحصن– رسانه‌ای) ، (سه ماهه‌ی دوم تیر، مرداد و شهریور۹۹)
شماره نام اعتصاب تجمع رسانه توضیحات
۱ صنايع و معادن ۴۰ ۴۹ ۵ اعتصابات همراه با تجمع عای اعتراضی معمولا با هم هستند- برخی اعتصابات طولانی اند و یکبار محاسبه شده اند.
۲ شهرداری ها ۱۷ ۳۰ ۵ تحرکات شهرداری هم عمدتا پراکنده ولی مسلسل بوده است
۳ راه آهن و حمل و نقل ۱۲ ۲۰ ۴ حجم بالای اعتصاب در راه آهن بدلیل موثر بودن و اهمیت اعتصابات
۴ آب و برق و مخابرات ۱۱ ۱۲ ۲ حجم بالای اعتصاب در رابطه با نیروگاهها برق و اهمیت آن
۵ معلمان ۶ ۱۶ ۲ تجمعات سراسری معلمان قرار داد موقت در برابر مجلس و نهاد های دولتی
۶ پرستاران ۷ ۱۷ - تجمعات سراسری پرستاران منطقه ای و سراسری و پرستاران پیمانکاران
۷ کشاورزان- بیکاران و دستفروشان - ۲۶ ۳ -
۸ کل ۹۳ ۱۷۰ ۲۱

مطالعه سه ماهه سوم سال ۹۹ :
- درسه ماهه سوم مهر۵۰۰ مورد ، آبان ۵۵۳ مورد وآذر۶۲۵ مورد یعنی طی سه ماهه سوم سال ما ۱۶۷۸ خبر روبرو بوده ایم.
جدول شماره‌ی ۱۹ تعداد کل حرکات بخش خدمات (سه ماهه‌ی سوم مهر، آبان و آذر ۹۹)
شماره نام تعداد حرکات توضيحات
۱ شهرداری ۳۹ بیشتر کارگران شرکت های پیمانکاری شهرداری ها
۲ راه‌آهن و حمل و نقل ۲۲ بیشتر کارگران راه آهن ( تراورس) و شرکت واحد اتوبوسرانی
۳ آب و برق ۱۶ اعتراضات محلی و منطقه‌ای برای دستمزد و حقوق معوقه
۴ معلمان ۳۲ بیشتر معلمان با قرارداد های کار موقت
۵ پرستاران ۱۹ بیشتر پرستاران با قرار دادهای کار موقت
۶ جمع کــــــــــــل ۱۲۸ بيشتر اعتراضات طی سه ماه با محوریت دشواری کرونایی شمارش شده است


جدول شماره‌ی۲۰ تعداد کل حرکات بخش صنایع و معادن (سه ماهه‌ی سوم مهر، آبان و آذر ۹۹)
شماره نام تعداد حرکات توضیحات
۱ صنايع ۶۴
۲ معادن ۲
۳ جمع کـــــــــــــل ۶۶

 

جدول شماره‌ی ۲۱ تعداد کل حرکات کشاورزان، بی‌کاران، دستفروشان و ساختمان (سه ماهه‌ی سوم مهر، آبان و آذر ۹۹)
شماره نام تعداد حرکات توضیحات
۱ کشاورزان و آب ۱۰ بیشتر در مورد حق آبه و کمبود آب در خوزستان و اصفهان
۲ دستفروشان ۳ در گیری های کارکنان شهرداری ها با دستفروشان و حمایت مردم محل از دستفروشان
۳ کارگران‌ساختمان ۲
۴ بیکاران ۱
۵ جمع کل ۱۶

جدول شماره‌ی ۲۲ فراوانی حرکات کارگری از نظر جغرافیایی (سه ماهه‌ی سوم مهر، آبان و آذر ۹۹)
شماره نام تعداد حرکات توضیحات
۱ تهران ۴۵ بیشتر معلمان و پرستاران قرار دادی در برابر مجلس و تمرکز مراکز صنایع و اداری
۲ خوزستان ۳۵ پالایشگاه های نفت و گاز و کارگران نیشکر هفت تپه
۳ هرمزگان و بوشهر ۱۳ بیشتر در پالایشگاه نفت و گاز و عسلویه و بندر امام
۴ کهکلویه و بویر احمدی ۱۲
۵ جمع کل ۱۰۵

جدول شماره‌ی ۲۳ فراوانی حرکات کارگری از نظر محلی یا سراسری بودن
(سه ماهه‌ی سوم مهر، آبان و آذر ۹۹)
شماره نام سراسری محلی کل توضیحات
۱ صنايع و معادن ۴ ۶۲ ۶۶
۲ شهرداری ها - ۳۹ ۳۹ بیشتر حرکات کارگران شهرداری در محل کار و در برابر شرکت های پیمانکاری
۳ راه آهن و حمل و نقل ۱۴ ۸ ۲۲ بيشتر سراسری و منطقه ای کارگران راه آهن
۴ آب و برق و مخابرات ۴ ۱۲ ۱۶ -
۵ معلمان ۱۶ ۱۶ ۳۲ بيشتر حرکات معلمان قراردادی در برابر مجلس و استانداری ها و مراکز آموزش و پرورش
۶ پرستاران ۷ ۱۲ ۱۹ بیشترحرکات پرستاران و کارکنان بخش درمان و بهداشت
۷ کشاورزان - بیکاران و دستفروشان - ۱۶ ۱۶ بیشتر محلی کشاورزان برای آب و بیکاران و دستفروشان برای کار
۸ کل ۴۵ ۱۶۵ ۲۱۰


جدول شماره‌ی۲۴ فراوانی حرکات کارگری بر حسب (محیط کار- دربرابر نهادهای دولتی – سیاسی) ،
(سه ماهه‌ی سوم مهر، آبان و آذر ۹۹)
شماره نام محیط کار نهاد دولتی سیاسی توضیحات
۱ صنايع و معادن ۴۹ ۱۲ ۳ نیشکر هفت تپه و برای آزادی نمایندگان کارگری و نفت (سیاسی بوده اند)
۲ شهرداری ها ۲۹ ۱۰ - نهاد های دولتی ( شهرداری ها به عنوان محل کار و استانداری و فرمانداری به عنوان نهاد پاسخگو
۳ راه آهن و حمل و نقل ۷ ۱۵ ۲ اعلامیه و بیانیه ها جزو حرکات سیاسی ( آزلادی زندانیان و حرکات ساختمانی )
۴ آب و برق و مخابرات ۱۵ ۵ - -
۵ معلمان ۸ ۲۱ ۳ حرکات معلمان در برابر ادارات آموزش و پرورش محیط کار محسوب شده اند و در برابر استانداری ها و مجلس
۶ پرستاران ۱۰ ۴ - بیشترحرکات پرستاران سراسری حول قراردادها و افزایش حقوق و در مقابل مجلس
۷ کشاورزان- بیکاران و دستفروشان - - -
۸ کل ۱۱۸ ۶۷ ۸



جدول شماره‌ی ۲۵ فراوانی حرکات کارگری برحسب (اعتصاب- تجمع اعتراضی و تحصن– رسانه‌ای) ،
(سه ماهه‌ی سوم مهر، آبان و آذر ۹۹)
شماره نام اعتصاب تجمع رسانه توضیحات
۱ صنایع و معادن ۳۷ ۵۲ ۵ بیشتر حرکات نفت و هفت تپه و اعتصاب های همراه با تجمع اعتراضی
۲ شهرداری ها ۱۴ ۲۹ ۴ بیشتر تجمع اعتراضی برای حقوق های معوقه و و لغو قرارداد ها و اخراج توسط پیمانکاران
۳ راه آهن و حمل و نقل ۷ ۱۳ ۲ بیشتر اعتصاب کارگران راه آهن و شرکت واحد به شکل رسانه ای
۴ آب و برق و مخابرات ۱ ۷ ۲ -
۵ معلمان ۴ ۳۰ ۴ بیشتر تجمعات اعتراضی معلمان قراردادی در برابر استانداری ها و مجلس
۶ پرستاران ۱۳ ۱۳ ۵ تجمعات سراسری پرستاران منطقه ای و سراسری و پرستاران پیمانکاران
۷ کشاورزان- بیکاران و دستفروشان - ۱۶ ۲ -
۸ کل ۷۶ ۱۶۰ ۲۴


جدول شماره‌ی ۲۶ فراوانی حرکات کارگری بر حسب خواست دستمزد (افزایش- معوقه- یکسان سازی)،
(سه ماهه‌ی سوم مهر، آبان و آذر ۹۹)
ردیف نام افزایش دستمزد حقوق معوقه یکسان سازی و مزایا توضیحات
۱ صنايع و معادن ۱۳ ۲۲ ۲ خواست افزایش دستمز
۲ شهرداری ها ۶ ۲۳ ۴ کارگران قرارداد پیمانی شهرداری ها در برابر شرکت های پیمانکاری
۳ راه آهن و حمل و نقل ۲ ۸ ۲ -
۴ آب و برق و مخابرات ۴ ۵ ۲ -
۵ معلمان ۱۴ ۴ ۲ افزایش دستمزد و یکسان سازی حقوق ها از طریق مبارزه برای استخدام
۶ پرستاران ۵ ۸ ۴ یکسان سازی دستمزدها با خواست استخدام رسمی ، لغو پیمانکاری و قرار داد موقت
۷ کشاورزی- دستفروشان- بیکاران - - -
۸ کل ۴۴ ۷۰

جدول شماره‌ی ۲۷ فراوانی حرکات کارگری برحسب اشتغال (قراردادکار – طبقه‌بندی مشاغل و بیکار سازی ، (سه ماهه‌ی سوم مهر، آبان و آذر ۹۹)
شماره نام قرارداد رسمی طبقه‌بندی‌مشاغل‌ومزایا دربرابربیکارسازی‌وتعطیلی توضیحات
۱ صنايع و معادن ۱۸ ۴ ۱۲ بیشتر خطر تعطیلی و بیکار سازی و قراردادهای موقت.
۲ شهرداری ها ۱۲ - ۴ بیشتر قرار دادهای موقت و بیکاری
۳ راه آهن و حمل و نقل ۲ ۸ ۲ بیشتر قرار دادهای موقت
۴ آب و برق و مخابرات ۴ ۲ ۲ اعتراض کارگران و کارکنان علیه شرکت های پیمانکاری
۵ معلمان ۲۱ ۴ ۲ بیشتر معلمان قراردادی- برای استخدام رسمی
۶ پرستاران ۱۰ ۴ ۳ استخدام رسمی و لغو قرار داد های موقت و امنیت شغلی
۷ کشاورزان- دستفروشان - - -
۸ کل ۶۷ ۲۲ ۲۵


مطالعه سه ماهه چهارم سال ۹۹ :
- و سرانجام در سه ماهه چهارم دی۶۳۳مورد - بهمن ۵۱۵ مورد و اسفند ۵۱۸ مورد یعنی طی سه ماهه سوم سال ما ۱۶۶۶ خبر روبرو بوده ایم. بدین ترتیب طی ۱۲ماه سال ما با ۶۶۱۴ خبر روبرو هستیم !
جدول شماره‌ی ۲۸ تعداد کل حرکات بخش خدمات(سه ماهه چهارم دی- بهمن و اسفند ۹۹)
شماره نام تعداد حرکات توضيحات
۱ شهرداری ۲۷ بیشتر حرکات کارگران محلی بود
۲ راه‌آهن و حمل و نقل ۲۵ بیشتر کارگران راه آهن ( تراورس) و شرکت واحد اتوبوسرانی
۳ آب و برق و مخابرات ۱۷ اعتراضات بیشتر سراسری و منطقه ای بود
۴ معلمان ۵۹ بیشتر معلمان قرارداد ی / سراسری و در مقابل مجلس اسلامی
۵ پرستاران ۱۴ بیشتر پرستاران قراردادی بودند
۶ جمع کــــــــــــل ۱۴۲ بيشتر اعتراضات طی سه ماه با محوریت دشواری کرونایی شمارش شده است


جدول شماره‌ی۲۹ تعداد کل حرکات بخش صنایع و معادن (سه ماهه چهارم دی- بهمن و اسفند ۹۹)
شماره نام تعداد حرکات توضیحات
۱ صنايع ۹۷ بطور برجسته حرکات سراسری نفت- فولاد و هفت تپه ( حرکات طولانی و سراسری)
۲ معادن ۱۶
۳ جمع کـــــــــــــل ۱۱۳

 

 

 


جدول شماره‌ی ۳۰ تعداد کل حرکات کشاورزان، بی‌کاران، دستفروشان و ساختمان(سه ماهه چهارم دی- بهمن و اسفند ۹۹)
شماره نام تعداد حرکات توضیحات
۱ کشاورزان و آب ۱۲ مسئله آب و حق آبه و حرکت مهم کشاورزان اصفهان در دوشنبه های اعراضی
۲ بیکاران ۴ برای استخدام در صنایع محلی - اعتراضات برای کار
۳ دستفروشان ۴ محدودیت های شهرداری ها برای دستفروشان
۴ کارگران‌ فصلی ساختمانی ۶ کارگران فصلی ساختمانی - برای حق بیمه بیکاری ، بیشتر در استان کردستان
۵ کل ۲۶

 

 

 

 

جدول شماره‌ی ۳۱ فراوانی حرکات کارگری از نظر جغرافیایی(سه ماهه چهارم دی- بهمن و اسفند ۹۹)
شماره نام تعداد حرکات توضیحات
۱ تهران ۵۷ بیشتر حرکات سراسری معلمان و پرستاران و صنایع در برابر مجلس و تمرکز مراکز صنایع و اداری
۲ خوزستان ۲۴ صنایع نفت - فولاد و کارگران نیشکر هفت تپه
۳ هرمزگان و بوشهر ۲۲ نفت و فولاد و صنعت پتروشیمی
۴ اصفهان ۱۹
۵ لرستان و بویر احمد ۱۴
۶ کل ۱۳۶

 

 

 

 


جدول شماره‌ی ۳۲ فراوانی حرکات کارگری از نظر محلی یا سراسری بودن
(سه ماهه چهارم دی- بهمن و اسفند ۹۹)
شماره نام سراسری محلی کل توضیحات
۱ صنايع و معادن ۲۲ ۹۱ ۱۱۳
۲ شهرداری ها - ۲۷ ۲۷ حرکات کارگران شهرداری بیشتر محلی و در بخش های مختلف شهرداری را پوشش می دهد.
۳ راه آهن و حمل و نقل ۶ ۱۹ ۲۵ بيشتر حرکات محلی بوده و نوعی سازماندهی سراسری شبکه ای دیده می شود سراسری و منطقه ای کارگران راه آهن
۴ آب و برق و مخابرات ۲ ۱۵ ۱۷ -
۵ معلمان ۲۶ ۳۳ ۵۹ بيشتر حرکات معلمان قراردادی و تحصن در برابر مجلس
۶ پرستاران ۷ ۸ ۱۵ -
۷ کشاورزان - بیکاران و دستفروشان - ۲۶ ۲۶ -
۸ کل ۶۳ ۲۱۹ ۲۸۲

 


جدول شماره‌ی۳۳ فراوانی حرکات کارگری بر حسب (محیط کار- دربرابر نهادهای دولتی – سیاسی) ،
(سه ماهه چهارم دی- بهمن و اسفند ۹۹)
شماره نام محیط کار نهاد دولتی سیاسی توضیحات
۱ صنايع و معادن ۱۰۱ ۲۸ ۸ بیشتر اعتراضات در برابر استانداری ها و مجلس برای جلوگیری خصوسی سازی و مقاطع کاری
۲ شهرداری ها ۲۷ ۷ - بیشتر در برابر شرکت های پیمانکاری و محل کار در اعتراض به وضعیت حقوق های معوقه و قرارداد های موقت در سطح محلی صورت گرفت.
۳ راه آهن و حمل و نقل ۱۸ ۶ ۲
۴ آب و برق و مخابرات ۸ ۸ ۱ -
۵ معلمان ۱۵ ۳۰ ۸ حرکات معلمان قراردادی در برابر ادارات آموزش و پرورش و مجلس و در برابر استانداری ها
۶ پرستاران ۶ ۱۰ -
۷ کشاورزان- بیکاران و دستفروشان ۸ ۱۵ - بیشتر اعتراض کشاورزان پیرامون مشکل آب بوده است و دستفروشان در برابر فشار ماموران سد معبر شهرداری در دوران کرونایی
۸ کل ۱۸۳ ۱۰۴ ۱۹

 

 

جدول شماره‌ی۳۴ فراوانی حرکات کارگری برحسب (اعتصاب- تجمع اعتراضی و تحصن– رسانه‌ای) ،
(سه ماهه چهارم دی- بهمن و اسفند ۹۹)
شماره نام اعتصاب تجمع رسانه توضیحات
۱ صنایع و معادن ۶۹ ۹۵ ۷ اعتصبات و تجمعات اعتراضی با هم بوده اند
۲ شهرداری ها ۹ ۲۰ ۵ بیشتر تجمع اعتراضی بر علیه شرکت های پیمانکاری و محلی بوده است .
۳ راه آهن و حمل و نقل ۱۸ ۴ ۲ -
۴ آب و برق و مخابرات ۶ ۸ ۲ -
۵ معلمان ۱۸ ۲۸ ۴ بیشتر تجمعات اعتراضی معلمان قراردادی در برابر استانداری ها و مجلس
۶ پرستاران ۶ ۱۱ ۲ تجمعات سراسری پرستاران منطقه ای و سراسری و پرستاران پیمانکاران
۷ کشاورزان- بیکاران و دستفروشان - ۲۰ - -
۸ کل ۱۲۶ ۱۸۶ ۲۲

 

 

جدول شماره‌ی۳۵ فراوانی حرکات کارگری بر حسب خواست دستمزد (افزایش- معوقه- یکسان سازی)،
(سه ماهه چهارم دی- بهمن و اسفند ۹۹)
ردیف نام افزایش دستمزد حقوق معوقه یکسان سازی و مزایا توضیحات
۱ صنايع و معادن ۳۱ ۹۹ ۶ افزایش دستمزدها- یکسان سازی حقوق ها و غیره بوده است
۲ شهرداری ها ۴ ۲۱ - حرکات عمدتا محلی و تقریبا کلیه کارگران قراردادی و پیمانی بوده اند
۳ راه آهن و حمل و نقل ۴ ۲۰ ۲ -
۴ آب و برق و مخابرات ۲ ۸ - بیشتر کارگران و کارکنان آب و برق حول حقوق های معوقه و قرار داد ها بوده است
۵ معلمان ۲۴ ۸ ۲۵ بیشتر معلمان قراردادی بوده اند
۶ پرستاران ۴ ۵ ۱۱ یکسان سازی دستمزدها با خواست استخدام رسمی ،
۷ کشاورزی- دستفروشان- بیکاران - - -
۸ کل ۶۹ ۱۶۱ ۴۴

 

جدول شماره‌ی۳۶ فراوانی حرکات کارگری برحسب اشتغال (قراردادکار – طبقه‌بندی مشاغل و بیکار سازی) (سه ماهه چهارم دی- بهمن و اسفند ۹۹)
شماره نام قرارداد رسمی طبقه‌بندی‌مشاغل‌ومزایا دربرابربیکارسازی‌وتعطیلی توضیحات
۱ صنايع و معادن ۴۹ ۱۵ ۲۸ بیشتر خطر تعطیلی و بیکار سازی و قراردادهای موقت.
۲ شهرداری ها ۲۰ ۲ ۴ حرکات عمدتا محلی ، در برابر خطر بیکار سازی توسط پیمانکاران بوده است.
۳ راه آهن و حمل و نقل ۲۰ ۲ - بیشتر قرار دادهای موقت
۴ آب و برق و مخابرات ۶ ۲ - اعتراض کارگران و کارکنان علیه شرکت های پیمانکاری
۵ معلمان ۲۴ ۴ ۴ بیشتر معلمان قراردادی- برای استخدام رسمی
۶ پرستاران ۱۰ - ۴ استخدام رسمی و لغو قرار داد های موقت و امنیت شغلی
۷ کشاورزان- دستفروشان - - -
۸ کل ۱۲۹ ۲۵ ۴۰


حاصل کلام:
با نگاهی به خبرها و نمودارهای ترسیمی و آمارها می توان دریافت که تمامی سال ۱۳۹۹، سال بد - سال دشوارکرونایی - سال تهاجم به حقوق حقه زحمتکشان کشور - سال گرانی وتورم نقطه به نقطه، سال احضارها،زندان وشکنجه وصدوراحکام شلاق- سال مبارزه باخصوصی سازی ورودررویی باشرکت های پیمانکاری - سال مبارزات سریالی بازنشستگان - معلمان - مالباختگان - نفتگران و کارگران شهرداری ها و پسماندهای غذایی و دستفروشان خیابانی - سال مقاومت کولبران و سوخت بران - سال ایستادگی صیادان شمال وجنوب - سال دفاع پرستاران ازجان و هستی مردمان کشور و سال به خیابان آمدن آنان همه وهمه شرایط سخت معیشتی وهزینه های سنگین اعتراض را ازآغاز فروردین تا پایان سال به جان خریدندواین همه امروزاتحاد و همبستگی وهمگرایی بی نظیری را دربین اقشار گوناگون جامعه با طبقه ما باوجود تمامی سرکوب ها بوجودآورده است.
مبارزه کارگران در تمامیت سال۱۳۹۹ برای بهبود شرایط کار و بالا بردن ضریب امنیت شغلی و برای بهبودی شرایط کار و زندگی کارگران در شرایط سخت کرونایی مبارزه نان و جان ، در وضعیت امروز نیز به معنای مبارزه برای امکان زنده ماندن و زندگی کردن است . این تلاش و پیکار همه جانبه طبقاتی با مبارزه برای پایان بخشیدن به بُود نظام اسلامی به شکل توامان گره خورده است.
مبارزه کارگران در سال۱۳۹۹ ، نشان داد که در چنین شرایط و وضعیت سخت ، دشواری مبارزه برا ی طبقه ما، با اهمیت سازمانیابی، تشکل پذیری و دوری جستن از فرقه گرایی، انحصارطلبی و پذیرفتن استقلال عمل روند مبارزه طبقاتی گره خورده است . کل پیکار سال ۹۹ ، به نمود عینی مبارزه برعلیه خصوصی سازی و خصولتی کردن صنایع کشور در کشت و صنعت نیشکر هفت تپه- هپکو- فولاد و صنایع نفت... ضربه اساسی وارد آورد و ایستادگی، اتحاد، تقویت پیوند طبقاتی قدرتمند در صنعت نیشکر هفت تپه، تا اینجای کار به نتایج درخشانی انجامید که عمود خیمه نظام را به عقب نشینی وا داشت و خلع ید را بر اسد بیگی و خاندان او عینیت بخشید.
باید تاکید نماییم؛ در چنین وضعیت دشوار و نابرابری، نبرد اردوی کار و سرمایه، مسئله همگرایی و رودررویی با عناصر ماند هرسطح از همگرایی های طبقه ما را، باردیگر به سمت تشکل مستقل، سازمان یابی سراسری باز هم بیشتری فرا می خواند
مبارزه بین نان و جان و آنچه پیشروی ما است، نشان داد: باید درهمین دوران سخت کرونایی تجربه یکسال مبارزه پیوسته و شبکه ای به تجمیع پیوند گسترده تر ، سازمانیافته تر، آگاهانه تر، و سراسری در سطح نه تنها کارگران صنایع بزرگ ( نفت - گاز- پتروشیمی- ماشین آلات و ...) بلکه به کل طبقه ما تسریع یابد .مبارزه ای که بدون آن معلوم نیست که حتی در صورت تحولی سیاسی در کشور و فروپاشی نظام، تحول اساسی به نفع کارگران و یا حتی در جهت تامین خواسته های ابتدایی و اساسی شان صورت گیرد.
ما برآنیم ؛ جان شیفته طبقه ما درهمین ایستادگی و ماندگاری مبارزه و اتحاد یکایک لایه های مزد وحقوق بگیران کشوردرمقابل چرخه سرمایه داری چپاولگرو همه بنیان های ویرانگر آن، دردل حیات منحط حاکمیت اسلامی تجلی می یابد. باید الزاما روند این مبارزه را با حدت بیشتری در سال ۱۴۰۰همچنان رو به جلو نشان گرفت . باید این ظرفیت مبارزه را در طی سال در پهنه جامعه دنبال نمود و برای آن همواره و در نمام سطوح نقشه راهنما داشت .
منابع :
(۱) - علاقمندان به روزشمارکارگری مراجعه به آدرس زیرامکانپذیراست .
http://karegari.com/
(۲ ) - خبرگزاری مهر، جزییات تازه از مشاغل و اصنافی ...، چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ https://www.mehrnews.com/news/5178123
(۳) - وبسایت دویچه دله فارسی،عبدالناصرهمتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران،فروردین۱۴۰۰
https://www.dw.com/fa-ir /a-57085286
ضمیمه ها :
موقعیت زنان در بازار کار درسال کرونایی ۹۹ :
در روزشمار کارگری سال ۹۹ ، بحث اشتغال زنان و دشواری موقعیت آنان در بازار کار و واحد های تولیدی- گذران سرپرست خانوار - و اشتغال آنان که اغلب از طریق دستفروشی در متروها فراهم می آمد، باید در متن گسترش شوک همه‌گیری «کووید- ۱۹» مورد بازنگری قرار داد .
با وسعت یافتن کرونا در سطح کلان شهرتهران در متروها و ایستگاههای سرراهی، آسیب جدی را متوجه موقعیت گذران زندگی آنان کرده است . از آنجائیکه دولت نیز هیچ نقشه راهنمایی برای تامین گذران زندگی آنان طی سال در دستور کارخود نداشت، این ضربه پذیری بیشتر از سال های پیش خود را در تمامی عرصه ها نشان داد.
پیامدهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا نشان می دهد که زنان در مواجهه با کرونا بیشتر از مردان صدمه دیدند. چرا که زنان از درآمد، پس انداز و حمایت شغلی کمتری برخودارند. همچنین سهم بیشتری از مشاغل ناپایدار به زنان اختصاص دارد. بررسی ها نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان در بخش های خدمات مشغول به کار هستند و همین مسئله نیز باعث شده تا در دوران کرونا بیشتر لطمه ببینند. زنان آرایشگر، زنان شاغل در مراکز تهیه غذا، هتل ها، تالارها یا زنانی که در زمینه سرویس مدارس و مهد کودک ها فعالیت می کردند بخشی از زنانی هستند که به دلیل گسترش ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن آسیب بسیاری را متحمل شدند. بخشی هم به دلیل محدود شدن بازار کار و تعطیلی محل کار بیکار شدند.
موقعیت اشتغال زنان :
کارگران زن ایرانی در کارهای بسیار سخت بصورت غیررسمی با دستمزدهای بسیار پایین به کار گرفته می شوند. حقوق کاری آنها حتی یک دهم زندگی شان را تامین نمی کند. آنها اگر روزی کار نکنند دیگر چیزی برای خوردن ندارند.
بر اساس آمار و ارقام ثبت شده در خبرگزاری های حکومتی ۶۰درصد اشتغال در ایران را مشاغل غیررسمی تشکیل می دهند. مشاغل غیررسمی بیش از مشاغل رسمی در معرض آسیب ها و تبعات شوک ناشی از کرونا قرار دارند. (خبرگزاری حکومتی ایسنا -۲۸ خرداد ۹۹)
کارگران زن ایرانی دربازارکارازآسیب پذیرترین ها نیروی کار محسوب می شوند. تمامی زنان در جامعه ایران درتمامی سطوح، نیروی کار ارزان برای کارفرمایان هستند. آنها در صورت وقوع هر گونه بحران اقتصادی درصف نخست اخراج ازکار قرارمی گیرند. یک میلیون نفرازاین زنان در دوران کرونا ازکار اخراج شده اند.
دستمزد کارگران زن ایرانی همواره بسیار پایین تر از مردان بوده و در این مورد نیز با ستم مضاعف سیستماتیک روبه رو هستند.
درسال دشوار ۱۳۹۹ مطبوعات به برخی آمار اشاره داده اند:
ـ روزنامه رسالت نوشته است : «در نیمه اول سال۹۹، ۶۰۰هزار میلیارد تومان رانت به جیب فولادی ‌ها،پتروشیمی‌ ها وصاحبان معادن ریخته شده است» و روزنامه شرق نوشته است:« ازسوی دیگرحدود ۹هزارو ۸۰۰ واحد تولیدی»تعطیل شده است.»
بسیاری از زنان شاغل دربخش توزیع پوشاک ازطریق گسترش "کارخانگی" به شیوه کارمزدی کار می کنند. کارمزدی به معنی کاربدون قرارداد وبدون بیمه است. عدم برخورداری ازبیمه شامل محرومیت ازبیمه درمان و بیکاری نیزمی شود. این بخش زنان کارگر ازهیچ حمایتی برخوردار نبوده و دائما صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند.
نظام سرمایه داری حاکم ،هیچ گونه نظارتی تضمینی برصنف فروشندگان - که عمدتا زنان هستند - و در ساسله فروشگاههای زنجیره ای به کاراضتغال دارند، ندارند و آنها ازهیچگونه تشکل و اتحادیه یا نهادی که ازحقوق شغلی آنها دفاع کند برخوردارنیستند. بنابراین، کار بی رحمانه به شیوه کارمزدی به یک شیوه متداول تبدیل شده است.
موقعیت زنان معلم و پرستاران و کارخانگی زنان در ابعاد گوناگون طی سال ۹۹ گزارش شده وبا توجه به محدودیت تراشی های نا کارآمد، ضربه هولناکی به موقعیت شغلی زنان وارد آمده است . طبق یک برآورد در این مدت تقریبا ازهرشش (۶) نفر زن شاغل، یک نفر شغلش را از دست داده است . هرچند برآمد آماری روشنی در دست نیست، نه تنها شمار زنانی که در طول همه‌گیری کرونا شغلشان را ازدست داده‌اند، چند برابرمردان بوده، بلکه با توجه به تعداد کمتر زنان شاغل، احتمال بیکار شدن آن‌ها بسیار بیشتر از مردان می تواند باشد.
درهمین رابطه زنان کارگردر کوره پزخانه ها به همراه کودکان خویش با کار طاقت فرسای خویش ،مجبورند برای امرارمعاش حتی بدون عقد قرارداد به آن تن دهند . در این کوره پزخانه ها،کارگران زن مجبورند ازساعت ۷ صبح تا غروب کار کنند و با وجود ساعات کار طولانی، ازعهده امرار معاش خود و خانواده‌ هایشان برنمی‌ آیند. هزینه ایاب و ذهاب نیز برعهده خود کارگران است که با توجه به دوری شهر از کارخانه، خود بارسنگینی بر دوش آن هاست. دراطراف تهران بزرگ ودر استان آذربایجان غربی، بیش از ۵۰۰ کوره آجرپزی وجود دارد. در این محل ها هیچ استانداردی برای ایمنی کار به رسمیت شناخته نمی شودو کارفرمایان و یا صاحبان این ک.ره پز خانه های کمترین توجه ای به وضعیت کارگران زن آن ندارند و سلامت کارگران زن و کودکان آنها در معرض خطر روزانه قرار می‌ دهند و بیمه درمانی و بیکاری ای درکارنیست بلکه دراساس بردگی کار بر آن محیط ها حاکم است.
در رابطه با وضعیت زنان کارگر به خصوص سرپرستان خانوار، درحالی که نظام حاکم هیچ راه حلی برای حل بحران اقتصادی و بیکاری رو به گسترش در تمامی سال کرونایی نداشته،وصعیت زنان همچنان بسیارنگران کننده باقی مانده است. اخبار روزشمار کارگری گواه این استکه؛ زنان و بطورخاص زنان سرپرست خانواردراین چرخه قربانی اول کرونا و کسادی بازارهستند.
یک نکته دیگردرباب زنان سرپرست خانوار گفتنی است و آن اینکه ؛ زنان سرپرست خانوار حتی در سنین بالا مجبورند به خاطر تامین هزینه های ابتدایی خانواده خود در شمال ایران در سطح کشاورزی و در کردستان رنج مضاعف کولبری را به جان بخرند. حتی تحصیل کرده ها نیز بدلیل نبود شغل، وادار به کولبری می شوند. این جا هم زنان به دلیل توان جسمی پایین تر، پول کمتری دریافت می کنند. امروز جمعیت ۴میلیونی زنان سرپرست خانوار بیانگر وضعیت دردناک زندگی و سفره های خالی زنان سرپرست خانوار ایرانی است.
طبق برآوردها، میزان مشارکت اقتصادی زنان ایران، طی سال ۹۹کرونایی ، افت قابل توجهی داشته و جمعیت "فعال اقتصادی " زن از پنج میلیون و ۴۰۴ هزار نفر به چهار میلیون و ۳۹۱ هزار نفر کاهش یافته است.
دررابطه با موضوع دستمزد زنان در سطوح گوناگون آمده است : زنان زیادی که به صورت توافقی مشغول به کارهستند. منشی‌های پزشکان، کارگران خدماتی، کارمندان دفاترخصوصی و… در بسیاری موارد زیر یک میلیون تومان حقوق می گیرند و بیمه هم نیستند.
به عبارت دیگر، دریک سال گذشته، بیش ازیک میلیون زن بازار کار ایران را ترک کرده‌اند و به همین دلیل، در ظاهر، نرخ بیکاری زنان کم شده است.
طی سال گذشته نرخ مشارکت پایین با نرخ بیکاری به‌ مراتب بالاتر زنان نسبت به مردان بیانگر محدودیت بیشتر فرصت‌های شغلی برای زنان دربازار کارایران است. دردوره مذکور به طور متوسط حدود ۲۴ درصد خالص فرصت‌های شغلی ایجاد شده درکشور به زنان تعلق گرفته، درحالی که به طور متوسط حدود ۳۰ درصد بیکاران را زنان تشکیل می‌دهند.
یک نکته دیگر، هرچند به آمارهای ارانه شده حرجی نیست ولی آمارهای ارائه شده مرکزآمارایران اعلان می دارد: نرخ بیکاری زنان درسه ماهه دوم سال ۹۹ نسبت به سه ماهه نخست امسال افزایش یافته است و اعلان می دارند : بر این اساس نرخ بیکاری جمعیت ۱۸- ۳۵ ساله برای زنان از ۲۴٫۳ درصد دربهار ۹۹ به ۲۹٫۴ درصد درتابستان رسیده است. همچنین براساس این آمارها نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله وبیشتربرای زنان از ۱۳٫۷ درصد دربهار ۹۹ به ۱۶٫۵ درصد درتابستان ۹۹ رسیده است. (۳)
دروارسی " زنان قربانی اصلی کرونا" دراقتصاد آنلاین آمده است: « ازجمعیت یک میلیون و ۳۰هزارنفرشاغل ازدست رفته حدود۷۵ درصد مربوط به زنان است. همچنین نتایج این بررسی نشان می‌دهد که ۲۰۷هزارنفرازمجموع ۷۷۷ هزار زنی که ازبازاراشتغال خارج شده‌اند دربخش کشاورزی کارمی‌کرده‌اند که ۵/۲۲درصد ازآنها ازکارکنان فامیلی بدون مزد بوده‌اند.» (۴)
با توجه به دشواری روبرو شده برخی از اهم محورهای مسئله‌ی زنان مزدبگیر و سرپرست خانوار در دوران همه‌گیری کرونا را می توان به شکل زیر بیان داشت:
۴۸۵ هزار و ۸۰۶ نفر از حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری زنان هستند، باید دید موقعیت آنان به کجا می انجامد!
- پیشترهم آوردیم :زنان درمواجهه با کرونا بیشتر ازمردان صدمه دیدند چرا که زنان از درآمد، پس اندازو حمایت های شغلی کمتری برخوردارندوسهم بیشتری از مشاغل ناپایدارو قراردادی در سطوح مختلف معلمان- پرستاران و زنان کارخانگی و غیره ... به آنها اختصاص دارد.
- زنان آرایشگر، زنان شاغل در مراکز تهیه غذا، هتل ها، تالاهار یا زنانی که در زمینه سرویس مدارس و مهدکودک ها فعالیت می کردند بخشی از زنانی هستند که به دلیل گسترش ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن، آسیب بسیاری را متحمل شدند و بخشی به دلیل محدود شدن بازار کار و تعطیلی محل کار بیکار شدند.
- نزدیک به ۷۰ درصد شاغلینی که تحت تاثیر کرونا شغل خود را از دست داده و بیکار شدند، زنان هستند.
- سهم زنان از کل بیمه شدگان ۲۰.۳ درصد است و نزدیک به ۸۰ درصد شاغلان بدون بیمه سهم زنان بوده‌اند.
- نرخ مشارکت اقتصادی زنان پس از همه‌گیری کرونا در کشور به ۱۴.۱ درصد کاهش یافته. یعنی در نیمه اول سال ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل در حدود ۷۱۷ هزارنفرازجمعیت اشتغال زنان کاهش یافت.
- بسیاری از زنان کارگر به دلیل نیازشدید مالی حاضر می‌شوند حتی با ماهی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان مشغول به کاردرمحیطی شوند که تابع هیچ قانونی نیست وعلاوه براین که هیچ مزایا و تسهیلاتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، کارفرما هر زمان که اراده کند می‌تواند بی‌هیچ دلیلی عذر این کارگران را بخواهد… به عنوان مثال حق تأهل از جمله مزایایی است که در بسیاری موارد به کارگران زن تعلق نمی‌گیرد. دستمزد زنان کارگر همواره بسیار پایین تر از مردان بوده و در این مورد نیز با ستم مضاعف سیستماتیک روبه رو هستند.این درحالی است که کارگران - معلمان و بازنشستگان طی بیانیه ای مشترکی خط فقر برای یک خانوار ۴نفره را بالای دوازده میلیون تومان اعلام داشته اند.
دررابطه با پرستاران که حامله بوده اندومسئولین با مرخصی استعلاجی آنها مخالفت نموده . درپی گزارشات عدیده آمده است که پرستار و کودک همراه مادر جان باختند.
موقعیت پرستاران در ایران :
بربسترجداول و نمودارهای ارائه پده موقعیت شغلی پرستاران رد یک سال کرونایی بسیار اسفبار بوده است. رژیم ایران با استثمارمضاعف پرستاران ازجمله عقد قرارداد ۸۹ روزه،آنها را درشرایط بحرانی وبسیاروخیمی ازلحاظ سلامتی و روانی نگه داشته است. بازنگری به وضعیت آنان از اهمیت زیادی برخوردار است
رئیس کل سازمان نظام پرستاری، محمد میرزا بیگی، در رابطه با کمبود شدید پرستار در شرایطی که همه شهرهای ایران دروضعیت قرمزهستند گفت: ازیک طرف بار کاری پرستاران به شدت بالا رفته است. وی گفت : « درواقع یک پرستار مجبوراست بارحداقل ۴ پرستار را بدوش بکشد. با این همه کمبود شدید و مزمن نیرو، از بهمن ماه سال قبل کرونا هم آمد و دیدیم که با مردم و بیماران و پرستاران چه کرد؛ پرستاران عزیز از جان گذشته بدون ذره ای درنگ، در خط مقدم به مصاف کرونا رفتند، بیشتر و پیشتر از اعضای خانواده بیماران کرونایی به آنها نزدیک شدند بالغ بر ۷۵ هزارنفر از کادر پرستاری خودشان به کرونا مبتلا شدند. این در حالی است که تعداد زیادی از پرستاران مظلوم ما خانواده های محترم شان نیز مبتلا شدند. بیشتر از ۷ هزار پرستار هم به علت ابتلا به کرونا از گردونه خدمت رسانی خارج شدند»وی از« مرگ دست کم ۱۳۰ پرستار فضای بسیار سختی برای آنها ایجاد شده است. این مقام رسمی کمبود پرستاران را "شدید و مزمن" توصیف کرد.»
رژیم با توجه به وضعیت نابسامان پرستاران هیچ اقدامی برای استخدام نیروهای جدید نمی کند. این در حالی است که در کشورهای با شاخص های بدتر از ایران بیش از ۳ پرستار به ازای هر تخت یا هر هزارنفرجمعیت دارند. میرزا بیگی اعتراف کرد که در سه تا چهار سال گذشته هیچ نیروی پرستار جدیدی در بیمارستان ها استخدام نشده است. بر اساس آمار وی طی سه سال گذشته یعنی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ حدود ۱۶هزار نفر از گروه پرستاری بدون جایگزینی بازنشسته شدند. این یعنی به طور مداوم استاندارد پرستار به تخت و جمعیت کاهش می یابد و از سوی دیگر به اجبار ساعت اضافه کار پرستاران افزایش می یابد. در واقع یک پرستار مجبور است بار حداقل ۴پرستار را به دوش بکشد. میرزا بیگی بر این تأکید کرد که باید به صورت «جدی و اضطراری» حداقل ۴۰هزار نفر کادر پرستار استخدام شود تا ایران فقط به شرایط چند سال قبل یعنی حفظ همان ۹دهم تا یک نفر به ازای هر تخت یا هر هزار نفر جمعیت برگردد.» (۵)
شغل پرستاری یک کار بسیار پرخطروزیان آور وجزء مشاغل سخت محسوب می شود. پرستاران در طول مدت اشتغال با عوامل استرس زا، بیماری های روحی و جسمی شیفت های غیرمتعارف، آلوده شدن با پاتوژن ها و ویروس هایی مانند کرونا، هپاتیت و ایدز و تماس با اشعه و عوامل سرطان زا مواجه هستند. شغل آنها با یک کارمند پشت میزنشین، زمین تا آسمان تفاوت دارد. با این وجود آنها امکان بازنشستگی پس از ۲۰سال خدمت را ندارند. در قوانین رژیم پرستاران با حقوقی ما به ازاء ۲۵ روزبه جای یک ماه، پس از ۲۵سال بازنشسته می شوند. یکی از علل اعتراضات این قشر زحمتکش علاوه بر پرداخت نشدن حقوق و مزایا و به طور خاص کارانه دوران کرونا همین قانون بازنشستگی می باشد.
از قول حمیدرضا عزیزی، دبیر شورای عالی نظام پرستاری ایران، میزان مهاجرت پرستاران در سال گذشته را ماهانه حدود صد تا ۱۲۰ نفر اعلام کرد. وی افزود حدود ۱۲۰۰ پرستار در سال گذشته از ایران مهاجرت کردند؛ این مهاجرت طی «یک الی یک سال و نیم گذشته رخ داده» و دلایل آن «شرایط کرونا، مسائل معیشتی و مشکلات اقتصادی کشور» بوده است....همچنین عزیزی بر« نظام پرداخت بسیارمعیوب» درایران تاکید کرد وادامه داد: « تا وقتی تبعیض‌ها، بی‌عدالتی‌ها ورفتارهای ناشایست درحوزه‌ نظام سلامت اتفاق بیفتد، افراد انگیزه‌ی خود برای خدمت‌رسانی و ماندن کامل را از دست می‌دهند.» (۶) ودرهمین رابطه محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار، در آذر ماه گفته بود : « اقدام به مهاجرت پرستاران ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. سختی کار و دستمزد پائین اصلی‌ترین علت مهاجرت پرستاران از ایران است که پس از همه‌گیری کرونا با فشار کاری مضاعفی روبرو شده‌اند.» (۷) و بدین ترتیب دلایل مهاجرت را بیش از هر چیزی باید به چرخه معیوب موقعیت امنیت شغلی این نیروی وسیع اجتماعی مربوط دانست .
منابع:
(۱) - (خبرگزاری حکومتی ایسنا -۲۸ خرداد ۹۹) (۲) - (روزنامه شرق ۲۴فروردین ۱۴۰۰) (۳)- ( وبسایت تجارت نیوز، کرونا زنان را بیتشرازمردان بیکارکرد، دی۹۹) https://tejaratnews.com/ (۴)- وبسایت اقتصاد آنلاین ، زنان قربانی اصلی کرونا، ۱۱بهمن۹۹) https://www.eghtesadonline.com/n/2XAh
(۵) - ( خبرگزاری دولتی ایسنا، استخدام پرستاران با وجود نیاز شدید بیمارستان ها ،۱۶ دی ۱۳۹۹) https://www.isna.ir/news/99101611945
(۶)- وبسایت گسترش نیوز، آمار تلخ مهاجرت پرستاران ایران ، فروردین۱۴۰۰ ) https://www.gostaresh.news (۷)- وبسایت رادیو زمانه ، درباره مهاجرت پرستاران دربحران کرونا، اسفند۹۹ ) https://www.radiozamaneh.info/588968
==========
کارگران شهرداری های کشور در شرایط کرونایی سال ۱۳۹۹ درراه دستیابی به مطالبات برحقشان، در اعتراض بودند :
برپایه وارسی اخبار روز شمار کارگری هفته، مبارزات پر تنوع کارگران شهرداری طی تمامی سال قابل شمارش است . این مبارزات از قبل تورم افسار گسیخته ، اخراج پیاپی کارگران، واگذاری سطوح مختلف وضعیت این کارگران به شرکت های پیمانی، شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای از اعتصابات و اعتراضات کارگری بوده‌ایم.
مسئله کارگران شهرداری ها درتمامی سال ۱۳۹۹ با همه‌گیری ویروس کرونا و عدم وجود تجهیزات بهداشتی متناسب با پروتکل های بهداشتی مانند؛ ماسک و دستکش ، لباس مناسب و مواد ضد عفونی کننده برای تمامی نیروهای خدمات شهری و کارگران پسماند شهرداری ها ، عمدتا در خط مقدم پاکسازی شهر ها بودند تماما به عنوان قشر آسیب پذیر در مقابل کرونا شناخته شدند.
مشکلات کارگران شهرداری را باید به شکل زیر برشمرد :
یکم : مشکل عمومی و حتی اصلی ترین دلیل اعتراضات کارگران شهرداری ها انباشت حقوق های معوقه آنان بوده و این مشکل عمده ترین پایه اعتراضات کارگران بود که هم در برابر مدیران شهرداری ها و هم پیمانکاران خود را به نمایش می گذارند.
دوم : در برابر عدم پرداخت حقوق های معوقه، بسیاری از پیمانکاران با ادعای این مساله که "به دلیل عدم دریافت صورت وضعیت فعالیت ها ، قادر به پرداخت حقوق ها نیستیم." سعی در توجیه عدم پرداخت حق و حقوق کارگران می نمایند .
سوم: موضوع عدم وجود امنیت شغلی کارگران شهرداری از قبل قرارداد های کوتاه مدت؛ از جمله فشارهایی ایست که به کارگران شهرداری ها در مقابل استخدام و عدم عقد قرارداد بلند مدت با کارگران بجشم می خورد. این عامل بسان تیغی بر گردن کارگران بشمار می رود و آنان را همیشه در معرض اخراج از کار قرار میدهد. این امر به یکی از اصلی ترین دغدغه های کارگران شاغل شهرداری ها تبدیل شده و بعد از عدم پرداخت حقوق به اصلی ترین عامل اعتراضات درسال کرونایی تبدیل شده است.
چهارم : آنجا که مبارزه حدت می یابد، علیرغم همین صورت وضعیت؛ پیمانکار از بازپرداخت چهار تا شش ماه بدهی به کارگران؛ با پرداخت تنها یک ماه بدهی کارگران، تلاش می ورزد تا هم صف اعتراض را بشکنند و هم کارگران را چشم انتظار نگه دارند و درست در دل همین وضعیت تعدیل نیرو ( اخراج اجباری) را در برابر کارگران قراردادی به کار می گیرند. از دیگر مشکلات آفریده شده کارگران شهرداری ها ،عدم واریز حق بیمه کارگران است؛ کارگران بعضی شهرداری ها با وجود دریافت حقوق ها از پرداخت حق بیمه ها محروم شده اند.
در همین رابطه می توان گفت : اداره تامین اجتماعی در بسیاری از موارد از شهرداری ها طلبکار است، گاها اتفاق افتاده که اداره تامین اجتماعی با وجود دریافت حق بیمه کارگران از طرف شهرداری ها ، آن را به عنوان دریافت بدهی خود لحاظ کرده و کارگران را وسیله فشار بر شهرداری قرارداده تا به طلب خود برسد.
از دیگر شگردهای عمومی که دیده می شود ، در برابر وادادگی پیمانکاران که عخمدتا از جنس خودشان اند، شهرداری ها با تعویض کار به پیمانکار جدید زمان می خرند و همچنان در راستای پاسخوگیی به خواشته های کارگران آنان را چشم انتظار نگه می دارند.
در مجموع می توان گفت : در وارسی اخبار مربوط به اعتراضات کارگران عوامل موثر مانند: مدیریت ناکارآمد، نا پایداری درآمد شهرداری ها، فساد درون شهرداری ها و وجود شرکتهای پیمانکاری در عدم پرداخت حقوق کارگران مشخص می گردد .
پرسش اساسی اینستکه : در بخش مربوط به شهرداری ها که خود یکی از پایه ای ترین نیروهای خدمات شهری است، در تمامیت سال کرونایی ۹۹ همانطوری که در جداول تنظیمی آمده است. همه تحرکات حول مسئله حقوق های معوقه ،اخراج ها و قراردادهای موقت، حرف اول را می زنند . چنانچه این نیرو متشکل گردند و سازمان یابند ، می توانند همه بندها را بگسلند و به فصل مشترکات نا کار آمدی دولت - شهرداری ها - پیمانکاران غلبه نمایند . آنچه دربحث مربوط به کارگران شهرداری ها بعنوان موانع تشکل یابی عمل می کند، عبارتند از: پراکندگی کارگران شهرداری، عدم برخورداری ازوسایل ارتباطی جدید درسطح شبکه های اجتماعی، یا برخورداری بسیار محدود ازآن و بدلیل بیکاری میلیونی درسطح کشور، پذیرش کاربا دستمزد پائین دربین لایه های مختلف این کارگران خاصه کارگران خارجی تبارشهرداری دیده می شود.
لازم به یاد آوری است ؛ چنانچه بخواهیم ادامه بحث عدم دریافت حقوق های معوقه را درسایر بخش های مبارزاتی طبقه کارگرتعمیم بدهیم ودنبال نماییم. موضوع عدم تشکل یابی توده طبقه برسرهمین محور، یکی ازکاستی های پایه ای و ضعف مبارزاتی آنان را به ما نشان می دهد. با توجه به وجوه مشترک همه بخش های کارگران شهرداری های یک شهر، چنانچه به شکل واحدی درآیند ودرگام بعدی با فعال شدن درشبکه های اجتماعی ، امکان ارتباط خود را سازمان دهند، بطور یقین نتایج بهتری را خواهند گرفت.
پرسش اساسی اینستکه : آیا این مجموعه عوامل می تواند زمینه ای باشد برای بررسی راهکار تشکل یابی مستقل کارگران شهرداری ها یا زمینه کاری یکسان ومطالبات مشخص آنان وایجاد تامین اجتماعی فراگیر شامل کارکنان و کارگران شهرداری ها در راستای رسیدن به محتوای عدالت اجتماعی برای آنان راه چاره ای جست ؟
*- برآمد آماری تحرکات کارگران شهرداری ها در وارسی یکساله طی سه ماهه اول سال را می توان در جدول و نمودار شماره۱ ، تعداد کل حرکات ۵۶ مورد اعتراضات محلی علیه پیمانکاران بخش خصوصی، حقوق و دستمزد و بیکاری
جدول و نمودار شماره۵، فراوانی حرکات از نظرمحلی یا سراسری بودن ، تعداد ۳۶ مورد و تحرکات بيشتر محلي در برابر پیمانکاران بخش خصوصی
جدول و نمودار شماره ۶، فراوانی حرکات برحسب (محیط کار- دربرابر نهادهای دولتی – سیاسی)، درمحیط کار۲۰ مورد ودر برابر نهاد های دولتی ۸ مورد عمدتا کارگران پیمانکاری در برابر شورای شهر
جدول و نمودار شماره۷، فراوانی اشکال حرکات (اعتصاب- تجمع اعتراضی – بیانیه یا اعلام رسانه‌ای)، تعداد ۱۲ مورد اعتتصاب، ۱۶ مورد تجمع ، ۳ مورد رسانه
جدول و نمودار شماره‌ی ۸ ، فراوانی حرکات بر حسب خواست دستمزد (افزایش دستمزد – حقوق معوقه – یکسان سازی) افزایش دستمزد ۴ مورد، حقوق معوقه ۲۷ مورد
جدول و نمودار شماره‌ی ۹، فراوانی حرکات برحسب اشتغال، (قرارداد رسمی – طبقه‌بندی مشاغل – دربرابر بیکار سازی) ، تعداد قرارداد های رسمی ۲ مورد، در برابر بیکار سازی ها و تعطیلی ۱۲ مورد
*- برآمد آماری تحرکات کارگران شهرداری ها در وارسی یکساله طی سه ماهه دوم سال را می توان در جدول و نمودار شماره‌ی ۱۰،تعداد کل حرکات ۳۷ مورد در خوزستان.
جدول و نمودار شماره‌ی ۱۴،فراوانی حرکات کارگری از نظر محلی یا سراسری بودن( درجه سازمانیافتگی)، سراسری ۳۷ مورد ، محلی ۱ مورد
جدول و نمودارشماره‌ی ۱۵ ، فراوانی حرکات بر حسب خواست دستمزد (افزایش- معوقه- یکسان سازی)، افزایش دستمزد ۴ مورد، حقوق های معوقه ۲۶ مورد، یکسان سازی و مزایا۴ مورد
جدول و نمودارشماره‌ی ۱۶، فراوانی حرکات برحسب اشتغال (قراردادکار – طبقه‌بندی مشاغل و بیکار سازی ،قرارداد رسمی۲۶ مورد، طبقه بندی مشاغل و مزایا۳ مورد، در برابر بیکار سازی و تعطیلی ۴ مورد
جدول و نمودار شماره‌ی ۱۷، فراوانی حرکات بر حسب (محیط کار- دربرابر نهادهای دولتی – سیاسی) ، محیط کار ۳۴ مورد، نهاد دولتی ۱۶ مورد
جدول و نمودار شماره‌ی ۱۸،فراوانی حرکات برحسب (اعتصاب- تجمع اعتراضی و تحصن– رسانه‌ای) ، اعتصاب ۱۷ مورد، تجمع ۳۰ مورد، رسانه ۵ مورد
*- برآمد آماری تحرکات کارگران شهرداری ها در وارسی یکساله طی سه ماهه سوم سال را می توان در جدول شماره‌ی ۱۹، تعداد کل حرکات ۳۹ مورد
جدول و نمودار شماره‌ی ۲۳، فراوانی حرکات کارگری از نظر محلی یا سراسری بودن ، محلی۳۳ مورد
جدول و نمودار شماره‌ی۲۴، فراوانی حرکات کارگری بر حسب (محیط کار- دربرابر نهادهای دولتی – سیاسی) ، محیط کار ۲۹ مورد ، نهاد دولتی ۱۰ مورد
جدول و نمودارشماره‌ی ۲۵، فراوانی حرکات کارگری برحسب (اعتصاب- تجمع اعتراضی و تحصن– رسانه‌ای) ، اعتصاب ۱۴ مورد ، تجمع ۳۹ مورد ، رسانه ۴ مورد
جدول و نمودارشماره‌ی ۲۶ ، فراوانی حرکات کارگری بر حسب خواست دستمزد (افزایش- معوقه- یکسان سازی)، افزایش دستمزد۶ مورد، حقوق های معوقه ۲۳ مورد، یکسان سازی و مزایا ۴ مورد
جدول و نمودار شماره‌ی ۲۷، فراوانی حرکات کارگری برحسب اشتغال (قراردادکار – طبقه‌بندی مشاغل و بیکار سازی)، قرارداد رسمی ۱۲ مورد ، در برابر بیکار سازی ها و تعطیلی ۴ مورد
*- برآمد آماری تحرکات کارگران شهرداری ها در وارسی یکساله طی سه ماهه چهارم سال را می توان در جدول و نمودار شماره‌ی ۲۸، تعداد کل حرکات ، ۲۷ مورد تحرکات محلی
جدول و نمودارشماره‌ی ۳۲، فراوانی حرکات کارگری از نظر محلی یا سراسری بودن ، ۲۷ مورد محلی
جدول و نمودار شماره‌ی۳۳ ، فراوانی حرکات کارگری بر حسب (محیط کار- دربرابر نهادهای دولتی – سیاسی) ، محیط کار۲۷ مورد، نهاد دولتی ۷ مورد
جدول و نمودار شماره‌ی۳۴، فراوانی حرکات کارگری برحسب (اعتصاب- تجمع اعتراضی و تحصن– رسانه‌ای) ، اعتصاب۹ مورد ، تجمع ۲۰ مورد ، رسانه۵ مورد
جدول و نمودار شماره‌ی۳۵، فراوانی حرکات کارگری بر حسب خواست دستمزد (افزایش- معوقه- یکسان سازی)، افزایش دستمزد ۴ مورد، حقوق های معوقه ۲۱ مورد
جدول و نمودار شماره‌ی۳۶ ، فراوانی حرکات کارگری برحسب اشتغال (قراردادکار – طبقه‌بندی مشاغل و بیکار سازی)، قرارداد رسمی ۲۰ مورد ، طبقه بندی مشاغل و مزایا ۲ مورد ، دربرابر بیکار سازی و تعطیلی ۴ مورد
بدین ترتیب طی تمامی سال ۱۳۹۹ برپایه جداول و نمودار های تنظیمی کل حرکات کارگران شهرداری ها در سال کرونایی۱۵۹ حرکت گزارش شده است
تعداد حرکات کارگری از نظر سراسری ۳۷ مورد و از نظر محلی ۹۷ مورد بوده است
تعداد حرکات کارگری بر حسب محیط کاردر مجموع ۱۱۰ مورد و دربرابر نهادهای دولتی – سیاسی ۴۱ مورد بوده است
فراوانی حرکات کارگری برحسب اعتصاب ۵۲ مورد - تجمع اعتراضی ۱۰۵ مورد و ازجهت بیانیه و اعلامیه و رسانه ای شدن ۱۷ مورد بوده است
فراوانی حرکات کارگری بر حسب خواست افزایش دستمزد ۱۸ مورد و حقوق های معوقه ۹۷ مورد و یکسان سازی ۸ مورد بوده است .
فراوانی حرکات کارگری برحسب اشتغال قرارداد رسمی کار۶۰ مورد و طبقه‌بندی مشاغل ۵ مورد و بیکار سازی ۲۴مورد شمارش شده است
==================
در برآمد روز شمار اخبار کارگری پیرامون جنبش اعتراضی بازنشستگان در سال ۱۳۹۹ جمع بست زیر حاصل آمده است:
در ارائه وارسی نیروی میلیونی بازنشستگان مستقل یعنی بازنشستگان در سطوح تأمین اجتماعی و کشوری و لشکری و... که به جداول و نمودار های آنها اشاره داشتیم . توجه به نکات زیر نیز از اهیمت برخوردار است . خواهیم پرداخت .
در بازی پر پیچ و خم بازنشستگان سراسر کشور که در تمامی سال ۹۹ در طلب مطالبات خود در تحرکات سریالی آنها بویژه رد نیمه دوم سال تا ورود به سال جدید تجلی یافت . ما با گروه‌های گوناگون بازنشستگان روبه‌رو هستیم.
- بازنشستگان کارگری
- فرهنگی (معلمان)
- فولادی
- معدنی
- بازنشستگان سخت وزیان آور

در دل بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز با بازنشستگان همکار و بازنشسته‌ی متمرکز بگیر غیر همکار روبه‌رو هستیم.

محورهای مطالباتی بازنشستگان که به دفعات در خبر آمده شامل:
- تأمین اجتماعی برپایه‌ی بر پایه مجموعه خواسته های عمومی دستمزد- بهداشت و درمان و ...
- تداوم اعتراضات در کف خیابان تا دستیابی به مطالبات
- تناسب افزایش حقوق با رشد تورم و حتی بر اساس هزینه‌ی خانوار و حداقل بالای خط فقر اعلام شده
- درمان رایگان و واکسیناسیون کرونا
- حذف بیمه‌ی تکمیلی و پوشش کامل بیمه به جای آن
- بازگرداندن اموال و دارائی‌های غارت شده‌ی صندوق‌های بازنشستگی
- مخالفت با خصوصی‌سازی
- پرداخت پاداش بازنشستگان
- همسان‌سازی کامل و فراگیر
- اجرای ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، یکسان‌سازی حداقل مستمری با حداقل حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری
- اجرای بند (ب) ماده ۱۲ برنامه‌ی ششم توسعه‌ی اقتصادی که سازمان تأمین اجتماعی را موظف به متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران می‌کند
- تجمیع مبالغ ناشی از اجرای همسان‌سازی
- ضریب ترغیب و دیگر آیتم‌های حقوقی در حداقل مستمری
- توجه رسانه‌ها و مخصوصاً صدا و سیما به اعتراضات و مطالبات بازنشستگان و انعکاس آن در افکار عمومی
تعدادی از شعارهای بازنشستگان:
خواسته بازنشسته / حقوق طبق تورم
خواسته اصلی ما / حقوق طبق تورم
گرانی تورم / بلای جان مردم
حقوق ما ریالیه / هزینه ها دلاریه
تا حق خود نگیریم / از پا نمی نشینیم
شعار ما این زمان / معیشت است و درمان
بازنشسته بیدار است / از تبعیض بیزار است
حقوق ما سه میلیون / خط فقر ده میلیون
حقوق ما کارگریه / عیدی ما کارمندیه
طلب‌های سازمان/ پرداخت باید گردد
اختلاس‌ها قطع بشه / مشکل ما حل میشه
بیمه‌های تکمیلی / دزد سر گردنه
دستت را از صندوق و جیبم / پایت را از روی گلویم بردار
فریاد فریاد از این همه بیداد
وعده وعید کافیه / سفره‌ی ما خالیه
فقط کف خیابون / بدست میاد حقمون
بازنشسته بیداره / از تبعیض بیزاره
کشتی بازنشسته / دیگه به گل نشسته
وحدت بازنشسته / سراسرایرانه
مسئول بیا پایین
کارگرتهرانی، کارگرشهرستان، وحدتتون مبارک
تجمع! تجمع! تا حصول نتیجه
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من / آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
رفاه اجتماعی، حقوق عادلانه، آینده‌ای مطمئن حق مسلم ماست
ما الان گرسنه‌ایم / وعده به فردا میدن
رزمنده‌ی دیروزیم، گرسنه‌ی امروزیم (شعار شرکت کنندگان و سربازان جنگ هشت ساله ایران و عراق که اکنون بازنشسته شده‌اند)
مجلس، دولت / نیستند به فکر ملت
نابود شد این شستا / بدست مافیا
دولت جنایت میکند / مجلس حمایت میکند
مسئول بی لیاقت / استعفا، استعفا
کشور ما رو گنجه/ بازنشسته در رنجه
دستهای ما خالیه / وضع شما عالیه
حقوق های نجومی / فلاکت عمومی
بیمه های تکمیلی / دزد سر گردنه
همسانسازی کجا بود / دروغ بود و ریا بود
کار پر از مشقت سخت و زیان‌آوره
اینهمه بی عدالتی / هرگز ندیده ملتی
برخی شعارهای نوشته شده روی پلاکاردهای بازنشسته‌گان:
همسان سازی حقوق بازنشسته‌های تأمین اجتماعی با کشوری و لشکری
پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی
درمان رایگان و کارآمد، نه بیمه تکمیلی
منزلت، معیشت، حق مسلم ماست
کارگر، دانشجوی زندانی آزاد باید گردد
اجرای دقیق ماده ۹۶
ابطال ماده ۶۹
حذف ۲ درصد ماده ۸۹
اجرای دقیق ماده ۱۱۱
عیدی بازنشسته همانند عیدی کارگران باشد
کارگر بازنشسته تأمین اجتماعی، زیر خط مرگ
برقراری حقوق و درمان بازنشسته مطابق آیین نامه فولاد در جدول ۷ قانون بودجه (بازنشستگان فولاد)
برخی ویژگی‌های تحرکات مستمر و سریالی بازنشستگان:
- استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تدارک و هماهنگی اعتراضات سراسری
- حضور همزمان زنان و مردان بازنشسته که در بیشتر مواقع جمعیت زنان چشمگیرتر از از مردان در تمامی تحرکات خیابانی بود
- حضور همزمان بازنشستگان از صنوف و مشاغل گوناگون
- استقلال از کانون‌های زرد و امنیتی وابسته‌ی موسوم به بازنشستگان (اتحادیه‌ی پیشکسوتان جامعه کارگری و کانون بازنشستگان کشوری و امثالهم)
- حضور در تجمعات با رعایت پروتکل‌های ایمنی دوران کرونا (استفاده از ماسک و فاصله‌ی اجتماعی)
- تحرکات سریالی، متناوب و منظم بودن برگزاری تجمعات (یکشنبه‌های اعتراض) از پایان سال ۹۹ که همچنان ادامه دارد
- حمایت و پشتیبانی از دیگر لایه‌های مزدبگیران، مانند پرستاران و معلمان و کارگران زندانی
- تأکید بر پیگیری مطالبات قانونی در چهارچوب قانون
- تأکید بر تداوم اعتراضات تا تحقق تمامی مطالبات
- نداشتن مرکزیت و پراکندگی سازماندهندگان (سازماندهی افقی جنبش)
- شیوه‌های ابتکاری اعتراض خیابانی (آوردن قابلمه‌ی خالی غذا)
جمعبندی وضعیت بازنشستگان:
از مجموع محورهای فوق (ترکیب گسترده‌ی بازنشستگان - محورهای مطالباتی بازنشستگان - شعارها و پلاکادرهای بازنشستگان - تحرکات مستمر و سریالی بازنشستگان و خاصه جنبش حاصل آمده در طول سال ۱۳۹۹) می‌توان چنین نتیجه گرفت:
بازنشستگان امروز، کارگران دیروز، در دوران سخت شیوع کرونا (کُووید ۱۹) همچنان درکارند! و اعتراضات سریالی برای بازنشستگان که در واقع نماد شکل‌های خودسامانیابی شبکه‌ای در عصر شبکه‌های اجتماعی اینترنتی است، تبدیل به جنبش سراسری در خیابان‌های شهرهای ایران شده. این رخداد از این جهت نیز حائز اهمیت است که نه بدهی‌های کلان دولت به تأمین اجتماعی پرداخت شده، نه تناسبی بین افزایش پیش بینی شده برای حقوق و مستمری سال آینده با تورم شدیدی که در پیش است وجود دارد، و مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان تا حال پاسخ داده نشده، و بازنشستگان دریافته‌اند این تنها تداوم حرکت‌های اعتراضی سریالی گسترده و نیرومند در کف خیابان که مستقلاً بر پایه‌ی فصل مشترک مطالبات گروه‌های مختلف مطالبه گران شکل گرفته باشد، می‌تواند جلوی ادامه‌ی سقوط فاجعه‌بار قدرت خرید اکثریت عظیم و ده‌ها میلیونی کارگران و زحمتکشان را بگیرد. بازنشستگان تأمین اجتماعی که بخش اصلی آن‌ها را حداقل بگیران تشکیل می‌دهند اگر بتوانند در خصوص زمان تداوم اعتراضات و مطالبات اصلی و مرکزی خود به توافق برسند و از فرصت‌های موجود برای مشارکت هرچه وسیع‌تر بازنشستگان در تجمعات اعتراضی در تهران و شهرستان‌ها بهره‌برداری کنند، می‌توانند قطار حرکت‌های نیرومند مطالباتی را بار دیگر به حرکت درآورند.
البته این همه‌ی کار نیست. بازنشستگان باید برای دست‌یابی به مطالبات خویش از پراکندگی برون آیند و خود را در شبکه‌ای سراسری متشکل کنند و سازمان دهند. نتایج کف خیابان آمدن باید با نوعی سازماندهی و تجمع تشکل هدفمند بازنشستگان در برابر نهادهای فریبنده‌ی دولتی و نوعی تشکیلات زرد و شبه امنیتی، خود را تعریف کند و با بازوی متشکل و قدرتمند دیگر تشکل‌های کارگری و فرهنگی و پرستاران در امر مبارزه همراه گردند و حلقه‌ی مستحکمی از همگرایی‌ها را در استمرار این جنبش شکل دهند.
کارگرمتشکل، معلم سازمان یافته، پرستاران کشور و تشکلات دانشجویی، آنگاه که دانشجو وارد بازار کار شده، تماماً امروز، بازنشستگان فردای جامعه‌ی ما هستند، لذا جا دارد که بازنشستگان از امروز به گسترش این هم پیوندی اندیشه کنند وآن را در کف جامعه بگسترانند تا بر پراکندگی موجود غلبه نمایند و داده‌های واقعی دست‌یابی به مطالبات بی پاسخ مانده را در مبارزه‌ای متشکل و سازمانیافته در برابر کارگزاران دولتی و سرمایه داری جیره خوار و تشکیلات دست آموز آنان، بی اعتبار نمایند!
در پایان باید از نمایش دولتی، وابسته و به نوعی امنیتی ـ نه در بدنه بازنشستگان، بلکه تلاش جریان سیاه خانه کارگری ها و افرادی که در ترکیب راهبری و هدایتگری آن جای دارند ودر سیمای حسن صادقی، (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری) تجلی پیدا می‌کند و در ابتدای کار همچون علیرضا محجوب،فرمانده قوای خانه کارگر، ازتجمع در خیابان وحشت زده و درهراسند و سعی دارند با نوعی پخت و پز با نوبخت و سالاری در پشت صحنه، به موقعیت طلبی خود جلوه‌ی کارگری بخشند و نان به نرخ روز بخورند.
=======
موقعیت معلمان و وضعیت آماری آنها در یکسال کرونایی :
طی یک سال پشت سر گذاشته معلمان در طلب استخدام و برون رفت از کار قراردادی و وصول حق التدریس و بالا کشاندن حقوق ناچیز خود در برابرفشار تورم و گرانی و سختی معیشت، عمدتاً آموزشیاران نهضت سوادآموزی را در کنار دیگر گروه‌های معلمان مانند: مربیان پیش دبستانی، معلمان نیروهای رسمی، نیروهای غیر رسمی، نیروهای موظف، نیروهای غیر موظف، معلمان حق‌التدریس، معلمان خرید خدمت، معلمان شاغلِ حق‌ التدریس، حق‌التدریس آزاد، سرباز معلمان، مدرسین طرح امین، مدرسین قرآن، معلمان باز نشسته‌ی حق‌التدریس و... زنان و مردان در پیوندی مشترک درکف خیابان نمایشات سریالی خود را در برابر مجلس و وزارت آموزش وپرورش استان ها و شهرستان ها پیش بردند . دسته‌بندی کردن معلمان، ناشی از کمبود شدید معلم و ترس از خالی ماندن کلاس‌های درس، خاصه در دوره‌ی همه‌گیری ویروس کُووید ۱۹، در مجموع مشارکت زنان در این صف بندی به شکل وسیع طی تمامی سال ۹۹ بچشم می اید. نکته قابل ملاحظه درباره معلمان اینستکه؛ معلمان غیررسمی، چه معلم آزاد باشند و شاغل در بخش خصوصی و چه معلم حق‌التدریس شاغل در بخش دولتی و چه معلم خرید خدمت یا همان به اصطلاح پیمانکاری، دستمزدشان از نصف حقوق معلمان رسمی نیز کمتر است؛ بیمه ثابتی ندارند و در نتیجه، امیدی به بازنشستگی در کار نیست؛ با کوچک‌ ترین بحران و تزلزل نیز شغل خود را از دست می‌دهند؛ زنده ترین نمونه، معلمان آزاد شاغل در بخش خصوصی می‌گویند؛ «بیمه نداریم؛ حقوق‌مان ساعتی است و حدود یک میلیون تومان است و در دوران کرونا در بسیاری از مدارس، عدم نیازِ ما را اعلام کرده‌اند». معلمانی که به نوعی اولین قربانیان خصوصی‌سازی آموزش هستند.
برآمد آماری تحرکات معلمان در وارسی یکساله طی سه ماهه اول سال را می توان در جدول و نمودار شماره ۱، و تعداد کل فراوانی حرکات معلمان را از نظر سراسری و محلی را درجدول و نمودار شماره ۵ ،و فراوانی حرکت معلمان درمحیط کار و نهاد های دولتی و سیاسی را در جدول و نمودار شماره ۶ و فراوانی اشکال حرکت معلمان از منظر اعتصاب و تجمع را در جدول و نمودار شماره ۷ و فراوانی حرکت معلمان ازجهت افزایش دستمزد و حقوق های معوقه و یک سان سازی و مزایا را در جدول و نمودار شماره ۸ ، و فراوانی حرکت معلمان از جهت قرارداد رسمی ، طبقه بندی مشاغل و مزایا - در برابر بیکار سازی و تعطیلی در جدول و نمودار شماره ۹ را طی سه ماهه اول فصل سال ۱۳۹۹ دنبال نمایید.
ایضا برآمد آماری تحرکات معلمان در وارسی یکساله طی سه ماهه دوم سال ،تعداد کل حرکت معلمان را می توان طی سه ماه دوم سال در جدول و نمودار شماره ۱۰ ، و تعداد کل فراوانی حرکات معلمان را از نظر سراسری و محلی را درجدول و نمودار شماره ۱۴ ،و فراوانی حرکت معلمان درمحیط کار و نهاد های دولتی و سیاسی را در جدول و نمودار شماره ۱۷ و فراوانی اشکال حرکت معلمان از منظر اعتصاب و تجمع و رسانه را در جدول و نمودار شماره ۱۸ ، و فراوانی حرکت معلمان ازجهت افزایش دستمزد و حقوق های معوقه و یک سان سازی و مزایا را در جدول و نمودار شماره ۱۵ ، و فراوانی حرکت معلمان از جهت قرارداد کار - رسمی ، طبقه بندی مشاغل و مزایا - در برابر بیکار سازی و تعطیلی در جدول و نمودار شماره ۱۶ را طی سه ماهه دوم فصل سال ۱۳۹۹ دنبال نمایید.
در بازشماری برآمد آماری تحرکات معلمان در وارسی یکساله طی سه ماهه سوم سال در تعداد کل حرکت معلمان را می توان طی سه ماه سوم را در جدول و نمودار شماره ۱۹ ، و تعداد کل فراوانی حرکات معلمان را ازنظرسراسری و محلی را درجدول و نمودار شماره ۲۳ ،و فراوانی حرکت معلمان درمحیط کار و نهاد های دولتی و سیاسی را در جدول و نمودار شماره ۲۴ و فراوانی اشکال حرکت معلمان از منظر اعتصاب و تجمع را در جدول و نمودار شماره ۲۵و فراوانی حرکت معلمان ازجهت افزایش دستمزد و حقوق های معوقه و یک سان سازی و مزایا را در جدول و نمودار شماره ۲۶ ، و فراوانی حرکت معلمان از جهت قرارداد کار - رسمی ، طبقه بندی مشاغل و مزایا ، در برابر بیکار سازی و تعطیلی را در جدول و نمودار شماره ۲۷ را طی سه ماهه سوم فصل سال ۱۳۹۹ دنبال نمایید.
در وارسی برآمد آماری تحرکات معلمان طی سه ماهه چهارم سال در تعداد کل حرکت معلمان را می توان در جدول و نمودار شماره ۲۸ ، و تعداد کل فراوانی حرکات معلمان را از نظر سراسری و محلی را درجدول و نمودار شماره ۳۲، و فراوانی حرکت معلمان درمحیط کار و نهاد های دولتی و سیاسی را در جدول و نمودار شماره ۳۳ و فراوانی اشکال حرکت معلمان از منظر اعتصاب و تجمع و رسانه را در جدول و نمودار شماره ۳۴ و و فراوانی حرکت معلمان ازجهت افزایش دستمزد و حقوق های معوقه و یک سان سازی و مزایا را در جدول و نمودار شماره ۳۵، و فراوانی حرکت معلمان از جهت قرارداد کار - رسمی ، طبقه بندی مشاغل و مزایا ، در برابر بیکار سازی و تعطیلی در جدول و نمودار شماره ۳۶ را طی سه ماهه چهارم فصل سال ۱۳۹۹ دنبال نمایید.
بدین ترتیب طی تمامی سال ۱۳۹۹ برپایه جداول و نمودار های تنظیمی کل حرکات معلمان کشور ۱۳۳مورد شمارش شده است.
دررابطه با کل فراوانی حرکات معلمان از نظر سراسری و محلی در تمامی سال ۱۳۹۹ در مجموع ما با ۱۰۲ مورد حرکت روبرو هسنیم .
در مجموع در برابر فراوانی حرکت معلمان درمحیط کار و نهاد های دولتی و سیاسی در تمامی سال ۱۳۹۹ با ۳۴ مورد در محیط کار و۶۷ مورد در برابر نهاد های دولتی و ۱۹ مورد تحرک سیاسی روبرو بوده ایم .
حرکات معلمان از نظر میزان اعتصاب و تجمع و بیانیه یا اعلامیه و رسانه ای در تمامی سال ۱۳۹۹ ما با ۳۴ مورد اعتصاب و ۸۰ مورد تجمع و ۱۴ مورد بیانیه و رسانه کردن روبرو هستیم .
فراوانی حرکات معلمان ازجهت افزایش دستمزد و حقوق های معوقه و یک سان سازی و مزایا در تمامی سال ۱۳۹۹ ما با ۶۴ مورد افزایش دستمزد و ۱۶ مورد حقوق های معوقه و ۷۷ مورد یکسان سازی ئ مزایا روبرو هستیم
و سرانجام ما در طی تمامی سال ۱۳۹۹ با فراوانی حرکت معلمان از جهت قرارداد رسمی ۷۴ مورد ، طبقه بندی مشاغل و مزایا ۱۴ مورد - در برابر بیکار سازی و تعطیلی ۸ مورد روبرو هستیم .