حوثی‌ها همچنان کودکان را در جنگ به خدمت می‌گیرند

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

گزارش کارشناسان سازمان ملل حاکی از کشته شدن شماری کودک و نوجوان در میدان جنگ است. گروهی از کارشناسان سازمان ملل در گزارشی گفته‌اند که شورشیان حوثی در یمن به نقض تحریم تسلیحاتی این سازمان ادامه داده‌اند و همچنان در حال به خدمت گرفتن کودکان و نوجوانان در این جنگ هفت ساله هستند.این کارشناسان در گزارشی ۳۰۰ صفحه‌ای که در اختیار شورای امنیت قرار گرفته، گفته‌اند حوثی‌ها از شبکه پیچیده‌ای از واسطه‌های جهانی برای تامین قطعات حیاتی سیستم‌های تسلیحاتی خود استفاده می‌کنند.

آمریکا و همچنین عربستان که رهبری ائتلاف نظامی ضد حوثی را بر عهده دارد، ایران را به تامین سلاح برای حوثی‌ها متهم می‌کنند، اما ایران این اتهامات را رد می‌کند.

سازمان ملل متحد که دولت سرنگون شده عبدربه منصور هادی را به رسمیت می‌شناسد، سال ۲۰۱۵ تحریم تسلیحاتی را علیه حوثی‌ها تصویب کرد.

بیش از ۸۰ درصد از جمعیت حدود ۳۰ میلیونی یمن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

در بخش دیگری از گزارش کارشناسان سازمان ملل آمده است که حوثی‌ها هنوز در حال به کار گرفتن کودکان و نوجوانان در جنگ یمن هستند.

این کارشناسان بیش از ۱۴۰۰ کودک و نوجوان را شناسایی کرده‌اند که از سوی شورشیان حوثی به کار گرفته شده بودند و در سال ۲۰۲۰ در میدان جنگ جان خود را از دست دادند.

آن‌ها همچنین فهرستی از ۵۶۲ کودک و نوجوانی را تهیه کرده‌اند که در خدمت حوثی ها بودند و بین ژانویه تا ماه مه ۲۰۲۱ در درگیری‌ها کشته شدند. سن آن‌ها عمدتا بین ۱۰ تا ۱۷ سال بوده است.

یمن از سال ۲۰۱۴ که حوثی‌ها صنعا، پایتخت و بخش‌های زیادی از شمال کشور را تصرف کردند، درگیر جنگی داخلی شده است. دولت عبدربه منصور هادی در ابتدا مجبور به فرار به جنوب یمن و سپس به عربستان سعودی شد.

ائتلافی به رهبری عربستان چند ماه بعد در سال ۲۰۱۵ وارد جنگ با حوثی‌ها شد. این ائتلاف از دولت منصور هادی حمایت کرده و به دنبال بازگرداندن او به قدرت است.

در گزارش کارشناسان سازمان ملل همچنین آمده که حملات هوایی نیروهای ائتلاف علیه شورشیان حوثی منجر به کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان شده است.

سازمان ملل همچنین برآورد کرده که جنگ یمن تا پایان سال جاری میلادی ۳۷۷ هزار کشته برجا بگذارد.

در حال حاضر، بیش از ۸۰ درصد از جمعیت حدود ۳۰ میلیونی یمن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. این جنگ بدترین فاجعه انسانی را به جا گذاشته است.
https://www.bbc.com/persian/world-60188179