اخباروگزارش های کارگری یکم مهرماه 1401

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

(همراه با لیست اسامی شهرهایی که روزپنج شنبه 31 شهریوردر آنها تجمع و راهپیمایی دراعتراض به قتل مهسا (ژینا) امینی در مقر گشت ارشاد تهران برگزارشد. هشتمین روز اعتراضات نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی در مقر گشت ارشاد تهران: اگه با هم یکی نشیم، یکی یکی تموم می‌شیم.روز جمعه یکم مهرماه، اعتراضات نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی در مقر گشت ارشاد تهران که از روزجمعه 25 شهریوربا برپایی تجمع مقابل بیمارستان کسری تهران آغازشد با راهپیمایی وتجمع در شهرها ادامه یافت.

اسامی شهرهایی که روزپنج شنبه 31 شهریوردر آنها تجمع و راهپیمایی دراعتراض به قتل مهسا (ژینا) امینی در مقر گشت ارشاد تهران برگزارشد:

1- اسلام آباد غرب ،

2- اشنویه ،

3-اهواز(کیان پارس) ،

4-تبریز ،

5- تهران(بلوار کشاورز، متروی بهشتی ، خیابان های شریعتی ، فرشته و ولی عصر ونظام آباد وفلکه صادقیه) ،

6-رشت ،

7-زنجان ،

8-سنندج ،

9-سردشت(سه راه مارغانی )،

10- شاهرود ،

11-شیروان ،

12-قشم ،

13-کاشمر،

14-کرج(گوهر دشت ومهر شهر) ،

15-محمود آباد ،

16-مشکین شهر ،

17-ملکان ،

18-نیشابور،

19-ورامین

20- همدان و

21-یزد

1- روز جمعه یکم مهر ماه ،راهپیمایی وتجمع در شهرهای اردبیل ،اشنویه ، پرند ،تبریز ،تهران (خیابان ولی‌عصر حدفاصل بین طالقانی و میدان ولی‌عصر ، تجریش ،تهرانسر، جنت آباد ،ستارخان)،رشت ،ردشت ، سنندج ،قم ،فردیس کرج ،مرو دشت ، مشهد وهشتگرد برگزارشد.

2- برپایه گزارش های منتشره درشبکه های اجتماعی روزپنج شنبه 31 شهریور،همچنین شاهد تجمع و راهپیمایی در شهرهای اهواز(کیان پارس) ،تبریز ،تهران(خیابان های شریعتی ، فرشته و ولی عصر وفلکه صادقیه) ،رشت ،زنجان ، سردشت(سه راه مارغانی )، شاهرود ،شیروان ، قشم ،کرج(گوهر دشت ومهر شهر) ،محمود آباد ،مشکین شهر ، ملکان ، نیشابور ،ورامین بودیم.

جان باختن حنانه کیا در نوشهربر اثر اصابت گلوله مستقیم پلیس

دختر ۲۲ ساله نوشهری که بر اثر اصابت گلوله مستقیم پلیس ، در اعتراضات اخیر به قتل مهسا امینی در روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ ، جان باخت.

جان باختن غزاله چلاوی درآمل

غزاله چلاوی درآمل بدست سرکوبگران بقتل رسید.

در شش ساعت گذشته آمار بازداشتی های دانشگاه تهران به شش نفر رسید

بنظر می‌رسد در بحبوحه اعتراضات مردمی و از روی استیصال باز به جان دانشجویان و به بازداشت آنان روی آورده اند

بازداشت‌هایی که آسان‌تر از بازداشت مردم در خیابان و تبدیل لقمه آماده برای آنها شده است

دانشجویان جدید بازداشت شده شامل ماهان گچ‌پزان عیدگاهی، سهند مرتضوی، مبینا محمدی و مجید امام وردی هستند

در بین نام ماهان گچ‌پژان بعنوان دبیرکل شورای صنفی دانشگاه تهران دیده می‌شود

بنابر اطلاعات ما نیروهای امنیتی با هجوم به خانه سه تن از این افراد اقدام به بازداشت آنان کرده اند و هنوز از نحوه بازداشت مجید امام وردی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست

به این ترتیب تاکنون شش دانشجوی دانشگاه تهران با اسامی زیر بازداشت شده اند :

بردیا شکوری فرد

محمد نوری

ماهان گچ پزان عیدگاهی

مبینا محمدی

مجید امام وردی

سهند مرتضوی

دلیل بازداشت این دانشجویان یا محل نگهداری آنان مشخص نیست.

اما آنچه از مکان بازداشت این افراد مشخص است همکاری مسئولین و حراست دانشگاه تهران با نهادهای امنیتی با در اختیار گذاشتن اطلاعات این افراد است.

اگر در رابطه با دانشجویان بازداشتی اعلام شده و یا اعلام نشده اطلاعاتی دارید با ما در میان بگذارید

تعداد بازداشتی ها به هفت تن رسید

در ساعات گذشته تعداد 6 دانشجو آماری بود که در بازداشت بودند، آماری که با بازداشت یک دانشجوی دیگر به عدد 7 رسید.

اکنون علاوه بر نام دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران و دانشجویانی که پیشتر اعلام شد نام مهسا عبدالله زاده نیز دیده می‌شود

به این ترتیب اسامی دانشجویانی که تا کنون بازداشت شده اند شامل این افراد می‌شود :

مهسا عبدالله زاده

بردیا شکوری فرد

محمد نوری

ماهان گچ پزان عیدگاهی

مبینا محمدی

مجید امام وردی

سهند مرتضوی

زهرا کشککی دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس توسط نهاد امنیتی بازداشت شده است

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

هجوم نیروهای امنیتی به منزل الهه محمدی روزنامه‌نگار

محمدعلی کامفیروزی در توییتر نوشت: «‏امروز بعد از ظهر مأموران امنیتی با شکستن در، وارد خانه موکلم ‎الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم میهن، شده و پس از تفتیش دو ساعته منزل، وسایلی مانند موبایل، لپتاپ، کتابهای مجوزدار، دست نوشته ها و اوراق هویتی او مانند کارت خبرنگاری را توقیف کردند.»

بهنام دارابی دانشجوی تئاتر دانشگاه سوره روز پنجشنبه توسط نیروهای امنیتی در خیابان کارگر بازداشت شده است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

رامتین موثق دانشجوی دانشگاه بهشتی و نگین آرامش دانشجوی دانشگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده آنها اطلاعی در دست نیست.

مائده جمال‌لیوانی دانشجوی کارشناسی مهندسی برق دانشگاه نوشیروانی بابل جمعه‌شب، اول مهرماه، توسط نیروهای امنیتی مقابل درب خوابگاه بازداشت شده است.

ویدئوی لحظه‌ی بازداشت این دانشجو نشان‌دهنده‌ی بازداشتی خشونت‌آمیز است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

خبات ویسی دانشجوی رشته زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور مریوان روز سه‌شنبه ۲۹شهریور در منزل خود بازداشت شده است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

وحید فراهانی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه تهران روز گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

کامیار شریفی دانشجوی برنامه‌ریزی اجتماعی دانشگاه تهران ساعت چهار بامداد امروز در منزل خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است

طی این بازداشت منزل وی تفتیش و لوازم الکترونیکی این دانشجو ضبط گردیده است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

ریحانه معروف دانشجوی جامعه‌شناسی ورودی ۱۴۰۰ دانشگاه تهران و دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

آذین سعیدی‌نسب دانشجوی محیط زیست دانشگاه تهران روز گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

شیواموسی‌زاده دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه هنر تهران دیروز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

مهدی باقرزاده دانشجوی رشته سینما دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز روز چهارشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

کرم‌الله سلیمانی دانش‌آموخته و فعال دانشجویی سابق دانشگاه کاشان، روز چهارشنبه توسط نیروهای امنیتی در گچساران بازداشت شده است

وی رمان‌نویس، کارگردان و نمایش‌نویس تئاتر است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

محمد ولیزاده در ارومیه بازداشت شد

محمد ولیزاده، جوان ۲۲ ساله اهل بوکان و دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه ارومیه، روز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شده است.

بازداشت سعید عزتی دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان در زاهدان

عصرچهارشنبه 30 شهریور،پس از تجمع و راهپیمایی در زاهدان سعید عزتی دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان بازذاشت شد.

بیانیه کانون نویسندگان ایران در اعلام همبستگی با جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران

بر آنچه مردم بی‌باک در خیابان‌ها با جان خویش فریاد می‌کنند چیزی نمی‌توان افزود. اما بر همه‌ی نویسندگان و هنرمندان، تشکل‌های صنفی و فرهنگی، و نهادهای آزادی‌خواه و مستقل است که حمایت خود را، به صراحت و به دور از عافیت‌طلبی‌های مرسوم، از جنبش آزادیخواهی مردم اعلام کنند؛ جنبشی که برای تداوم، بیش از هر چیز به همبستگی نیاز دارد.

جنبشی که هم اکنون تقریباً همه‌ی کشور را در بر گرفته است حاصل خشمی چهل ساله است. حاکمیت جمهوری اسلامی از بدو تأسیس تا کنون با استفاده از ضرب و زور و صرف مبالغ هنگفتی از بودجه‌ی عمومی کشور در پروژه‌های به اصطلاح فرهنگی و عقیدتی و حذف و سانسور هنر و ادبیاتی که بازتاب دهنده‌ی روح جاری زندگی انسان امروز است کوشیده است مردم ایران و به ویژه نسل جوان کشور را از حق طبیعی ِ آزادانه زیستن محروم کند و آن‌ها را در قالب دلخواه خود بگنجاند. بدیهی است که دود چنین سیاست ستمکارانه‌ای بیش از همه به چشم زنان جامعه فرو می‌رود؛ زنانی که از انواع تبعیض‌های جنسیتی رنج برده‌اند و در هر فرصتی زبان به اعتراض گشوده‌اند.

زنان پیشرو و آگاه ایران از همان نخستین سال‌های اجباری شدن حجاب در فردای انقلاب ۵۷ به درستی دریافتند که تحمیل حجاب بر آن‌ها، تنها تحمیل نوعی پوشش نیست، بلکه توهین به شأن انسانی آن‌ها و فراتر از آن «در حجاب بردن» نفس آزادی است و بدین‌سان جنبش برابری‌خواهی زنان ایران همواره بخشی مهم در جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران در چند دهه‌ی اخیر بوده است. جنبشی که این بار با نام زنی جوان و از دست رفتن جانِ گرامی‌اش گره خورده است. از نقطه‌ی آغازینِ این جنبش، قتل مهسا (ژینا) امینی، تا شعار فراگیرِ «زن، زندگی، آزادی (ژن، ژیان، ئازادی)»، گروه‌های زنان که به انواع روش‌ها سرکوب و پراکنده شده بودند، گرد آمدند و در ادامه‌ی اعتراض زنان سقز و سنندج، نخستین فراخوان اعتراض خیابانی را پس از قتل مهسا امینی رقم زدند. خیابان «حجاب» را برگزیدند تا این نمادِ آشکارِ سلطه و آزادی‌ستیزی را به تمامی افشا کنند. حجاب که چهل و چند سال ابزارِ خشونتِ نظام‌مندِ جمهوری اسلامی علیه جان و زندگی نیمی از جمعیت ایران بود، به نماد سلطه و سرکوبِ همه‌ی مردم ایران بدل شد. حضور گسترده‌ی مردم در خیابان‌ها، پیوستن آنها به روسری‌سوزان و تکرار شعارهای مترقی، بر تلاش‌ حکومت برای تقلیل خواست مردم به برچیدن «گشت ارشاد» خط بطلان کشید و نشان داد مسیر آزادی جامعه از آزادی زنان می‌گذرد.

خشونت لجام‌گسیخته‌ی جمهوری اسلامی در برابر معترضان و انکار حق طبیعی مردم برای بیان و ابراز مطالبات خویش، بار دیگر خیابان را به قتلگاه شریف‌ترین و شجاع‌ترین فرزندان ایران بدل کرد. در پاسخ، مردم بر تعداد نقاط تجمع افزودند، محله به محله به میدان آمدند، درهای خانه‌هاشان را به روی مجروحان و معترضان گشودند و خیابان به خیابان با دست‌های خالی نیروی خود را سامان دادند. نیروی عظیمی که ریشه در آزادی و خواست‌های دموکراتیک دارد.

اصل نخست منشور کانون نویسندگان ایران در بیش از ۵۰ سال گذشته نقطه‌ی اتصال کانون به جنبش‌های آزادیخواهی بوده است. کانون در این سال‌ها بی‌وقفه بر حق آزادی بیان، «بی هیچ حصر و استثنا برای همگان» پای فشرده است. آزادی بیان مسأله‌ای صرفاً صنفی برای نویسندگان نیست؛ آزادی بیان بستر شکل‌گیری تشکل‌ها و جنبش‌ها و شاهرگ تداوم حیات آنهاست. حکومت به پشتوانه‌ی سال‌ها سرکوب نظام‌مندِ آزادی بیان، سانسور همه‌جانبه، کنترل و محدود کردن فضای مجازی که این روزها به اوج خود رسیده است و انحصار رسانه‌ای، در خیابان‌ها معترضان را می‌کشد و می‌رباید. اما مردمِ درخفقان‌زیسته نیز راه‌ها و روزنه‌های خود را در دل این تباهی گشوده‌ و صدا و خواست خود را به عرصه‌ی عمومی آورده‌اند.

کانون نویسندگان ایران همبستگی خود را با جنبش آزادیخواهی مردم ایران اعلام می‌کند و از نویسندگان و هنرمندان که حیات حرفه‌ایشان به آزادی بیان گره خورده است، و نیز از تشکل‌ها و نهادهای همسو در سراسر جهان می‌خواهد که صدای جنبش آزادیخواهی مردم ایران باشند.

کانون نویسندگان ایران

۱ مهر ۱۴۰۱

بیانیه‌ی انجمن صفی معلمان کردستان (سقز و زیویه، دیواندره، سنندج ‌و کلاترزان، بیجار، مریوان‌ و سروآباد) در رابطه با بازداشت غیرقانونی همکارانمان در شهرهای بیجار و سنندج

جمعه یکم مهر، انجمن صفی معلمان کردستان (سقز و زیویه، دیواندره، سنندج ‌و کلاترزان، بیجار، مریوان‌ و سروآباد) بیانیه ای بشرح زیر در رابطه با بازداشت غیرقانونی همکارانمان در شهرهای بیجار و سنندج،منتشرکرد:

هموطنان و همشهریان فهیم و دانا

همکاران عزیز و فرهنگیان گرامی

همچنان کە آگاهید اعتراضات مردم به قتل #ژینا(مهسا)_امینی، توسط گشت ارشاد، در سراسر ایران گسترش یافته است. اعتراضاتی کە در اصل ناشی از انباشت دهەها پایمال شدن حقوق شهروندان برای حق حیات آزاد بودە و مردم حالا خواهان بازپس‌گیری آن حقوق پایمال شدە و دست‌یابی بە آزادی می‌باشند. اعتراض، اعتصاب، تحصن و تجمع حق قانونی مردم است و یکی از نشانه‌های دموکراسی است اما جریانات تندرو و ارتجاعی بدون توجه به خواسته‌های مردم تجمعات مسالمت‌آمیز و قانونی و بدور از هر گونه خشونت را بوسیله‌ی نیروهای خودسر و آتش به اختیار به خشونت می‌کشانند و با بی‌رحمی تمام خون جوانان ما را در جای‌جای ایران بخصوص در مناطق کردنشین فدای منش نادادپرورانە حکومت‌داری خود می‌کنند. اگرچه مرگ #ژینا_امینی باعث شعله‌ور شدن این اعتراضات و رمز رستاخیز سراسری در روزهای اخیر شده اما نارضایتی مردم از شرایط موجود به بیش از چهار دهه حکمرانی نادرست حکومت کە توام با (اختلاس،دزدی، فساد، بی مدیریتی، بی برنامگی مدیران) بی‌توجهی به حقوق زنان و همه‌ی قشرهای جامعه است، برمی‌گردد.

این روش حکمرانی کە در ضدیت با اصول قانون اساسی است مردم را بر آن داشته که بیش از گذشته بر اعتراضات خود بیافزایند و خواهان بازپس‌گیری حقوق پایمال شده‌ی خود زیر لوای شعار "زن، زندگی، آزادی" باشند. متاسفانە در همه جای ایران بخصوص در کردستان بصورتی غیر قانونی و بی‌رحمانه و بدون لحاظ کردن منافع عمومی ملت ایران دست بەسرکوب و خشونت عریان زدەاند. نیروی نظامی و انتظامی که وظیفه‌ی آنان حفظ امنیت جامعه و تأمین امنیت جان شهروندان است بدون توجه به این اصل حیاتی کە کسانی که در خیابان‌ها کشته می‌شوند خواهر، برادر ، فامیل آنها و شهروند این مرز و بوم است! تنها با پیروی از فرمان آمران بالادستی مردم را مورد اثابت گلوله قرار می‌دهند. در مقام معلم از این نیروها می‌خواهیم تا دیر نشده و بیش از این دستشان بە خون جوانان وطن آغشتە نشدە دست از قتل و خونریزی بردارند و به آغوش جامعه بازگردند.

در پی شعله‌ور شدن این اعتراضات با پرچمداری زنان و دختران جان بە لب رسیدە در ایران و بخصوص کردستان چند نفر از همکاران حق‌طلب و دلسوز ما در شهرهای بیجار و سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روانه زندان شده‌اند.

آقای #جعفر_ولدخانی و خانم #لیلا_عباسی از همکاران دلسوز و خوش ذوق بیجار که عضو هیأت مدیره انجمن صنفی معلمان بیجار می‌باشند و همچنین آقای #رضا_شریفه از همکاران بازنشسته سنندج که سالیان دراز عمر خود را صرف خدمت صادقانه به فرزندان این کشور نمودند به طور غیرقانونی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

انجمن صنفی معلمان کردستان ضمن حمایت و همراهی با اعتراضات مدنی و مردمی در روزهای اخیر به حاکمیت هشدار می‌دهد دست از تقابل با مردم بردارد و بیش از این مسیر سرکوب را در پیش نگیرد بلکه به قانون بازگردد و به آن تمکین کند و از خودکامگی و قتل بی‌رحمانه جوانان دست بردارد و بیش از این باعث شعله‌ور شدن خشم و نفرت عمومی نگردد که در صورت بی توجهی به خواسته‌ها طوفان خشم و نفرت مردم همه را با خود خواهد برد و دیگر راه بازگشتی نخواهند داشت.

انجمن صنفی معلمان کردستان خواهان آزادی بدون قید و شرط همکاران بازداشتی، خانم #لیلا_عباسی، آقایان #جعفر_ولدخانی و #رضا_شریفه و همه‌ی کسانی که در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند می‌باشد و در صورت عدم توجه به خواسته‌های برحق مردم در این شرایط سخت و بحرانی از روش‌های قانونی دیگری جهت دفاع از همکاران خود استفاده می‌نماید.

انجمن صنفی معلمان کردستان اعلام می‌دارد قطع اینترنت و برخورد خصمانه با ملت راه به جایی نخواهد برد و با قطعیت مانند گذشته از حقوق مصرح ملت دفاع کرده و در کنار مردم به خشم آمده خواهد ایستاد و موکداً می‌خواهیم تا دیر نشده ساختار حکومتی را اصلاح، همه معترضان بازداشتی را آزاد و بانیان وضع موجود بە دست عدالت سپردە شوند.

بیانیه کانون صنفی معلمان ایران به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱

روز جمعه یکم مهر ماه، کانون صنفی معلمان ایران بیانیه ای بقرار زیر به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱منتشرکرد:

گرچه بنا بر یک رسم دیرینه باید شروع سال تحصیلی را تبریک گفت، اما پس از جان باختن مهسا، #نازنین_دختر_ایران و پرپر شدن چند تن از دیگر هم وطنانمان در حوادث اخیر، تبریک گفتن و شادی کردن در بهار تعلیم و تربیت، مشکل است. با این وجود ضمن تسلیت مجدد به خانواده امینی و دیگر خانواده‌های افراد جان باخته، آرزو می‌کنیم سال تحصیلی پیش‌ِرو همراه با رویکردی عقلانی از جانب تصمیم گیران و سرشار از رویدادهای خوب و شیرین باشد.

#کانون_صنفی_معلمان_ایران بر این باور است که خیزش کنونی در شهرهای گوناگون کشور ریشه در نگاه و رفتار #ایدئولوژیک و پیشامدرن حکومت دارد و متاسفانه اولین جایی که به شکل سازمان‌دهی شده، این ایدئولوژی آسیب‌زا تحمیل و به شکل تحقیرآمیز و تهدید آفرینی عملیاتی می‌شود، مدرسه و کلاس و کتاب‌های درسی می‌باشد. از این روست که کانون صنفی معلمان همواره این نگاه غیرعلمی و ضد توسعه را نقد کرده و خواستار برچیده شدن بساط این جریان مخرب بوده است؛ اگرچه متاسفانه حاکمیت نه تنها این نقدها را برنتافته، گاه با آن برخورد هم کرده‌است. با این همه ما تاکید می‌کنیم، برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر، تنها راه برون‌رفت از بن‌بست آموزشی-پرورشی و بحران‌های وابسته به آن، حذف نگاه #ایدئولوژیک، #غیرعلمی و #انحصارگرایانه در آموزش و گسترش نگاه #علمی، #فراگیر، #انسانگرا و محترم شمردن جایگاه خانواده‌ها در آموزش‌های دینی و مذهبی فرزندان خود است.

در آغاز سال تحصیلی جدید ما براساس مسئولیت مدنی و صنفی خود توجه همگان را به نکات زیر جلب می‌کنیم:

۱. نگاه غیرعلمی، بحران‌های اقتصادی- سیاسی و کرونا، توجه به آموزش در اولویت‌های دولت و خانواده را بازهم کمتر نموده و آموزش در رده‌های کم اهمیت‌تری قرار داده شده است. چه بسیار #خانواده‌های_تهیدست در مناطق محروم که به خاطر کاهش هزینه و یا تامین درآمدهای حداقلی برای گذران زندگی، فرزندان خود را از تحصیل بازداشته، اغلب پسران را راهی بازار کار و دختران را به کودک-همسری واداشته‌اند. جلوگیری از این روند نیازمند دخالت مستقیم دولت و حمایت‌های اقتصادی-اجتماعی از این خانواده‌هاست. آمارهای بازماندگی از تحصیل گاه تا ۵ میلیون، یعنی یک سوم کل دانش آموزان کشور، برآورد می‌شود و بی‌شک این رویداد می‌تواند چرخه فقر برای خانواده‌های کم‌درآمد و بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای کل جامعه را تشدید کند. #کانون_صنفی_معلمان_ایران بعنوان نهادی مدنی از همه دلسوزان کشور می‌خواهد که در این زمینه وظیفه قطعی دولت و حاکمیت در تامین آموزش و بهداشت برای همگان را تاکید کرده و از این روند مخرب جلوگیری کنند. انسان‌ها در هر موقعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هرنوع عقیده دینی و سیاسی یا از هر جنسیتی، محق و نیازمند آموزش هستند و هیچ چیز و هیچ کس نیابد جلو این روند را بگیرد. ‌

۲. پس از یک دهه سرانجام دولت تن به اجرای #رتبه_بندی داد؛ گرچه بر هیچ همکاری پوشیده نیست که رتبه‌بندی و آیین‌نامه کنونی فرسنگ‌ها با لایحه اولیه فاصله دارد. کانون صنفی معلمان بارها هشدار داد که دست از "سرهم بندی" کردن رتبه‌بندی بردارید و آن را از کارآمدی نیندازید اما باز هم گوش شنوایی یافت نشد و لایحه‌ای که قرار بود به حقوق معلمان سامانی بدهد، مانند لایحه خدمات کشوری از محتوا و جهت‌گیری واقعی و اولیه تهی شد. هرچند متاسفانه باید اعلام کنیم که رتبه بندی حتی اگر به درستی هم اجرا می‌شد، به هیچ وجه پاسخگوی هزینه‌های چند برابر شده زندگی در همین سال جاری هم نبود. اگرچه شاید به عنوان یک مُسکن و در کوتاه مدت اندکی شکاف میان درآمد و هزینه‌ها را برای این قشر فرهیخته و تاثیر گذار پر می‌کرد.

در این روزهای نخستین سال تحصیلی اعلام می‌کنیم اگر هنوز کسانی در دولت و حاکمیت هستند که برای ملک و ملت دلسوزند، هر چه زودتر فکری اساسی برای ترمیم حقوق معلمان بکنند و بیش از این روح و روان و جسم معلم را نیازارند.

یکی دیگر از مطالبه‌های دیرپا و مهم فرهنگیان رسیدگی به وضع #صندوق_ذخیره_فرهنگیان است. این صندوق که قرار بود پشتیبان و کمک حال معلمان شاغل و بازنشسته باشد امروز حیاط خلوت #مسئولین_حکومتی، #شغل‌های_فله‌ای با چند ده میلیون حقوق و ابزاری سیاسی برای رویارویی جناح‌های حکومت شده‌است. در حالی که صندوق ذخیره فرهنگیان با 750 هزار عضو و 176 میلیارد حق عضو ماهانه یکی از بنگاه‌های بزرگ و تاثیرگذار اقتصادی بوده و مورد توجه باندها و مافیاهای سیاسی-اقتصادی کشور است همچنان از سود‌رسانی واقعی و متناسب با ارزش افزده‌اش به صاحبان اصلی آن یعنی فرهنگیان طفره می‌رود. یکی از خواسته‌های مهم فرهنگیان از مسئولان کنونی صندوق و وزیر اعمال #حق_مالکانه در اساسنامه جدید، دریافت بدهی هنگفت دولت و به روز‌ کردن سود‌رسانی به فرهنگیان است.

این خواسته‌ها مطالبه به حق و ضروری است که وزیر به عنوان بالاترین مقام در این صندوق باید پاسخگوی آن باشد.

۳. همکاران محترم #بازنشسته! کانون به‌عنوان تشکلی مستقل و زیر ضرب حاکمیت همواره و از جان و دل خواسته‌های شما عزیزان را فریاد زده‌ است. شما عصاره خوبی‌های کارمندان دولت هستید و متاسفانه بیش از هر کس در این دوران دچار سختی و مرارت شده‌اید. #کانون_صنفی_معلمان_ایران مصرانه از مسئولان می‌خواهد که لایحه #همسان‌سازی بازنشستگان را به سرعت پیگیری و اجرا کنند. بی شک ده درصد افزایش حقوق به هیچ وجه پاسخگوی هزینه‌های زندگی با توجه به کمبودهای گذشته و تورم بالای پنجاه درصد کنونی این عزیزان نیست. این در حالی است که بازنشستگان سال ۱۴۰۰ آموزش و پرورش پس از گذشت یک سال هنوز پاداش پایان خدمت خود را دریافت نکرده‌اند. خشم و وزن اجتماعی این بزرگواران باید برای هر قدرتمداری هشدار دهنده باشد.

۴.نه تنها در برخورد با خیزش مردمی کنونی بلکه در اعتراض‌های چند دهه اخیر در مواردی دیده‌شده نیروهای امنیتی #مدرسه‌ها را محل #تجمع_نیروهای_خود کرده و از آن‌ها به عنوان #پادگان یا #پایگاه_نظامی استفاده کرده‌اند. این کار علاوه بر آن که خلاف نص صریح قانون مبنی بر عدم ورود نیروهای نظامی به مکان‌های آموزشی است، ترویج خشونت در جایی‌ست که قرار بوده و هست جایگاه ترویج تفکر علمی، روحیه مدارا، صلح، نوع دوستی و پرورش دهنده شهروندانی با این مشخصات باشد.

مشابه این عمل اخیرا در انتقال نیروهای سرکوب یا بازداشت‌شدگان تجمعات اعتراضی با آمبولانس است که در نوع خود عملی غیرقانونی محسوب می‌شود.

در پایان و در آغازین روزهای سال تحصیلی یاد می‌کنیم از همکاران دربندمان #رسول_بداقی، #اسماعیل_عبدی، #محمد_حبیبی و #جعفر_ابراهیمی که همچنان به دلیل پیگیری حقوق صنفی و قانونی معلمان به شکلی غیر قانونی دربند هستند. مصرانه از تکیه زنندگان بر صندلی‌های قدرت و ثروت می‌خواهیم با بازگشت به قانون و عقلانیت این دوستان را به آغوش خانواده خود، خانواده آموزش و پرورش و جمع دانش آموزان‌شان برگردانند. همچنین کانون صنفی معلمان خواستار پایان دادن به #پرونده‌سازی‌های_دروغین برای همه فعالان صنفی سراسر کشور است. با این امید که آزادی همکاران و برداشتن فشارهای قضایی-امنیتی بر معلمان، نوید دهنده آغاز سال تحصیلی شاداب و پر ثمری باشد.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

اخباروگزارش های کارگری 31 شهریورماه 1401(همراه با لیست اسامی شهرهایی که روزچهار شنبه 30 شهریوردر آنها تجمع و راهپیمایی دراعتراض به قتل مهسا (ژینا) امینی در مقر گشت ارشاد تهران برگزارشد

هفتمین روز اعتراضات نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی در مقر گشت ارشاد تهران

اگه با هم یکی نشیم، یکی یکی تموم می‌شیم

روز پنج شنبه 31 شهریور، اعتراضات نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی در مقر گشت ارشاد تهران که از روزجمعه 25 شهریوربا برپایی تجمع مقابل بیمارستان کسری تهران آغازشد با راهپیمایی وتجمع در شهرها ادامه یافت.

 

 

اسامی شهرهایی که روزچهار شنبه 30 شهریوردر آنها تجمع و راهپیمایی دراعتراض به قتل مهسا (ژینا) امینی در مقر گشت ارشاد تهران برگزارشد:

1- آبادان،

2-آمل،

3-اردبیل ،

4-ارومیه ،

5-اسفراین ،

6-اسلام آباد غرب،

7-اشنویه ،

8- اهواز ،

9-ایلام،

10-ایوان ،

11-بابل ،

12-بابلسر ،

13-بجنورد،

14-بندر انزلی ،

15-بهبان ،

16-بوکان،

17- پاکدشت ،

18-پاوه ،

19- شهرجدید پرند ،

20- تالش،

21-تبریز ،

22-تنکابن ،

23- تهران (اندیشه فاز 1، خیابان ولی عصر،نازی آباد ،نظام‌آباد)،

24-دزفول ،

25- دهگلان ،

26-دهلران ،

27-رباط کریم ،

28- رشت ،

29- رضوانشهر ،

30- رودسر ،

31-زاهدان ،

32-زرین شهر ،

33-زنجان،

34 ساوه ،

35-سرآبله ایلام،

36-سردشت،

37- سمنان،

38-سنندج ،

39-سیرجان،

40-شاهرود،

41-شوشتر،

42-شهرکرد،

43-شهریار،

44- شیراز ،

45-شیروان ،

46- علی آباد کتول،

47- قائمشهر ،

48-قرچک ورامین ،

49-قشم ،

50-قم ،

51- قوچان ،

52-کاشان ،

53-کرمان ،

54-کرمانشاه ،

55-کرج ،

56- گرمسار ،

57-گنبدکاووس ،

58-لاهیجان ،

59-لنگرود ،

60- مرند ،

61-مشهد ،

62-منجیل ،

63-مهرشهر کرج،

64-مهاباد ،

65- نورآباد ممسنی ،

66- نوشهر ،

67-نهاوند ،

68- ورامین و

69-همدان

1- راهپیمایی وتجمع در شهرهای اسلام آباد غرب ، اشنویه ، تهران(بلوار کشاورز، متروی بهشتی ،نظام آباد) ،سنندج ، کاشمر، همدان ،یزد و....

2- برپایه گزارش های منتشره درشبکه های اجتماعی و رسانه ها روزچهار شنبه 30 شهریور،در شهرهای آبادان، اسفراین ، ایوان ،بابل ،بجنورد،بندر انزلی ، پاوه ،رباط کریم ، رشت ،سرآبله ایلام ، شاهرود ،شوشتر، شهرکرد،شهریار،قم ، کاشان ، کرمان ،لاهیجان ،لنگرود ، مرودشت ،مشهد ،منجیل ،مهرشهر کرج ، هم تجمع و راهپیمایی برگزارشد.

3- مراسم خاکسپاری مینو‌ مجیدی به صحنه اعتراض مجدد مردم کرمانشاه تبدیل شد

- گزارش ننگ ما، صداوسیما از آمار جان‌باختگان اعتراض‌ها نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی در مقر گشت ارشاد تهران

- جان باختن 4 نفر از مجروحین شهرستان های رودسر و لنگرود دراستان گیلان

- براساس گزارش های منتشره در شبکه های اجتماعی،چهارشنبه شب(30 شهریور)دانشجویان دانشگاه شیرازهم دست به تجمع زدند.نیروهای امنیتی واطلاعاتی به تجمع حق طلبانه این دانشجویان یورش آوردند وبسئیشان تیراندازی کردند.

- گزارش روز چهارم تجمع دانشجویان دانشگاه تهران و نکاتی دیگر

- آخرین گزارش ازبازداشتی های دانشگاه تهران

- بازداشت یک دانشجوی دیگر از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

- بازداشت بهروز شیربیگی دانشجوی کارشناسی جامعه‌شناسی و فرهاد شجاع حیدری دانشجوی کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

- احمدرضا افشار، دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه هنر اسلامی تبریز، روز گذشته(چهارشنبه 30 شهریور) در شهر تبریز بازداشت شده است

- محمد عرب دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی دانشگاه نوشیروانی بابل، امروز(پنج شنبه 31 شهریور)بازداشت شده است

- علیرضا صابریان دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صبح امروز(پنج شنبه 31 شهریور) در منزل خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است

- سهند مرتضوی دانشجوی رشته مهندسی شیمی دانشگاه تهران امروز(پنج شنبه 31 شهریور) دستگیر شده است

- خبرنگاران نیلوفر حامدی و یلدا معیری بازداشت شدند

- ریزان احمدی فعال حقوق زنان در سنندج بازداشت شد

- رضا شریفه از فعالین جنبش معلمان سنندج بازداشت شد

- بیانیە ی کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس- کردستان دراعتراض به بازداشت لیلا عباسی عضو ارشد هیئت مدیره ی کانون صنفی فرهنگیان بیجار کردستان و جعفر ولدخان عضو کانو ن صنفی معلمان

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

از مبارزات و‌ اعتراضات سراسری مردم حمایت می کنیم

- پیام خانم نصرت بهشتی معلم بازنشسته در اعلام حمایت از اعتراضات سراسر ایران

- اطلاعیه سندیکاهای کارگری سوئد در رابطه با جان باختن مهسا امینی

1- راهپیمایی وتجمع در شهرهای اسلام آباد غرب ، اشنویه ، تهران(بلوار کشاورز، متروی بهشتی ،نظام آباد) ،سنندج ، کاشمر، همدان ،یزد و....

درهمین رابطه:گزارشی از اعتراضات مردمی امروز در سنندج

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز پنج‌شنبه ۳۱ شهریور با تاریک شدن هوا معترضین فرصت یافتند تا سد جمعیت گسترده‌ی نیروهای گارد ویژه را بشکنند و دست به تجمع بزنند.

اعتراضات مردمی در محله شریف‌آباد، خیابان‌های ششم بهمن، حسن‌آباد و نمکی به درگیری‌های شدیدی با نیروهای امنیتی انجامید.

یگان‌های موتوری در تعداد زیاد به جمعیت معترضین حمله می‌کردند و با مقاومت جانانه مردم معترض روبرو می‌شدند.

تمامی ماشین‌های در حال عبور با به صدا درآوردن بوق ممتد به نیروهای سرکوبگر اعتراض کرده و در میان آنان آشفتگی ایجاد کردند.

نیروهای امنیتی دست به بازداشت‌های گسترده‌ای زدند و به گفته‌ی معترضین حجم بازداشت‌های امروز نسبت به روزهای قبل بسیار بیشتر بود.

اعتراضات زنان و مردان معترض و آزادیخواه سنندج همچنان ادامه دارد.

2- برپایه گزارش های منتشره درشبکه های اجتماعی و رسانه ها روزچهار شنبه 30 شهریور،در شهرهای آبادان، اسفراین ، ایوان ،بابل ،بجنورد،بندر انزلی ، پاوه ،رباط کریم ، رشت ،سرآبله ایلام ، شاهرود ،شوشتر، شهرکرد،شهریار،قم ، کاشان ، کرمان ،لاهیجان ،لنگرود ، مرودشت ،مشهد ،منجیل ،مهرشهر کرج ، هم تجمع و راهپیمایی برگزارشد.

3- مراسم خاکسپاری مینو‌ مجیدی به صحنه اعتراض مجدد مردم کرمانشاه تبدیل شد

مینو مجیدی روز ۲۹ شهریور به وسیله‌ی مأموران سرکوبگر در کرمانشاه کشته شد.


*گزارش ننگ ما، صداوسیما از آمار جان‌باختگان اعتراض‌ها نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی در مقر گشت ارشاد تهران

شبکه خبر صداوسیما در زیرنویسی اعلام کرد که در اعتراضات چند روز اخیر به خاطر ماجرای فوت مهسا امینی، 17 نفر جان باخته اند.

*جان باختن 4 نفر از مجروحین شهرستان های رودسر و لنگرود دراستان گیلان

برپایه آخرین خبرها از منابع موثق،یکنفر از مجروحین روز چهارشنبه 30 شهریور شهرستان رودسر ئ 3 نفر از شهرستان لنگرود در استان گیلان جان باختند.

*براساس گزارش های منتشره در شبکه های اجتماعی،چهارشنبه شب(30 شهریور)دانشجویان دانشگاه شیرازهم دست به تجمع زدند.نیروهای امنیتی واطلاعاتی به تجمع حق طلبانه این دانشجویان یورش آوردند وبسئیشان تیراندازی کردند.

در همین رابطه:تجمع دیشب دانشجویان دانشگاه شیراز به خشونت کشیده شد!

شب گذشته چهارشنبه شب(30 شهریور)جمعی از دانشجویان دانشگاه شیراز در اعتراض به سرکوب و کشتار هم‌میهنان دست به تجمع اعتراضی زدند که در ادامه و در مقابل سردر دانشگاه با هجوم نیروهای امنیتی و تیراندازی به دانشجویان به خشونت کشیده شد.

گفته می‌شود تعدادی از دانشجویان در پی این حمله زخمی شده‌اند اما تا بدین لحظه از وضعیت این دانشجویان و آمار دقیق آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

*گزارش روز چهارم تجمع دانشجویان دانشگاه تهران و نکاتی دیگر

این تجمع امروز چهارشنبه همانند روز های پیشین از نیمه های روز و حوالی ساعت 1 ظهر آغاز گردید و ساعاتی ادامه داشت

در این تجمع دانشجویان با جمعیت بیشتر از روزهای قبل و با شعارهایی که در روزهای پیشین هم سر داده بودند و شعارهای جدید همگام با اتفاقات اخیر کشور به اعتراض پرداختند

نکته قابل توجه در این تجمع این بود که حراست دانشگاه تهران برخلاف روند همیشگی و در کاری مغایر با حقوق دانشجویان علاوه بر زمان ورود دانشجویان به دانشگاه در زمان خروج آنها از دانشگاه نیز بسیار کنترل سختی بر آنها داشت و کارت بسیاری از افراد را حتی قبل از خروج چک می‌کرد

در صورتی که کسانی بغیر از کارکنان حفاظت فیزیکی که لباس فرم و اکثر آنها شناخته شده هستند، اگر در داخل دانشگاه از شما کارت دانشجویی، کارت ملی یا اطلاعات شخصی را درخواست کردند حتما از آنها بخواهید ابتدا کارت پرسنلی خود را نشان دهند

تمام کارمندان و کارکنان و تکنسین های دانشگاه دارای کارت پرسنلی هستند

از گفتگو با افرادی با لباسهای شخصی که هیچگونه اطلاعات یا کارت پرسنلی از خود ارائه نمی‌دهند به شدت خودداری فرمایید.

بنا به گزارشات رسیده، عصر امروز پس از برگزاری تجمع دانشجویان دانشگاه تهران، حراست دانشگاه تعدادی از دانشجویان را هنگام خروج از دانشگاه بازداشت و به ساختمان حراست واقع در خیابان ۱۶ آذر انتقال داد. بنا به این اخبار، نیروهای حراست دانشجویان بازداشتی را از ساختمان حراست به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌ است.

آمار این دانشجویان تاکنون ۳۰ تن گزارش شده است اما از هویت آنها، وضعیت و مکان نگهداری این دانشجویان تا بدین لحظه اطلاعی در دست نیست.

*آخرین گزارش ازبازداشتی های دانشگاه تهران

روز گذشته(چهارشنبه 30 شهریور) بعد از اعتراضات دانشجویان در داخل دانشگاه، و در ساعات بعد از ظهر حدود 30 نفر از دانشجویان بازداشت شدند

بیشتر این بازداشتی ها در محدوده اطراف پردیس مرکزی در مسیر خوابگاه‌ها یا مترو انجام گردیده است

این مسئله که تمام دانشجوهای خوابگاهی در ورودی کوچه خوابگاه خود بازداشت شده اند نشانگر آن است که حراست و مسئولین دانشگاه همکاری مستقیمی در معرفی و دسته بندی دانشجویان با ماموران برای بازداشت داشته اند

پس از گذشت حدود 20 ساعت از شروع این بازداشتها اکنون تمام دانشجویان با قید تعهدات آزاد شده اند و فقط یک دانشجو باقی مانده است

نام این دانشجو بردیا شکوری فرد میباشد

دانشجوی ورودی 99 رشته اقتصاد و دارنده مدال المپیاد ادبی نیز است

از مکان بازداشت و نگهداری این دانشجو اطلاعات دقیقی در دسترس نیست

*بازداشت یک دانشجوی دیگر از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

امروز پنجشنبه 31 شهریور ماه یک دانشجو دیگر به نام محمد نوری که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد است در مقابل منزل خود بازداشت شده است

دلیل بازداشت این دانشجو و مکانی که به آن منتقل شده است و همچنین نهاد بازداشت کننده وی تا کنون نامعلوم هستند

با این حساب تا کنون دو تن از دانشجویان ما به نام‌های بردیا شکوری فرد و محمد نوری در بازداشت به سر می‌برند

*بازداشت بهروز شیربیگی دانشجوی کارشناسی جامعه‌شناسی و فرهاد شجاع حیدری دانشجوی کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده آنها اطلاعی در دست نیست.

*احمدرضا افشار، دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه هنر اسلامی تبریز، روز گذشته(چهارشنبه 30 شهریور) در شهر تبریز بازداشت شده است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

*محمد عرب دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی دانشگاه نوشیروانی بابل، امروز(پنج شنبه 31 شهریور)بازداشت شده است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

*علیرضا صابریان دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صبح امروز(پنج شنبه 31 شهریور) در منزل خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

*سهند مرتضوی دانشجوی رشته مهندسی شیمی دانشگاه تهران امروز(پنج شنبه 31 شهریور) دستگیر شده است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده ایشان اطلاعی در دست نیست.

*خبرنگاران نیلوفر حامدی و یلدا معیری بازداشت شدند

نیلوفر حامدی اولین خبرنگاری که به بیمارستان کسری رفت و خبر جان باختن مهسا امینی‌ را رسانه‌ای کرد، بازداشت شد.

یلدا معیری خبرنگار عکاسی که اعتراضات در ایران را پوشش می‌داد، هم بازداشت شد.

*ریزان احمدی فعال حقوق زنان در سنندج بازداشت شد

ریزان احمدی شاعر، مترجم و از فعالین حقوق زنان شب سه‌شنبه ۲۹ شهریورماه حین بازگشت از محل کار به منزل توسط نهادهای امنیتی ربوده شده و تاکنون اطلاع دقیقی از محل نگهداری وی در دست نیست.

*رضا شریفه از فعالین جنبش معلمان سنندج بازداشت شد

روز چهارشنبه ۳۰ شهریور، رضا شریفه معلم بازنشسته و فعال جنبش معلمان اهل سنندج توسط مأموران اداره اطلاعات این شهر در منزل خود بازداشت شد.

به گفته‌ی خانواده رضا شریفه، او از بیماری قند خون رنج میبرد و باید مدام دارو مصرف کند و هم به کرونا مبتلا شده بود اما با اینحال مأموران او را با خود بردند و پیگیری‌های خانواده تاکنون هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.

*بیانیە ی کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس- کردستان دراعتراض به بازداشت لیلا عباسی عضو ارشد هیئت مدیره ی کانون صنفی فرهنگیان بیجار کردستان و جعفر ولدخان عضو کانو ن صنفی معلمان

روز پنج شنبه 31 شهریور، کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس- کردستان بیانیه ای بشرح زیردراعتراض به بازداشت لیلا عباسی عضو ارشد هیئت مدیره ی کانون صنفی فرهنگیان بیجار کردستان و جعفر ولدخان عضو کانو ن صنفی معلمان،منتشر کرد:

هم وطنان، همشهریان فهیم و دانا، کانون صنفی فرهنگیان بیجار کردستان بدینوسیله به آگاهی می رساند، نیمه شبِ سه شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ همزمان با اعتراضات سراسری و التهابات فراگیر کشور در مرگ پر مسئله و مصیبت بار ایراندخت "مهسا امینی"، به ادعای واهی و اغوای هدایت و ارشاد! عواملی از نیروهای انتظامی،امنیتی در هیبتی هولناک با یورش به منازل دو تن از معلمان هنرمند بیجار، خانم لیلا عباسی، عضو ارشد هیئت مدیره ی کانون صنفی فرهنگیان بیجار کردستان، و جناب جعفر ولدخان همکار فرهیخته و دیگر عضو کانو ن صنفی معلمان،آنها را در برابر دیدگان وهمناک فرزندان بازداشت نموده و با خود برده اند.

بی ارائه ی حکم قضایی و بی اجازه ی پوششی مناسب!

کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس"ژینا"را فرزند دلبند خود می داند.و ضمن ابراز همدردی با داغدیدگان، صحنه ی دلخراش مادری آویخته به اتومبیل مرگ و دیگر جان باختگان این بساطِ جان ستان را یادآوری می نماید.و با تأکید بر حفظ حق قانونیِ اعتراضات مدنی و مسالمت آمیزِ مردم به چگونگی و چرایی مرگ مهسا، و به رسمیت شناختن وجه قانونی اعتراضات، به جهت کاهش آلام جامعه به ویژه هموطنان کُرد، خواهان معرفی و مجازات آمرین و عاملین این فجایع و برچیدن ساز و کار بی اعتبار ارشاد اجباری است!

یادآور می شود که نام همکار ارجمند آقای جعفر ولدخان همیشه تداعی گر تئاتر دانش آموزی بیجار بوده است.کسی که به حق خاک خورده ی سِن و سکوی هنر نمایش است. از کارگردانی و نمایشنامه نویسی گرفته تا موفقیت های چشمگیر در جشنواره های استانی و کشوری!علاوه بر این به عنوان مشاوری مجرب و دلسوز در هدایت تحصیلی راه یافتگان به دانشگاه نقش قابل توجهی داشته اند. کانون صنفی فرهنگیان بیجار چنین بی مهری هایی به این معلم برجسته ی بازنشسته را روا نمی بیند! و خواهان آزادی بی قید و شرط ایشان است.

همچنین کانون صنفی فرهنگیان بیجار اطلاع و اطمینان واثق دارد که خانم لیلا عباسی این عنصر ارزنده بنا به تشخیص و استنباطی فردی حرکت نموده و در غروب و شب تجمعات شهر حتی از خانه ی خود خارج نشده است.

بدین لحاظ دستگیری و بازداشت غیر مدنی این همکار فرزانه ی نخبه را امری ناسنجیده و محکوم می داند. و خواهان آزادی هرچه سریع تر ایشان می باشد!

سرکار خانم لیلا عباسی به مدد ذوق لطیف و ذهن خلاق و خدادادی و به داوری مراکز معتبر فرهنگی،هنری کشور و سوابق و آثار درخشانی که حامل معارف دینی و ملی و مضامین معنایی و عرفانی می باشد، از مفاخر کشور است.

ما بازداشت این بانوی قرآن پژوه و تراز اول عرصه ی هنر خوشنویسی کشور و برگزیده ی نمایشگاه ها و جشنواره ی جهان اسلام که ستایش مجامع معتبر و ممتاز داخلی و خارجی را براگیخته است را سازگار با سابقه ی درخشان فرهنگ و مدنیت این ملت ارزیابی نمی کنیم.

لذا با توجه به حوادث تلخ و سوابق نگران کننده ای که همیشه از این رهگذر وجود داشته است، بیم آن می رود که ابر غفلت حایلی بر خورشید حقیقت آید و دیده ی عبرت را بفریباید و خدا نیاورد روزی را که اساس و ارکان تمدن و فرهنگ درخشان این سرزمین بفرساید!!!

کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس با توجه به فصل بازگشایی مدارس، ضمن درخواست آزادی این همکاران برجسته و برخاسته از خطه ی هنرپرور گروس، خواهان آزادی بی قید و شرط دیگر بازداشت شدگان از جمله خانم قلیج خانی و همچنین آقای محمدرضا نصرتی و همسر گرانقدرشان خانم کاوند، از شهروندان خوش نام بیجار می باشد و بر این باور است که فرهنگ والای مردمان این شهر هماره بر مدار مدنیت و مسالمت و مدارا بوده است.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

از مبارزات و‌ اعتراضات سراسری مردم حمایت می کنیم

اعتراضات مردمی به قتل بیرحمانه مهسا (ژینا) امینی توسط نیروهای گشت ارشاد در پنجمین روز خود به بیش از ۸۰ شهر گسترش یافت. تعداد زیادی از مردم در اثر برخورد خشونت بار نیروهای امنیتی و انتظامی کشته، زخمی و بازداشت شده اند. عده ای همچنان مفقودالاثرند. گروهی از فعالین مدنی، کارگری و‌ معلمی نیزدر میان بازداشت شدگان هستند.

اگر چه مرگ دلخراش مهسا امینی شعله اعتراضات روزهای اخیر را روشن کرد، اما نارضایتی گسترده از شرایط موجود و چهار دهه برخوردهای خشونت بار نسبت به مطالبات مردم و بویژه سرکوب حقوق زنان و جوانان و مردم تحت ستم در سراسر کشور به خصوص در مناطق محروم شده کشور، پیش زمینه این‌اعتراضات بود. در بستر تراکم انزجار و‌ خشم عمومی از این همه ظلم و ستم‌لجام‌گسیخته، مردم معترض و بالاخص جوانان کشور، میادین شهرهای بزرگ و‌ کوچک را به صحنه اعتراضات گسترده و سوزاندن روسری ها و برداشتن حجاب از سر تبدیل کرده و دانشگاهها در تهران، تبریز و چندین شهر دیگر با شعارهایی نظیر «ایرانی، ماشینتو خاموش کن»، که اشاره ای است به نیاز به اعتصابات عمومی و سراسری، و «زن، زندگی، آزادی» به اعتراضات پیوستند.

در کردستان اعتصابات و اعتراضات بسیار گسترده ای صورت گرفته است و‌‌ نیروهای سرکوب با شلیک‌مستقیم‌به مردم معترض در شهرهای مختلف کردستان دست به سرکوبی وحشیانه و کشتن معترضین زده اند.

در تهران نیز شاهد اعتراضات خیابانی و درگیری مردم با نیروهای سرکوبگر در مناطق مختلف شهر بوده ایم.در این میان عوامل اطلاعاتی و امنیتی با بهره بردن از صداوسیما که مورد نفرت اکثریت مردم میباشد با دروغ پردازی در مورد بیماری های ساختگی برای مهسا امینی در صدد سرپوش گذاشتن بروی این جنایت آشکار بوده اند که پدر و‌ مادر مهسا شجاعانه تمام دروغ پردازی و مستند سازی ها را تکذیب کردند.

با اینوجود مقامات حکومتی از سناریوسازیهای کاذب و‌ تکراری دست بر نمیدارند و ادعا کرده اند که در اعتراضات مردمی «ردپای مداخله برخی از سفارت‌خانه‌ها و سرویس‌های خارجی به وضوح مشاهده می‌شود». یادآوری میکنیم‌که در حال حاضر دو‌ نفراز اعضای سرشناس سندیکای کارکران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه، و بسیاری از دیگر فعالین کارگری و معلمی شناخته شده و خوش نام، با همین سناریو سازی ها، دروغ پردازی ها و اتهامات بی پایه و اساس مشابه ماهها است که در بازداشت ناعادلانه به سر میبرند. همانطور که تمامی بازداشتیان کارگری و‌ معلمی نشان داده اند اعتراضات کارگری، معلمی و‌ دانشجویی، اعتراضات آزادیخواهانه و عدالت طلبانه زنان، از جمله علیه حجاب اجباری، و‌ مبارزات و‌اعتراضات دیگر گروههای برابری طلب در جامعه ریشه در گسترش بی عدالتی، فقر، فساد و‌سرکوب لجام‌گسیخته ابتدایی ترین حقوق کارگران، زنان، جوانان و کلیه اقشار زحمت کش و‌ محروم‌کشور دارد. اعتراضات روزهای اخیر در سراسر کشور در کف خیابان و‌ توسط زنان و‌ مردان و‌ فرزندان به ستوه آمده کشور ما و بدون اتکا به هیچ دولت و «سفارت خانه و سرویسهای خارجی» به پیش رفته اند. این دروغ پردازی ها و سناریو سازیهای نخ نمای تکراری فقط برای گرفتن مجوز برای سرکوب جوانان محروم و معترض به ظلم و ستم‌حاکم در کشور است و‌ نشان میدهد که قصد دارند بار دیگر بطور فله ای دست به بازداشت و شکنجه و‌ آزار معترضان آزادیخواه و حق طلب که از ستم و ظلم حاکمیت به ستوه آمده اند، بزنند. ما کارگران و‌ مردم زحمتکش و تحت ستم ایران خوب میدانیم که بانی و‌ مسبب تمام اعتراضات سراسری در کشور حاکمیت شما و مقامات ریز و درشتتان است.

سندیکای کارگران شرکت واحد انوبوسرانی تهران و‌حومه بار دیگر قتل فجیع مهسا امینی و سرکوب خونین معترضین به این‌چنایت آشکار که دنیا را تکان داد را قویا محکوم میکند. سرکوب باید فوری متوقف گردد. کلیه بازداشت شدگان باید فوری و بدون قید‌و‌شرط آزاد شوند، اعتراض و اعتصاب و دادخواهی حق بلا منازع مردم سراسر کشور است و‌ حاکمیت بداند که دیگر سرکوب و‌ دسیسه و سناریو سازیهای دروغین راه به جایی نخواهند برد و امواج سهمگین اعتراضات و اعتصابات سراسری به حق تمامی سرکوب گران را با خود خواهد برد.

چاره زحمت کشان وحدت وتشکیلات

*پیام خانم نصرت بهشتی معلم بازنشسته در اعلام حمایت از اعتراضات سراسر ایران

که به ۵ سال زندان محکوم و بعد از اینکه در زندان به مشکل کلیه مبتلا شدم که متاسفانه بابت آن ۵ مرتبه به اتاق عمل رفتم و آخر سر خود اطلاعات پیشنهاد داد که سکوت کرده و به قید وثیقه ۱ میلیارد و دویست میلیون تومان مثلاً آزادم و چه آزادی که در مسافرت و در همه حال تحت نظر و بازجویی هستم

هر چند شیشه بشکند تیزتر شود منم با این همه بیداد چگونه میتوانم ساکت نشسته

در این جا اعلام همبستگی خود را با دیگر مردمان مخصوصاً باهمکاران فرهنگی خود اعلام میکنم و نه به هر نوع حکومت دیکتاتوری می گویم

به امید روزی که مردم خود سرنوشت خویش را به دست گیرند.

زنده باد آزادی برابری

*اطلاعیه سندیکاهای کارگری سوئد در رابطه با جان باختن مهسا امینی

روزی نیست که رسانه های وابسته به رژیم جمهوری اسلامی ایران از خشونت علیه زنان، همسرکشی، در بند کشیدن کارگران و معلمان گزارشی منتشر نکند. سالها است که این رژیم با زیر پا گذاشتن ابتدایی ترین و برسمیت شناخته شده ترین حقوق پایه ای بشرآشکارا نشان داده است که به رعایت این حقوق کمترین اهمیتی نمیدهد.

دریافت خبر ناگوار کشته شدن و مرگ ۲۲ ساله به نام مهسا امینی که به محض ورود به تهران به جرم عدم رعایت کامل حجاب اسلامی دستگیر و پس از دو ساعت جان باخت حس و دردی عمیق و شوکی ناباورانه را در جامعه موجب شده است. هضم خبر سنگین و غم انگیز بود اما با روشن شدن علت مرگ مهسا، یعنی رفتار خشونت آمیز ماموران رژیم با او، غم و شوک به خشم تبدیل شد. عدم مسئولیت پذیری مقامات رژیم در قبول سهم خویش در این قتل و ارائه اطلاعات غلط و گمراه کننده این خشم را به اعتراض عمومی تبدیل کرد. اما رژیم بجای عذرخواهی دست به سرکوب معترضین می زند.

اکنون اعتراضاتی بی سابقه تمام ایران را فرا گرفته است. در بسیاری از شهرها این تظاهرات با شدت تمام سرکوب میشود. تاکنون جهار نفر از معترضین در کردستان و تعدادی نیز در شهرهای دیگر توسط شلیک گلوله از طرف ماموران رژیم کشته شده اند. در بسیاری از این اعتراضات دختران و زنان روسری های خود را برداشته و یا سوزانده اند. در دنیای مجازی زنان زیادی موهای خود را به عنوان سمبل سوگواری و اعتراض کوتاه می‌کنند و شخصیت‌های شناخته شده ورزشی، فرهنگی و سیاسی و بین المللی، از جمله جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با ایران، به انحای مختلف خشم و اعتراض خود را از مرگ مهسا امینی ابراز می‌کنند. این اعتراضات همچنان ادامه دارد و روز به روز ابعاد بسیار وسیعتری بخود می گیرد. لغو حجاب اجباری شعار محوری این اعتراضات است.

تشدید این وضعیت زنان را بیش از هر زمان دیگر به مبارزه برای رهایی و بازستاندن حقوق پایمال شده خود مصمم تر ساخته است.

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد با دریافت این خبر در این غم و شوک مردم ایران سهیم بوده است. ما بشدت به اطلاع رسانی جعلی مقامات رژیم اسلامی و عدم مسئولیت پذیری این رژیم اعتراض داریم. ما خود را در خشم مردم ایران سهیم می‌دانیم و با اعتراضات گسترده آنها علیه مرگ مهسا امینی ابراز همبستگی میکنیم. ما به پایمال کردن ابتدایی ترین حقوق زنان توسط رژیم ایران، از جمله تحمیل حجاب اجباری، اعتراض داریم. ما با تمام قوا تلاش می‌کنیم صدای این اعتراضات را به سمع افکار بین المللی برسانیم و همبستگی بین اللملی حول آن را جلب و تقویت کنیم.

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد ضمن تسلیت به خانواده سوگوار مهسا امینی این جنایت رژیم را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط کلیه دستگیرشدگان اعتراضات اخیر هستیم.

۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد- ایران

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

اخباروگزارش های کارگری 30 شهریورماه 1401

ششمین روز اعتراضات نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی در مقر گشت ارشاد تهران

اگه با هم یکی نشیم، یکی یکی تموم می‌شیم

روز چهارشنبه 30 شهریور، اعتراضات نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی در مقر گشت ارشاد تهران که از روزجمعه 25 شهریوربا برپایی تجمع مقابل بیمارستان کسری تهران آغازشد با راهپیمایی وتجمع در شهرها و دانشگاه ها ادامه و گسترش یافت.


1- راهپیمایی وتجمع در شهرهای آمل،اردبیل ،ارومیه ،اسلام آباد غرب،اشنویه ، اهواز ،ایلام،بوکان،بابلسر ، بهبان ، پاکدشت ، شهرجدید پرند ، تالش،تبریز ،تنکابن ، تهران (اندیشه فاز 1، خیابان ولی عصر،نازی آباد ،نظام‌آباد)، دزفول ، دهگلان ، دهلران ، رضوانشهر ، رودسر ،زاهدان ،زرین شهر ، زنجان، ساوه ،سردشت، سمنان،سنندج ، سیرجان، شیراز ، شیروان ، علی آباد کتول، قائمشهر ، قرچک ورامین ،قشم ، قوچان ،کرمانشاه ،کرج ، گرمسار ،گنبدکاووس ، مرند ،مهاباد ، نورآباد ممسنی ، نوشهر ،نهاوند ، ورامین،همدان ،

2- تجمع وراهپیمایی دانشجویان دانشگاه های الزهراتهران،بهشتی تهران(برای سومین روز متوالی)، تهران(برای چهارمین روز متوالی)،سمنان،علامه تهران،دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران

3- برپایه گزارش های منتشره درشبکه های اجتماعی و رسانه ها روزسه شنبه 29 شهریور،در شهرهای پیرانشهر، تهران(میدان جهاد) گرگان،نقده هم تجمع و راهپیمایی برگزارشد.

تصویری از تجمع روز سه شنبه 29 شهریور همدان:


تصویری از تجمع دانشجویان دانشگاه الزهرا:


تصویری ازتجمع دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران:


گزارشی درباره تجمع روز چهارشنبه 30 شهریور دانشگاه تهران
در جریان تجمع امروز دانشجویان دانشگاه تهران نیرو‌های بسیج به دانشجویان متجمع حمله کردند. به گزارش دانشجویان دانشگاه تهران بعد از تجمع، جو شدید امنیتی بر دانشگاه حاکم شد و حتی برای خروج دانشجویان از دانشگاه، کارت دانشجویی چک می‌کردند. از سویی نیز برخی کارمندان و اساتید دوره‌های آموزشی برای شناسایی دانشجویان، با نیروهای امنیتی همکاری می‌کردند.

منبع:کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

بیانیه تحلیلی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در حمایت از اعتراض های اخیر مردم ایران به کشته شدن مهسا امینی

روز چهارشنبه 30 شریور، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بیانیه ای تحلیلی بشرح زیر در حمایت از اعتراض های اخیر مردم ایران به کشته شدن مهسا امینی منتشرکرد:

معلمان آزاده و ملت شریف ایران:

در پی قتل مهسا امینی به دست عوامل سرکوب گشت ارشاد، موجی از همبستگی ملی و جهانی در محکومیت این قتل، شگفتی خارق العاده ای خلق کرد. ماشین سرکوب که به دفعات در ادوار گذشته، تعدی به حقوق شهروندان را به اجانب و بیگانه نسبت می داد، این بار با این موج عظیم همبستگی عاطفی بی نظیر، ناچار شد از یک سو به طور رسمی با خانواده زنده یاد مهسا امینی، ابراز همدردی کند و از سوی دیگر در تناقض آشکار با این همدردی، بار دیگر با توسل به اخبار دروغ در رسانه میلی، مدعی شود که مهسا خود فوت کرده است. در حالی که پدر مهسا با صدای بلند اعلام کرد: دخترش هیچ بیماری زمینه ای نداشته و بدن او به هنگام مرگ کبود بوده و او به قتل رسیده است. مظلومیت قتل مهسا انفجار خشم را در سراسر کشور تکثیر کرد و موجب شد در اکثر نقاط کشور، تجمعات اعتراضی خودجوشی در محکومیت قتل مهسا امینی شکل بگیرد که متاسفانه سرکوب گران با هجوم به این تجمعات، برخی از فرزندان ایران را به ویژه در برخی از شهرهای کردستان به شهادت رسانده اند. درحالی که تصاویر منتشر شده حضور پر رنگ نیروهای امنیتی را با ماشین آپ پاش و باتون و اسلحه در برخی خیابان های مختلف کشور نشان می دهد، باز بخش های مختلف حاکمیت از طریق اخبار دروغ و نخ نما می خواهند اذهان را منحرف کنند. گرچه هرگز این دروغ ها دیگر با این حجم از مدارک و شواهد آشکار، حتی نمی تواند طرفداران آنها را هم قانع کند که چنین به جان مردم افتادن، برای آنها پذیرفتنی باشد. پرسش مهم اینجاست اگر مهسا امینی به طور تصادفی و غیر سیستماتیک به مرگ طبیعی مرده است، چرا از یک سو چرخه چنین مرگ های تصادفی هیچ گاه در کشور ما قطع نشده است و از دیگر سو چرا حاکمیت برای سوگواران این جوان 22 ساله درگذشته نیروهای سرکوبگر را به خیابان ها گسیل می کند؟ آیا حضور نظامیان در خیابان برای سرکوب اعتراض مسالمت آمیز و یا همدردی عاطفی با مرگ دختری بی گناه هم تصادفی است یا دشمنان قسم خورده برای بدنام کردن نظام، چنین به جان جوانان وطن افتاده اند؟

در طی این دو سه روز از سراسر کشور صدها ویدئو از حضور گسترده مردم در اقصی نقاط کشور از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور با حضور همه اقشار جامعه از دانشجو تا بازاری و مردم کوچه و بازار را به معرض دید عموم نهاده است اما آیا با دیدن این تصاویر می توان شاهد همدلی و همراهی حاکمیت بود تا با ادعایش در چگونگی مرگ مهساامینی، در تعارض بنیادی نباشد؟ یا این تصاویر حکایت از نفاق و دو چهرگی حضرات در مواجهه با مرگی است که از درونش حیات جوشیده و معترضان در سراسر ایران شعار «زن_زندگی_آزادی» را به دفعات طنین انداز نموده اند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن حمایت و همراهی با اعتراضات مردمی در روزهای اخیر به کشته شدن مهسا امینی، عمیقأ به حاکمیت هشدار می دهد دست از تقابل با مردم و سرکوب هم وطنانش بردارد و این نصیحت کارساز و راهبرد معلمانه را برای کاهش بحران های حداکثری خود در دستور کار قرار دهد.

شورای هماهنگی هشدار می دهد که طوفان خشم لایه های مختلف جامعه را در هم نوردیده است سرکوب معترضان، نادیده گرفتنشان و وارونه نمایی و تحریف وقایع تنها بر عمیق شدن این خشم می افزاید چه که سرکوب هرگز نمی تواند و نتوانسته مشکلات عدیده حاکمیت را حتی به صورت میلی متری حل و فصل نماید. تنها راه ممکن برای کاهش خشم فزاینده جامعه، بازگشت به قانون، پایان دادن به خودکامگی، شفاف سازی سیاسی و اقتصادی، انهدام گعده های مافیایی در اقتصاد، پایان غارت سرمایه ملی، مشارکت همه گروه های سیاسی و عقیدتی در ساختار کلان تصمیم سازی، رفع تبعیض ها و آزادی های سیاسی و اجتماعی و احترام به حقوق شهروندی و برپایی کامل عدالت در حیطه های سیاسی، اقتصادی و معرفتی است. مطبوعات آزاد، احزاب و اصناف آزاد و در یک کلام حاکم شدن ملت بر سرنوشت خویش، م‍ُهر پایان همه ی نارضایتی های جمعی و عمومی است. هیچ راهی و راه حلی غیر از نکات یاد شده فوق، نمی تواند ملت معترض را خاموش کند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، عمیقأ انتظار دارد راه حل ملی و معلمانه این شورا هرچه زودتر در تصمیم گیری کلان لایه های فوقانی قدرت برای حل معضلات کشور و پایان دادن به نارضایتی های عمیق و شکاف عمیق ملت_دولت در دستور کار قرار گیرد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

۳۰ شهریور ۱۴۰۱

گلشهر گرگان: مدارس را مکان استقرار کرده‌اند

چهارشنبه ۳۰ شهریور

استفاده از مدارس به‌عنوان پادگان کاملا محکوم است

معلمان نباید اجازه بدهند مدارس را تبدیل به پادگان کنند.

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی بسوی تجمع کنندگان در رودسر و زخمی شدن تعدادی از حق طلبان

روز چهارشنبه 30 شهریور، نیروهای انتظامی بسوی تجمع کنندگان درشهرستان رودسردراستان گیلان آتش گشودند و تعدادی از حق طلبان را زخمی کردند.

زخمی شدگان بدلیل شدت جراحات به مراکز درمانی رشت منتقل شدند.

*جان باختن 2 معترض به قتل مهسا (ژینا) امینی در کرمانشاه

روز چهارشنبه 30 شهریور، جان باختن 2 معترض به قتل مهسا (ژینا) امینی در کرمانشاه رسانه ای شد.

 

جان باختن یک حق طلب در اعتراضات شهرك وليعصر ارومیه

سه شنبه شب (29 شهریور)،فرجاد درويشى اهل روستاى بالو در اعتراضات شهرك وليعصر ارومیه توسط نیروهای سرکوبگر امنیتی کشته شد.

بازداشت 39 حق طلب در رشت

براساس گزارش رسانه ای شده،روز سه شنبه 29 شهریور،39 حق طلب درخیابان های رشت بازداشت شدند.

خانم لیلاعباسی، عضو هیئت مدیره ی کانون صنفی فرهنگیان بیجارِ، مدرس و معلم هنر، این شهروند نخبه و شجاعِ کردستان را آزاد کنید.

روز سه شنبه ۲۹ شهریور، نیمه شب به منزلش یورش برده و بر دستان این معلم و هنرمند آزاده دستبند زده و وی را بازداشت کردند.

از محل و علت بازداشت این فعال صنفی هیچ اطلاعی در دست نیست.

منبع: کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

بازداشت اوین راستی در مریوان

روز سه شنبه 29 شهریور،اوین راستی از فعالین زنان مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

مظفر صالح‌نیا بازداشت شد

امروز چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱، ساعت حدود ۴ عصر مأموران اداره اطلاعات سنندج با مراجعه به محل کار مظفر صالح‌نیا عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، وی را بازداشت کرده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل کرده‌اند.

در مراجعه خانواده مظفر صالح‌نیا به اداره اطلاعات، به آنان اعلام شده است که او فعلا در بازداشت خواهد ماند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران بازداشت مظفر صالح‌نیا را قویاً محکوم کرده و خواهان آزادی او و دیگر فعالین سیاسی و اجتماعی و همچنین پایان دادن به سرکوب مردم معترض و آزادیخواه است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۳۰ شهریور ۱۴۰۱

اسامی باز داشت شدگان روزهای اخیر سنندج توسط نیروهای امنیتی

1- آزاده جماعتی

2- فرانک رفیعی

3- ماهرو هدایتی

4- بهار زنگی‌بند

5- باران ساعدی

6- کاوه کریمی (کاویان کریمی)

7-گشین محمدیان

8 - فرهاد سنندجی

9 - امیرغلامی

بازداشت احسان فاتحی در کامیاران

روز دوشنبه 28 شهریور، احسان فاتحی هنگام بازگشت از محل کارش و در جریان بازداشت های فلەای در کامیاران بازداشت شدە است.

بازداشت خسرو و مسعود کردپور در بوکان توسط نیروهای امنیتی

سه شنبه شب(29 شهریور)، خسرو و مسعود کردپور در بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

ادامه کنش های دامنه دار کارگران شهرداری سی سخت دراعتراض به عدم پرداخت 13 ماه حقوق وعیدی وچند ماه حق بیمه

روز چهارشنبه 30 شهریور، کارگران شهرداری سی سخت ارادامه کنش های دامنه دارشان دراعتراض به عدم پرداخت 13 ماه حقوق وعیدی وچند ماه حق بیمه خبردادند.

انا به گزارش رسانه ای شده،وضعیت کارگران شهرداری سی سخت با افزایش مطالبات مزدی معوقه بغرنج شده است. این کارگران که بیشتر در سطح شهر مسئولیت جمع آوری زباله‌ها و محافظت از فضای سبز را برعهده دارند، در حال حاضر یکسال حقوق سال 1400 به همراه عیدی و حقوق مرداد ماه سال 1401را طلبکارند. در عین حال این کارگران 5 ماه حقوق ابتدای سال جاری را به صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌اند.

کارگران معترض شهرداری سی سخت گفتند: تأخیر 13 ماهه در پرداخت حقوق و عدم دریافت عیدی باعث شده که کارگران در شرایط سخت معیشتی قرار بگیرند، به‌طوری‌که بیش از 80 نفر از همکاران در تأمین مایحتاج روزانه خود ناتوان شده‌اند.

آنها افزودند:وصول مطالبات کارگران شهرداری سی سخت نیاز به پیگیری اعضای شورای شهر دارد که آنهم با اختلافات 4 تا 5 ماهه اعضای شورای شهر درباره برکناری شهردار و عدم حضور برخی از اعضا در جلسات شورا فعلا قابل پیگیری نیست.

آن‌ها از تاخیر مکرر مطالبات خود انتقاد کرده و اظهار داشتند: غیر از حقوق عقب افتاده، حدود 4 تا 5 ماه حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

کارگران شهرداری سی سخت با بیان اینکه در شرایط فعلی شهر و کارگران، مدیران شهری باید هرچه سریعتر چاره‌اندیشی کنند، در انتقاد به اعضای شورای شهر گفتند: متاسفانه در دوره‌های مختلف بویژه در دوره فعلی اعضای شورای شهر سی سخت به خواسته قانونی و مشکلات معیشتی کارگران اهمیتی نمی‌دهند. چندین‌بار نیز به امید حمایت آنها به دفاتر آنان مراجعه کردیم اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

آنها در خاتمه گفتند:اعضای شورای شهر به ظاهر خود را با کارگران همراه می‌کنند اما در واقع ما حمایتی از آن‌ها ندیده‌ایم.

جان باختن یک کارگر در حادثه ریزش ساختمان اشتهارد

روز سه شنبه 29 شهریور،یک کارگر حین کار تخریب یک ساختمان درروستای مراد تپه شهرستان اشتهارد براثر ریزش ساختمان زیر تلی از آوار گرفتارشد وجان خودرا ازدست داد.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید